Автор
Ева Лъчезарова

Neri Karra: Българската следа на световната модна сцена

Личният пример на дамата, за която ще ви разкажем днес, e неподправено вдъхновение за всички наши читателки, които търсят себе си, както и повод за гордост за всички нас.

Нери Карра е едно от доказателствата, че няма невъзможни неща, стига да позволиш на мечтите ти да те водят, да не ги слагаш под стъклен похлупак и да вярваш в себе си.

Нери е българка от турски произход, която до 11 годишна възраст живее в родния си Асеновград. Детството й е изпълнено с приказни спомени от къщата с голяма градина, която семейството й притежавало, както и от ателието на дядо й, който бил сарач*. Освен това като малка Нери с възхищение наблюдавала как баба й, която била шивачка, превръщала коприна в красиви рокли.

1989 г. обаче поставила семейство Карра пред препядствие, което променя целия му живот. Нери и фамилията и стават жертва на процеса, известен с доста смекченото наименование „Голямата екскурзия“, по време на който 360,000 български граждани от турското малцинство са изселени от границите на страната ни. Нери и семейството пристигат в Турция само с два куфара, останали без покрив над главата си и препитание. На амбициозната г-ца Карра й коства доста усилия да се приспособи към новата си среда, но момичето не спира да мечтае и да следва амбициите си. Любовта й към образованието и академизмът я насочват към страната на неограничените възможности – Америка. Нери е приета в University of Miami, където изучава Бизнес мениджмънт. Завършва бакалаварската си степен за 2 години и половина с почести, 3 златни медала за академични постижения и с най-висока оценка от целия си клас.

Още докато е студентка, Нери бива поканена да стане част от екипа на световноизвестната финансова корпорация Morgan Stanley. По време на работата си там тя се вдъхновява да основе собствена компания, в която да вплете усета си към изкусно ръчно изработените аксесоари, любовта към семейството си, както и натрупания си опит в бизнес мениджмънта. Резултатът от това начинание е марката NERI KARRA, която в момента се предлага в 14 държави по света. Аксесоари с марка NERI KARRA са били в ръцете на звезди като Ан Хатауей, Оливия Палермо, Уитни Порт, Джордж Клуни и Даниел Крейг. Блогърите, които вече няколко години са моден барометър, също обожават марката.

В момента Нери балансира между кариерата си на дама-предприемач и преподавател в престижния Conde Nast College of Fashion в Лондон. Марката й NERI KARRA вече разполага със собствен шоурум в родния й Асеновград, който предлага специални условия за пазаруване за българи. Какви са те, можете да научите от интервюто ни:


Здравей, Нери. За нашите читателки ще бъде много любопитна информацията, че си родом от Асеновград. Разкажи ни повече за своите корени?

Здравейте!

Правилно, родена съм в Асеновград в семейство от турски произход, като през 1989 година емигрирахме в Истанбул. Дядо ми беше майстор сарач*, а баба ми беше шивачка - създаваше дрехи по поръчка за съседите. Като малка, обичах да ги наблюдавам как работят и понякога им помагах. Имахме вила с огромна градина и прекарвах голяма част от времето си сред природата. Като цяло имах прекрасно детство, а най-важното беше, че започнах образованието си в България. Започнах да изучавам английски, когато бях 7-годишна, а по-късно научих български (вкъщи се говореше на турски), руски и немски. В резултат на досега ми с толкова различни езици, нарасна любопитството ми към различните култури и любовта към пътуването.

Получаваш солидно образование в Америка, след което решаваш да се върнеш обратно в Турция. Кое те накара да постъпиш така?

Отне ми две години и половина, за да се дипломирам (принципно тази степен изисква 4 години), като получих покана да работя в Morgan Stanley още преди да завърша образованието си. Условията, които ми предлагаха бяха много добри, но мечтата ми беше да се върна в Истанбул и да помогна на семейството си да започнем собствен бизнес. Спомням си конкретния момент, докато бях на стаж в Morgan Stanley, когато осъзнах, че почти всяко голямо бизнес начинание е започнало от нулата или е разраснал се малък семеен бизнес. По това време близките ми в Истанбул все още живееха като имигранти и им беше много трудно. Един ден взех решението да се върна и да направим нещо заедно, с помощта на знанието и енергията, които бях натрупала. Ето така се роди NERI KARRA, годината беше 2000.

От кога датира любовта ти към чантите и кога и от какво изработи първата си чанта?

Израснах в комунистически режим, който не беше особено отворен към модерното и свободния избор (смее се). Веднъж седмично излъчваха американски филм, който не пропусках, а също така четях Паралели, Бурда и изобщо всичко различно, до което имах достъп. Може би тъй като нямахме голям избор и някои неща бяха забранени, свободата да изразявам себе си ме привличаше. Моята любов е насочена към модата, като начин за себеизразяване и лична свобода. Чантите са голяма част от това усещане. Когато бях на 7 години, помня как помагах на майка си във фабриката за найлонови торбички. Ползвах страници от списания и с нейна помощ създавах модерни найлонови торбички.

Как се реши на крачката да създадеш собствен бранд и какви бяха първите ти стъпки?

В началото не съм мислила за "собствен бранд". Желанието ми беше да помогна на семейството си да живее по-достойно, да създам нещо красиво; нещо от качествена кожа, което да е достъпно. Забелязах, че имаше пазарна ниша за добре изработени чанти и аксесоари от висококачествена кожа. Първата стъпка беше да се запитам, какво наистина искам да постигна. След това нещата се получиха естествено и решенията бяха практични: подбор на доставчици, на дистрибутори, маркетинг и брандиране - този мой опит в момента предавам на студентите си в Conde Nast College of Fashion в Лондон.

Какъв е процесът по създаването на една чанта Neri Karra и с какво марката се различава от всички останали?

Процесът всъщност е много сложен. Не е само да седнеш в ателието и да измислиш модела. Всичко започва с това да си отворен към това, което се случва в ежедневието. Креативната част от процеса е най-важен. След като моделът е затвърден от дизайн екипа ни в студиото в Модена (Италия), следва среща с екипа в Истанбул във фабриката, където артикулът ще бъде произведен.

Производственият процес е почти толкова креативен, колко и технически ориентиран, тъй като това, което си създал на хартия може да претърпи много изменения, съобразявайки се с практичността на ползване. След това, времето за производство на една чанта е около 50 часа, а процесът е тежък и детайлен. Можете да научите малко повече за в снимки:

Всъщност ти си жена, която има две кариери – академична и дизайнерска, разкажи ни повече затова как съвместяваш двете неща?

Те са напълно свързани. Може да се каже, че съм академик, тъй като следвам логиката и аналитичното мислене. Но също така съм и креативна. Ето защо смятам, че твърдението, че може да си или креативен или аналитичен е много далече от истината. Както Айнщайн е казал: " Креативността е интелигентност, която се забавлява"

Каква е жената, която избира продуктите на Neri Karra?

Тя има забързано ежедневие, отворена е към нови преживявания, изтънчена и елегантна е. Оценява доброто качество и добрата изработка. Тя следи модата и обръща внимание на това как изглежда, но тъй като е непрекъснато в движение, за нея е важна и практичността.

Къде по света се продават продуктите на Neri Karra и достъпни ли са за България?

Марката се продава в над 14 различни страни, в 25 брандирани бутика и се предлага в над 100 други магазина. Основните ни пазари са Русия, централна Азия, Лос Анджелес, Лондон, а от скоро се разширяваме в Южна Африка и Близкия Изток.

Артикулите ни са достъпни и за българския пазар чрез шоуруума ни в Асеновград, като предлагаме често специална отстъпка до 50%, налична само за този пазар. Това е моята родина, моят роден град и се чувствам силно свързана с това място и се гордея с корените си. По този начин искам да дам нещо в замяна.

Кое е най-важното нещо, което човек, който се занимава с мода трябва да знае?

Да не забравя, че модата е преди всичко бизнес.

Къде се крие стилът на една жена за теб?

Не е в това, което може да видиш, а в това което можеш да усетиш - нейната енергия. Как се движи, коя е отвътре. Най-красивите и стилни хора, които познавам са позитивни, щастливи, чувстват се удобно в кожата си и излъчват любов и положителна енергия. Това е истинската красота и стил, според мен.

През последните години блогърите се превърнаха в истинска мания, какво мислиш ти за тази тенденция и подбират ли чанти Neri Karra блогърите?

Всъщност марката стана популярна чрез блогърите. Те изиграха по-голяма роля дори от известните личности. Аз силно подкрепям този феномен и смятам, че съвсем естествено и заслужено блогърите придобиват влияние и популярност. Все пак модата е за хората, не е само за модния подиум. Модата и тенденциите са на улицата. Според мен, блогърите ще стават все по-влиятелни и ще имат определяща роля в модната индустрия.

Анди от блога Style Scrapbook с модела Ostrich Print Missy на NERI KARRA

Какво те мотивира и вдъхновява?

Мотивира ме усещането, че мога да вдъхновя някой и да дам нещо от себе си. Това ме кара да продължавам напред.
Като дизайнер се вдъхновявам от пътя, по който вървя ежедневно, от личното ми израстване: пътуванията, историите от живота, промените, природата, летенето и наблюдаването на облаците и небето. Когато съм в мир, създавам.

Какво би казала на всички българки, които се опитват да следват мечтите си, но срещат затруднения?

Винаги вярвайте в себе си!

Другите ще ви казват "Не", ще ви разубеждават и дори ще ви се подиграват. Моля ви, не ги слушайте. Най-важно е вие да кажете "Да" на себе си, да продължавате да се борите за мечтите си, въпреки всички и всичко.


*Занаятчия, който изработва седла за кон или магаре, хамути, юзди и др. изделия от дебела обработена кожа