В края на февруари на българския пазар се появи една увлекателна, нежна ,забавна, ароматна и истински вдъхновяваща книга „Една година в Прованс”, издател е Gourmet publishing.
Автор на историята е Питър Мейл, който е известен със страстта си към Франция, хубавото вино и гурме изкушенията.
От този момент първата им година в Прованс е изпълнена със забавни и чудати приключения, като състезание на кози, кулинарни маратони, празнична вечеря на винено братство, пукотевицата на ловния сезон, изтощителен гроздобер и още много неочаквани преживявания.
Главите в забавния роман са дванадесет, точно колкото са месеците през годината. Всяка глава представя месец от приключенията на семейството в провинциалния свят.
Книгата разкрива традициите на Южна Франция и местните събития в Прованс. Авторът дава и полезна информация за климата, която може да вземете под внимание, ако сте решили да посетите южната провинция на Франция.
Когато през 1989 г. излиза книгата на Питър Мейл „Една година в Прованс”, никой не й обръща внимание. Мейл не е бил познато име в литературата за пътувания и никой не предполага, че творбата му си струва.
Историята е донякъде автобиографична – разказва се за семейна двойка на около 50 години, която се премества да живее в Южна Франция заедно с двете си кучета. Авторът описва техните преживявания – с мързеливи майстори, водопроводчик, който свири на кларнет и скъпи адвокати. Читателите обаче харесват книгата.
След над двадесет години „Една година в Прованс” е продадена в 1 милион копия в Обединеното кралство и 6 милиона в цял свят. Тези тиражи я правят една от най-популярните книги за пътувания.
„Когато пристигнах във Франция през 1987 г. имах намерението да напиша роман. Но се намерих в ситуация, в която бях много по-заинтересуван от живота около мен, отколкото от това да седна и да работя. Изпратих писмо на агента си, за да се извиня и да обясня положението. Той ми отговори, че ако мога да направя още 250 страници в духа на писмото, ще ми намери издател”, разказа самият автор.
Абнър Стайн – агент на писателя, успява да направи сделка с издателство „Хамиш Хамилтън”, което предлага аванс от едва 5 000 паунда. Първоначално са отпечатани само 3 000 копия и от издателството са сигурни, че много от тях няма да бъдат продадени.
Най-хитрият маркетингов трик, който е направен, е следният: „Сънди Таймс” предлагат радикална мярка за издаването на книгата – да публикуват извадка от творбата всеки месец от годината. От издателството не са развълнувани, но все пак се съгласяват. Още след първото публикуване, читатели се обаждат да питат кога ще излезе следващата част.
Така се получава ефекта на снежната топка. До края на годината „Една година в Прованс” е на път да се превърне в бестселър.
„Две неща ме накараха да разбера, че нещо необикновено се случва. Първо, фотограф на „Сън” дойде в градината ми. Когато го попитах какво очаква да снима, той ми отвърна: „Никога не се знае. Може някой да се покаже гол”. Второто и много по-забележително е, че от Токио бе организирана специална екскурзия до Прованс, която включва оглеждане на къщата ми”, спомня си Мейл.