Автор
Марина Стоименова

Започва Фестивалът в Кан! Време е за феминизъм и скандали

Отново сме в навечерието на филмовия фестивал в Кан. Официалното откриване ще бъде тази вечер, а елитният киномаратон с присъствието на цял куп звездни имена в журито и зад кулисите ще продължи до 19 май.

Световната филмова индустрия все още е под влиянието на скандала с продуцента Харви Уайнстийн, който редовно присъстваше на Кан през последните две десетилетия. По тази, а и по още много причини, следващите дни се очертават да бъдат заредени със силни политически и социални послания.

Тази година на фокус ще бъде слабото представяне в Кан на жените-режисьори. В събота се очаква над 100 известни актриси да преминат по червения килим в знак на протест срещу политиката на фестивала и в подкрепа на движенията #MeToo и #TimesUp.

Кан има дългогодишен „проблем с жените“

Преди година на актрисите им беше забранено да преминават по червения килим, ако не са обути във високи токчета. Дрес-кодът на фестивала от десетилетия е обявяван за „сексиски“, а сценаристката, писател и филмов критик за The Times Кейт Муир дори обяви, че фестивалът представлява „двуседмично празненство за мъжкия мозък и женската красота“.

В тази връзка AFP разпространи статистика за съотношението между жени и мъже режисьори, сценаристи и носители на най-престижните три приза на филмовия фестивал в Кан за последните 70 години.

От 268 филмови творци в историята на Кан, получили някоя от трите първи награди, само 11 (или 4%) са жени.



За последните седем десетилетия, откакто съществува фестивалът, жените, отнесли приз за най-добър режисьор или сценарист, са малко над 3,5 % от всички участвали - или 4 от 111 души.

Единствената жена, получавала някога най-високото отличие „Златна плама“ е новозеландката Джейн Кемпиън – режисьор на филма „Пианото“ от 1993 година.

Иранката Самира Махмалбаф пък е единствената жена, която печели престижната Награда на Журито цели два пъти – за филма от 2000 година Blackboards и три години по-късно за At Five in the Afternoon.

Последно жена-режисьор получи приз през 2014-а година. Аличе Рорвахер отнесе голямата награда за филма The Wonders. Тази година тя участва отново със свой прокет - Happy as Lazzaro.

Но ако само една-единствена жена някога е печелила големия приз „Златна палма“ с филм, то това се дължи и на факта, че съвсем малко филми на жени изобщо стигат до номинации в Кан. От 1946-а година насам само 84 от 1790 режисьори, присъствали в състезателната програма, са били жени – с една дума по-малко от 1 на 20.

И тази година няма да има промени

И това предстоящо издание на филмовия фестивал няма да наруши традицията на минимално женско участие, като има само три филма, режисирани от слабия пол, сред 21-те заглавия в конкурсната програма. Миналата година положението беше абсолютно същото.
И все пак това е напредък - през 2010-а и 2012-а в селекцията не е имало нито един филм на жена-режисьор.

Организаторите на фестивала в Кан признават неравенството по отношение на половете, но настояват, че това положение отразява положението на жените в киноиндустрията като цяло.

На специална пресконференция в понеделник директорът на фестивала Тиери Фремо коментира, че Кан „никога няма да бъде същия“ след скандала с Харви Уайнстийн, но подчерта, че е против квоти за „мъже“ и „жени“. Тиери Фремо обеща, че Кан ще се адаптира към променящия се световен културен пейзаж.

Според него „киното винаги е било в ръцете на мъжете“, но той вярва, че бъдеще ще има все повече жени режисьори.

Директорът обяви, че фестивалът ще подобри процентното съдържание на жени и мъже в комитетите по селекции, че ще има повече жени президенти на журито и че в бъдеще ще се селектират повече филми, режисирани от жени.

Компенсиране чрез журито?


Тази година президент на журито е австралийската актриса Кейт Бланшет – която беше една от най-известните жертви на Харви Уайнстийн. Освен президента, журито се състои от 4 жени и 4 мъже – това е съотношение, което се запазва в годините от 2013-а насам.



Освен Бланшет, в журито участват актрисата Кристен Стюарт, френската звезда Леа Сейду, режисьорката Ейва ДюВерне, бурундската перица Каджа Нин, режисьорите Дени Вилньов, Андрей Звягинцев, Робер Гедигиан, и китайският актьор Чан Чен.

Бланшет ще бъде 12-ата по ред директорка на журито в 71-годишната история на фестивала. Само една жена-режисьор някога е имала тази чест – Джейн Кемпиън през 2014-а, докато всички останали председателки са били актриси.

Като цяло жените са добре представени в журито на Кан през годините, въпреки че и това е относително. Само един от пет члена на журито е бил жена в цялата седемдесетгодишна история на фестивала.

Режисьорите-насилници


Директорът на фестивала Тиери Фремо обяви и позицията на Кан по отношение на скандалните „насилници“ и „сексисти“.

Режисьорът Роман Полански, който регулярно използва Лазурния бряг за премиерата на своите филми – включително и миналата година, няма да стане „персона нон грата“ в Кан. Преди седмица в САЩ режисьорът беше изгонен от журито за наградите „Оскар“, но на въпрос дали и Кан ще отреже квитанциите на Полански, Фремо отговори с „не“, както и че въпросът е много сложен.

От тази година и достъпът до Кан на режисьора Ларс фон Триер вече е възобновен. През 2011-а той беше обявен за нежелан гост, след като направи шега, че е нацист и симпатизира на Хитлер.

Фремо сега обясни, че Триер „не е антисемит“ и е бил наказан достатъчно дълго, за да може вече да се завърне. По време на фестивала датският режисьор ще представи новото си заглавие - трилъра The House That Jack Built с участието на Ума Търман.

Най-очакваните филми

Премиерният филм тази вечер, с който ще бъде открит фестивала, е на режисьора Асгар Фархади. В психологическия трилър Everybody Knows участват Пенелопе Круз, Хавиер Бардем и Рикардо Дарин. Това ще бъде вторият испаноезичен филм, който открива елитния фестивал през годините, след „Лошо възпитание“ на Пердо Алмодовар през 2004 година.

На Деня на Европа - 9 май - украинският режисьор Сергей Лозница ще представи своя документален филм „Донбас“. Той ще открие секцията „Особен поглед“, която се приема за алтернативна на официалната, и тази година ще съдържа 18 филма. Шест от тях са премиерни.

В секцията „Особен поглед“ световна премиера този петък ще има и филмът „Ангелът“ на аржентинския режисьор Луис Ортега. Той е базиран на истинската история за серийния убиец Карлос Робледо Пуч, наречен „Ангела на смъртта“. Пуч нашумява със своя красив външен вид и руси къдрици, както и с 40 кражби и 11 убийства.

Президент на „Особен поглед“ ще бъде Бенисио дел Торо, а победителите в секцията ще станат ясни на 18 май.

Единственият холивудски блокбъстър, който се очаква да има премиера по време на Кан, ще бъде „Соло“ от поредицата „Междузвездни войни“.

С интерес се очаква и новият документален филм за Уитни Хюстън на носителя на Оскар Кевин Макдоналд. Филмът проследява демоните, с които певицата се бори през краткия си живот.



На фестивала се очакват поне 12 заглавия с ЛГБТ-тематика, както и такива, засягащи силни социални теми като насилието над деца, мъжката проституция и смяната на пола.

Ще бъде представен и първият кенийски филм, селектиран за участие в Кан. Заглавието вече беше забранено в родината си, заради това, че описва лесбийска романтична история.

Техеран пък не разреши на режисьора Джафар Панахи да замине за участие на фестивала. Неговият филм „Три лица“ вече беше селектиран в конкурсната програма. Филмът е сниман нелегално, тъй като дисидентът-режисьор получи забрана да прави филми в продължение на 20 години заради своята активна гражданска позиция срещу иранските власти.

Другият режисьор, който няма да присъства на фестивала, защото е задържан в родината си, е руснакът Кирил Серебреников. Той се намира под домашен арест в Москва по обвинения за присвояване на средства. Неговият филм „Лято“ също ще участва в конкурсната програма и е смятан за един от фаворитите за „Златна палма“.

Междувременно Тиери Фремо каза пред репортерите, че е иронично, че и двамата режисьори – и иранският, и руският, са „наказани“ именно за филми, които не носят политически заредени послания.