Автор
Емил Янчев

Изкуството на Даниела Костова задава въпроси

Изкуството на Даниела Костова многократно е показвано в галерии в Ню Йорк, където живее, България и из Европа. Тази година неин проект бе избран да бъде изложен в доста по-големи мащаби. Нейно произведение украси една от емблематичните сгради във Виена. На "Рингтурм" бе поставена инсталацията "Мечти за бъдещето" на площ 4000 кв. м.

От едната страна на сградата се вижда бебе космонавт, а на скафандъра му е кацнал бял гълъб. От другата страна е детска играчка с небесни тела. Във всеки един от детайлите има символизъм - на мир, надежда, бъдеще и баланс. Даниела е доволна, че изображението носи позитивизъм, но вярва и че то дава и доста поводи за размисъл. "Този проект има доста положително влияние и послание, а моите проекти често са критични. Когато го направих, бях много доволна как се възприе и как изглежда, но такъв тип оптимистични проекти трудно се създават. Критичният елемент е от задната страна. Там е играчката с планетите, но тя не работи ако другите елементи не са в баланс", споделя тя.

Фото кредит:Vienna Insurance Group

"Ако говорим за баланс, не сме в добра позиция. И къде е центърът? Дали човекът е в центъра? Всеки от елементите има доста силно символично значение и провокира замисъл. Аз говорих с хората, които живеят там. Имаха нужда от позитивен символ. Имаше политическа несигурност в страната, а предишното изображение беше на дете с автомат. Усетих силата на позитивното", допълва художничката. Преди да бъде изложена творбата, която бе повод за гордост за мнозина българи, Даниела е минала през дълъг процес със специфични изисквания. Тя адаптира фотография, създадена преди години. В нея е преплетена лична история. На снимката е 6-месечната й дъщеря. Играчката с планетите, която е развитие на проекта, пък все още е в дома ѝ.

"По повод този проект се споменаха думи като мир, сътрудничество, бъдеще. Такъв тип работи трудно се правят. Отне ми доста време. Не можеш всичко да сложиш на тази сграда. Избраха от 10 предложения и бяха страшно внимателни в подбора. Свързахме го с историята на мястото. Има идея за бъдеще, израстване, казва още Даниела. - За мен винаги е било много важно хората да имат емоционално въздействие на повече от едно ниво. Винаги има някаква концепция, смисъл, но визуалното изкуство трябва да работи визуално."

Фото кредит: Wassaic Project

Над 15 години Даниела живее и работи в Ню Йорк. Тя заминава за Съединените щати, за да развие интереса си към технологиите, които стават част от изкуството й. След като завършва живопис в Художествената академия, се насочва към новите медии и започва да прави видеа, инсталации, пърформанси. В Политехническия институт Ренселар тя е част от проекти, в които изкуството работи заедно с различни научни сфери, което отваря врати за нови идеи и възможности.

Костова създава произведенията си чрез различни видове медии като видео и инсталации, но в момента в основата на изкуството й стои фотографията. "Когато снимам, използвам класически принципи на картина. Осветлението ми е доста живописно, рисувам с осветление. Композициите са много класически. Също съм фигуративна - много често използвам композиция от хора в пространството", обяснява тя. "Напоследък създавам нещо като ситуации, като мини пърформанс. Това е изкуствено създаден свят, който обаче винаги заема от истинския свят. За мен това е формулата. Аз никога не съм бягала изцяло във фантазията. Дали съм реалист? За мен е много важно нещата да са подхранвани от истинска история, истинско преживяване и тази действителност да прозира в работата. Затова почти винаги, когато работя, е със собствено преживяване или с детето, или със семейството."

Фото кредит:Robert Newald

Една от темите, които я вълнуват и изразява в изкуството си, са природните бедствия. Реакциите след тях, миграционните вълни и елемента на преоткриване. Друга е идеята за играта, възпитанието на децата и създаване на условия, които по някакъв начин ги формират като хора. Творбите на Костова са излагани на места като Музеят в Куинс (Ню Йорк), Кунстхале Виена (Австрия), Биеналето в Антакия (Турция), Институтът за съвременно изкуство (София), Центърът за съвременно изкуство (Женева) и много други. В Ню Йорк работи с галерия "Радиатор" в Куинс, където помага на творци от Европа да бъдат показвани в САЩ.

"Правим изложби всеки два месеца. Гледаме да комбинираме местни художници с чуждестранни Опитваме да интегрираме в Нюйоркската сцена хора отвън. Целта е да има нови идеи, диалог. Интензивността в Ню Йорк е толкова голяма - проекти, изложби, че много трудно се задържа вниманието. Затова е много трудно за хора отвън да намерят място за изява тук", споделя тя. За Даниела не е случайно, че работи с автори от цял свят, тъй като тя е отворена към всеки: "Аз винаги много съм харесвала колаборациите, дори с хора, които са извън твоята специалност. Работила съм архитекти, готвачи, музиканти".

The-Higher-Ground

Произведенията на Костова дават повод за размисъл. Чрез изкуството си тя поглежда критично на сериозни проблеми и търси допирните точки, но гледа позитивно на света, винаги усмихната и отворена за дискусии и нови идеи. Тя не е загубила и връзка с България, като често прави изложби в родината.