Антонина Стоянова направи фурор с изложба в Рим

14 декември 2019 | 19:01
1144
0
0

Бившата първа дама Антонина Стоянова представи при небивал успех в Рим изложбата „България през стъклото на времето“. Повече от 300 ценители аплодираха проекта на фондация „Ценности“ при тържественото откриване, защото той разказва история, която обхваща три века и няколко поколения от старозагорския род Близнакови. През 19-и век Марко Близнаков е изпратен от княз Фердинанд да специализира пристанищно дело в Триест. Там той среща любовта в лицето на състоятелната Петронила Венециани, която последва мъжа си в България, докато участва в създаването на Бургаското пристанище.

Завръщайки се в Триест, Марко става почетен консул на България в Италия и поръчва уникални стъклени плаки (дядото на диапозитива), с които да изнася сказки за красотите на родината си. Синът му Никола, наследява родолюбието, почетното консулство и плаките като семейно съкровище. Дъщеря му Надежда Близнаков решава да подари реликвите на прародината си и избира фондацията на Антонина Стоянова – „Ценности“.

Антонина Стоянова, Христо Стоичков и етнологът Анелия Милушева, автор на обяснителните текстове към експонатите в изложбата „България през стъклото на времето“

Самата Надежда Близнаков Де Микели Витури в момента е на 95, но бистрият й ум изумява с цитирането на дати, факти и няколко български думи в документалния филм „Съкровище в сърцето“ на Ирина Дилкова и Милена Кънева, който се прожектира в специално декориран със старинни килими и столове салон. Идеята е да пренесе зрителите във „Венециани“, където известният италиански писател Итало Звево (баджанак на Близнаков) кани своя приятел Джеймс Джойс да поживее за вдъхновение. Като благодарност за гостоприемството, той преподава английски на дъщерите на Марко.

Омагьосан от красивата история, Музеят на Рим, който принадлежи на общината, предоставя на фондация „Ценности“ безплатно три зали за цял месец (от 12 декември до 12 януари). Проекта подкрепят и от Столична община в София и посетителите могат да видят архивни снимки от българската столица, съчетани със съвременни кадри на фотографа Евгени Димитров.

Но център на изложбата са уникалните стъклени плаки, чиито оригинали са поставени в специално проектирани и осветени постаменти. Кураторите Ирина Дилкова и Милена Кънева преосмислят българския изложбен проект в мултимедийно измерение. Новият прочит ще изненада италианската публика с виртуална реалност, QR кодове и триизмерни проекции. Старите стъклени плаки оживяват в модерна технологична форма в контраст с битовите им сюжети. И така увеличават и без това силното им емоционално въздействие. Румен Димитранов - aрт директор на изложбата и каталога към нея, и Георги Христов са автори на визията и на интерактивното пресъздаване. Чрез него Розовата долина „благоухае“, по небето над София се стелят облаци, а момите белят платно до ромоняща река.

Музео ди Рома на Трастевере. От ляво надясно: Биляна Генова, директор на дирекция „Култура“ на Столична община, която произнесе реч на италиански, Борислава Чакринова от Българския културен институт в Рим, Н.Пр. посланик Тодор Стоянов, Антонина Стоянова, Серджо Гуарино, координатор за модерно и съвременно изкуство в общината на Рим

За да добави още подправки към любопитството на публиката, етнологът Анелия Милушева е предоставила 200-годишна носия от личната си колекция, сребърни пафти и гривни. Тя е и автор на обяснителните текстове към плаките и в каталога.

На тържественото откриване, над което се стелеше упойващ аромат на рози, присъства извънредния и пълномощен посланик Тодор Стоянов, тъй като изложбата е под патронажа на Посолството на България в Италия в сътрудничество с Българския културен институт в Рим като част от Комуникационната стратегия на Република България за ЕС за 2019 г.

Христо Стоичков разглежда каталога на изложбата пред Музео ди Рома

От София бе пристигнала специално Биляна Генова – директор на дирекция „Култура“ в Столична община, която не само произнесе речта си на италиански, ами цитира и патриарха Вазов, написал възторжени стихове за страната на Данте и Петрарка.

В словото си Антонина Стоянова подчерта отличните връзки между България и Италия в миналото и днес. Тя подчерта, че на летището Рим ни посреща фигурата на Леонардо да Винчи, изваяна от Асен Пейков, че прочутите български оперни певци Борис Христов, Райна Кабаиванска, Гена Димитрова и Николай Гяуров са пели в Ла Скала. Не пропусна да отбележи и участието на Капитан Петко войвода в гарибалдийското движение, за което е почетен с бюст на хълма Джаниколо в Рим.

Серджо Гуарино, координатор на модерното и съвременно изкуство в Общината на Рим, каза добри думи за съчетанието между старинно и високотехнологично в експозицията.
Изложбата бе открита с изпълнение на народна песен от младата оперна певица Елеонора Илиева, под акомпанимента на роял на Илия Лазаров.

Най-ухажван от гостите на експозицията бе Христо Стоичков, който е в Рим за снимките на документална поредица за Европейското първенство по футбол.

Антонина Стоянова и Христо Стоичков на изложбата „България през стъклото на времето“

Присъстващите българи отбелязаха, че за разлика от натрапчивия патриотизъм в други проекти, „България през стъклото на времето“ е елегантен, изискан и с интелигентни внушения. Те разгледаха с интерес и копията от дипломатически грами, съобщения на БТА, Ройтерс и други световни агенции от 20-те и 30-те години на ХХ век, с които са били завити стъклените плаки. Специално за случая, закачени на дървени поставки за вестници, характерни за кафенетата от онова време.

След като разгледаха изложбата и си купиха каталози, отпечатани със съдействието на арх. Стефан Добрев, всички опитаха червените и бели вина на „Орбелус“ – истинска кантата за небцето, чукнаха се с коктейли с „Аперол“ и покрай другите хапки, пробваха и локум с аромат на рози.

Сред гостите бяха забелязани италианският режисьор и писател Алберто Симоне и съпругата му Роберта (дъщеря на легендарния актьор Нино Манфреди), българката с най-висока титла за красота "Мисис Глоуб" д-р Румяна Маринова и бившият областен управител на Пловдив Венцислав Каймаканов, две от дъщерите и синът на Надежда Близнаков де Микели Витури, много българи, живеещи в Рим.

Христо Стоичков, очарован от изложбата, покани Антонина Стоянова да я представи и в Барселона.

____

*И понеже Коледа наближава, а ние от woman.bg вярваме в магията на този празник, тази година ще раздаваме подаръци. Много подаръци! Регистрирайте се Т У К и вижте какви изненади сме ви приготвили заедно с Лора и Стоян.

Още по темата

Коментари

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.