12 художнички представят свои автопортрети в галерия „Стубел“ от 22 февруари до 12 март: Алла Георгиева, Анжела Терзиева, Велислава Гечева, Гергана Табакова, Елена Калудова, Калия Калъчева, Мариана Маринова, Мими Добрева, Петя Денева, Трендафила Трендафилова, Харита Асумани и Юлиана Текова – куратор на изложбата.

Автопортретът извоюва своята самостоятелност като жанр в живописта в епохата на Ренесанса. Той е израз на стремежа към откриването на човека като обект на изкуството и на утвърждаването на самочувствието на твореца. Един от първите автопортрети е на представителя на Флорентинската школа Мазачо, който се увековечава сред образите на една религиозна фреска. Сред първите художници, оставили свои автопортрети, са Леонардо да Винчи, Рафаело, Албрехт Дюрер.

Автор: Алла Георгиева

По обясними причини не са много жените художнички по това време. До XX век жените нямат право да се обучават в академиите, да рисуват голо тяло и модели, което ги е лишавало от възможността да създават голямоформатни фигурални композиции. Това кара много художнички да се специализират в портретния жанр. През XVII и XVIII век те правят свои портрети в ателиетата си, превъплъщавайки се в разнообразни роли. Най-често художничката се изобразява в самия акт на рисуване, държаща четка и палитра. Честа практика е изобразяването в дрехи със сложни мотиви, детайлно пресъздадени, вероятно породена от желанието на художничките да покажат уменията си да рисуват фини подробности и да се докажат като творци.

Автор: Анжела Терзиева, Вече нищо няма да бъде същото, 2018 г.

Софонисба Ангуисола и Катерина ван Хемесен, оставили в историята на изкуството забележителни автопортрети, са си извоювали име и популярност във времена, доминирани от мъжете. И през следващите епохи автопортретът като жанр продължава да привлича редица забележителни художнички – от Артемисиа Джентилески до Елизабет Виже-Лебрун и Паула Модершон, от Фрида Кало до Алис Нийл и Джени Савил.

Елена Калудова

Автопортретите пресъздават нещо повече от външния вид. Те утвърждават идентичността на художника. В наши дни, когато милиарди снимки циркулират в интернет, автопортретът не е загубил своето значение и смисъл като художествена авторефлексия, защото изисква по-задълбочено вглеждане в себе си и обръщане на погледа навътре. Днес той често е преформулиран чрез фотография и различни технически средства и продължава да съществува във все по-интересни форми. Автопортретът изразява начина, по който се самовъзприема художникът, а не само начина, по който иска да се представи пред публиката.

Велислава Гечева, Автопортрет с розови очила, 2021, 60 х 80

Многобройни са жените художнички през ХХ и ХХI век, които доразвиват жанра чрез различни ракурси и гледни точки: от феминисткия прочит през 70-те и 80-те години на ХХ век до днешното изключително разнообразие от стилове и подходи в изобразяването на Аз-а, неговата същност и оценките, които си дава.

В нашето изобразително изкуство също имаме чудесни образци в този жанр – Елисавета Консулова-Вазова, Вера Недкова, Елена Карамихайлова, Лика Янко и много други, до съвременните авторки, представени в настоящата изложба.