Не си избираме сами колегите, но ни се налага да прекарваме по-голямата част от работния ден с тях.
И освен че се грижим за процъфтяването на бизнеса и напредъка си в кариерата, трябва от време на време да разрешаваме и възникналите конфликти. Ще ви дадем няколко полезни съвета как да го направите, без да навредите нито на себе си, нито на околните.
Конфликтите с шефа
В отношенията между шефа и служителя поначало е заложен конфликт, тъй като те са свързани с йерархия и власт. Единият ръководи, а другият е принуден да се подчинява. Единият е загрижен за интересите на компанията, докато другият трябва да мисли за собственото си добруване и да прави всичко възможно, за да не го мачкат. Но и двамата трябва да намерят общ език и ефективен подход един към друг.
Как да опитомите злия шеф
Много хора си представят шефа като някакво чудовище, което се храни със скандали като с витамини и не може да живее и ден дори без да трие сол на главите на служителите си. Възможно е да има и такива шефове, но най-често образът на злия зъбат шеф е нарисуван от собственото ни въображение, вследствие на редицата изслушани истории за невротични началници. А шефовете имат в своя защита няколко тежки аргумента. Първо, шефът може да си позволи да бъде строг и суров понякога, тъй като носи твърде голяма отговорност в управлението на компанията. Второ – началниците отдели и директорите също като вас поемат негативните изблици на баш-шефовете. И трето – защо си мислите, че той просто си го изкарва върху вас? Бъдете честни към самите себе си, може би наистина сте направили нещо погрешно или некачествено и може би от вас се очаква нещо повече?
Ако шефовете ви предизвикат на очна ставка на “ринга”, настройте се делово, подредете си мислите и в никакъв случай не влизайте подвили опашка в шефския кабинет.
* Изслушайте внимателно критиката по ваш адрес. Оставете човека да се изкаже и не го прекъсвайте.
* Отговаряйте точно и ясно на въпросите и недейте да мотолевите и увъртате. Не сте на почивка или детски лагер, а на работа, така че не се цупете и не се дръжте като обидено детенце.
* След като осмислите претенциите на шефа към вас, дайте конструктивен отговор по същество. Ако сметнете, че обвиненията по ваш адрес са безпочвени, обяснете защо и се постарайте твърдо да отстоите мнението си.
* Не намесвайте емоциите си в разговора. Крокодилските сълзи и тряскането на врати няма да решат конфликта – напротив, ще напрегнат отношенията ви с началството още повече.
Конфликтите с колегите
В спора се ражда истината, така че конструктивните разногласия с колегите са крайно полезни. Така се появяват новите идеи и неочакваните решения на проблемите. Това, доколко е успешна съвместната ви работа, се отразява пряко върху общия резултат на работния процес. Затова конфликтите с колегите в никакъв случай не бива да прерастват в лични такива. Това често се случва, тъй като хората, които работят до вас всеки божи ден знаят всички слаби и болезнени места в работата ви и могат да ги използват срещу вас.
Може да не обърнете внимание на критиката от страна на един човек и просто да се вслушате в думите на втория, но забележките на трети ще ви изкарат извън равновесия и ще предизвикат гнева ви. Едно и също действие, извършено от различни хора, може да предизвика у вас различни реакции. За да престанете да се засягате от негативни коментари, научете се да си ги представяте като факти – просто гола информация, която си остава факт независимо от това, кой ви я казва. Освен това бъдете обективни към себе си и действията си. Според психолозите всяка една критика, дори и несправедливата, би трябвало да ви послужи като стимул да се самоусъвършенствате.
Могат да ви разгневят и колеги или партньори, които не изпълняват задълженията си в зададения срок, мислят твърде дълго или пък бавно взимат решения. Нищо чудно, че всяка една тяхна грешка е способна да ви изкара извън кожата. Съветът ни в този случай е да бъдете готови за поредната грешка от страна на такъв човек, тъй като знаете какви са способностите му. За да не му се сърдите, застраховайте се отрано – напомнете му за срещата, която мислите, че може да е забравил и не му възлагайте твърде сложни задачи.
Друга причина за гнева ви може да е необходимостта да промените мнението си или пък да се отречете от него. Например, след спор с ваш колега той е успял да ви разубеди, но вие не искате да си го признаете и отстоявате мнението си до последно. За да ви бъде по-лесно да се съгласите с мнението на събеседника, пробвайте следния експеримент. Изберете си една теза, който смятате за необорима и се опитайте да я оборите. Това ще ви научи да гледате на проблемите от няколко страни едновременно.
Прости начини да контролирате гнева си
Изключително неприятно е да бъдете проводник на негативна енергия. За да се научите да се владеете, важно е да разберете, че различните моментни проблеми и затруднения не са краят на света и че за всички ще е по-добре да гледат на проблемите по-просто и спокойно.
* Забавете реакцията си
Когато усещате, че вече не можете да сдържате гнева си, задръжте дъха си и мислено си кажете “СТОП” или някаква друга дума. Спрете спора за 10 секунди – това ще ви помогне да се успокоите.
* Успокойте дишането си
Разяреният човек диша много по-учестено от спокойния. Направете няколко дълбоки вдишвания, за да нормализирате сърдечния ритъм.
* Използвайте чувството си за хумор
Един от най-ефективните начини за укротяване на гнева е да си представите вашия опонент седнал на тоалетната чиния или пък гол. Това със сигурност ще ви развесели и ще ви накара да се усмихнете. Така ще избегнете скандала.
* Поставете се на мястото на опонента
Да предположим, че някой ви е нагрубил в градския транспорт. Замислете се за причините, поради които го е направил. Може да има семейни или служебни проблеми и да ви е обидил несъзнателно под влияние на стреса.
* Бъдете учтиви
Виждали ли сте се как изглеждате, когато сте разярени? Уверяваме ви, че лицето ви в такива моменти хич не е приятна гледка. Ако усещате, че сте на път да избухнете и че не можете да сдържате повече гнева си, просто излезте от стаята за няколко минути.
* Изслушвайте събеседника
Ще можете да стигнете до решение само след като изслушате събеседника си и самите вие изкажете мнението си. Анализирайте какво точно ви дразни и говорете само за това, без да засягате други теми. Иначе ще се отплеснете от темата на разговора.
* И най-важното
След спора, независимо от резултата му, признайте ситуацията за изчерпана и продължете напред.