Всеизвестно е, че жените не са равнодушни към Фотошоп. Под всяка една снимка на известна личност името на програмата изплува неведнъж в коментарите, въпреки че повечето сайтове и издателства не се занимават с ретуширане на снимките и не държат да "лъжат" читателите си.
Всъщност лъжите са навсякъде - в рекламните брошури, в телевизионните реклами, по кориците на списанията, в постерите и билбордовете. Независимо дали става дума за фотомодел, политик, бебе-кърмаче, автомобил или биг-мак - всичко се подлага на компютърна обработка.
Но ще сгрешите, ако си мислите, че във времената преди Фотошоп нищо не е било доукрасявано - ретушът съществува кажи-речи откак съществува самата фотография и неговите съвременници са го приемали доста спокойно. Замазвали са пъпки на снимката със специален молив, изхитрявали са се с химикалите, за да скрият черно-белите отпечатъци... И на никого не му е и хрумвало да се оплаче в съда за това.
Но оттогава много неща са се променили - светът, който хората виждат през призмата на Фотошоп, е променил и мисленето им. Сега вече сме се научили не само да ретушираме реалността, но и да страдаме от собственото си несъвършенство. Представете си колко жени се притесняват, че са далеч от стандартите за красота, наложени от Фотошоп. Зарежете тези притеснения и вижте на какво е способна тази програма.
Войната срещу Фотошоп
Военните действия срещу една от най-популярните компютърни програми се развиват бавно, но сигурно. Още през 2005 г. група немски психолози, работещи по проекта Beautycheck, е стигнала до извода, че красотата "на живо" не може да се сравни с компютърното съвършенство - компютърът печели битката безапелационно. Едва четири години по-късно този въпрос започва да вълнува политиците и издателите.
Депутатът от френския парламент Валери Бойе е категорична, че "неконтролируемата" употреба на Фотошоп води до това, че хората се стремят към несъществуващ идеал и затова са под постоянен стрес. Ако под всяка една рекламна снимка се сложи надпис "обработено с Фотошоп", французите щели да се "успокоят". "Искаме да започнем борба срещу стереотипния образ, че всички жени са млади и стройни", заявява Бойе и добавя: "Ежегодно от анорексия умират 9000 французойки".
В мъглива Англия са избрали по-мек подход и са предложили въпросният надпис да се поставя само в ретушираните снимки в лъскавите списания, определящи стандартите за красота на домакините и подрастващите. Джо Свенсън, който е инициатор на проекта, е загрижен за комплексите на англичаните. "Гледайки непрекъснато идеални модели, хората започват да се срамуват от собствената си външност".
Подобно мнение споделя и едно от най-големите списания за жени в Германия - Brigitte. Главният му редактор Андреас Лебер заяви официално, че след 2010 г. списанието ще се откаже напълно от професионалните модели. И основната причина за това е, че те са толкова кльощави, че непрекъснато се налага да ги ретушират с Фотошоп. Най-честите зони, които се коригират, са бедрата и гърдите.
"Това си е живо извращение, освен това няма никакво отношение към читателите ни", негодува Лебер. Според Brigitte средностатистичната германка тежи с 23% повече от германка-фотомодел. Но дизайнерите предоставят на модния редактор толкова малки по размер дрехи, че една обикновена германка просто не може да се събере в тях... И не можете да упрекнете списанието, че иска да спести пари за хонорари, тъй като не се очаква промяна в заплащането за фотосесия.
Не вярвайте на очите си
* Не си закачайте на хладилника снимка на любим фотомодел като стимул за отслабнете. Най-вероятно вдъхновението ви скоро ще премине в раздразнение.
* В списанията и рекламите се ретушират дори детските снимки (очите, пухкавите гънки, кожата). Не се притеснявайте, че вашето детенце не прилича досущ на дребосъка от корицата на списанието. Вашето дете е по-хубаво - защото е истинско и любимо.
* Преди да прелистите някое лъскаво списание, припомнете си, че ще видите плода на съвместната работа не само на стилисти, козметици и гримьори (а може би и пластични хирурзи), но и на "магьосници" в компютърната обработка. В противен случай може да пострада самочувствието ви, особено ако индексът ви за телесна маса е в пределите на нормалното - от 18 до 25.
* "Съвършените" изображения оказват най-голямо влияние на подрастващите. Ето откъс от едно писмо на читателка: "На 16 години съм. И непрекъснато съм на диета. Лятото тежах 36 кг., а сега съм цели 39. Гледам моделите от списание "Вог" и осъзнавам, че съм дебела...". Пазете психиката на подрастващите и докато все още надписът "направено с фотошоп" не е навлязъл - обяснявайте им за какво точно става въпрос.
* Публичните личности се подлагат на обработка с Фотошоп не само за подобряване на външния вид, но и за да бъде избегнат поредният скандал. Във Франция дори се е случвало от пръстите на държавните чиновници да "изчезват" пръстени с предизвикателно големи диаманти, за да не дразнят погледа на бедните данъкоплатци.
Интересно е какво ли ще стане, ако естествеността победи. Дали неретушираната реалност ще бъде още по-силен удар за разглезената съвременна човешка психика?
Вие против Фотошоп ли сте, или предпочитате да се видите примерно на сватбените си снимки малко по-хубави - без някоя неочаквано изникнала пъпчица или тъмни кръгове под очите?