Автор
Woman.bg

10 факта за това как игрите променят живота ни

Днешно време рядко се срещат хора, които поне веднъж да не са играли компютърна игра.

Мнозина посвещават на това забавление голяма част от времето си. Но дори и да не играете често, игрите могат да променят живота ви. Така че не ги подценявайте! Представяме ви десет случая, в които игрите са станали причина за сериозни промени в нечий живот.

1. Видеоигрите могат да подобрят хирургичните умения



Наскоро служители от университетска болница Бен Израел (Ню Йорк) събраха любопитни статистически данни. Оказа се, че хирурзите, които се увличат по компютърни игри, се справят по-успешно с операциите като среден резултат.

В поредица тестове, имитиращи движения при хирургически операции, са участвали 33-ма хирурзи. Геймърите сред тях са допуснали с 37 % по-малко грешки и са изпълнили задачите си с 27 % по-бързо. Оказало се, че игрите имат по-силно влияние върху навиците дори от образованието и опита.

Резултатите от проучването доказват това, което шефът на кабинета по минимално инвазивна хирургия на Бен Израел Джеймс Росър подозирал отдавна. Росър, който е запален геймър, забелязал, че колегите му, които не обичали видеоигрите, не могат да се похвалят с толкова точни движения на ръцете при операция. Сега вече Джеймс има основателна причина да качи на работния си компютър няколко нови игри, за да поддържа професионалната си форма.

2. Кибер-сватба



Много мъже обичат видеоигрите, но далеч не всички са готови да се оженят за кибер-герой. Засега е регистриран само един такъв случай – през ноември 2009 г. японец с никнейм SAL9000 узаконил връзката си с Нене Анагасаки, една от трите героини на играта „Love Plus” за портативно Nintendo DS.

“Влюбените“ си направили сватбена церемония, след което заминали на меден месец. При това SAL9000 дори транслирал онлайн съвместната им почивка.

Играта „Love Plus“ представлява нещо като „The Sims”, но не приключва с признание в любов. Сюжетът продължава нататък с интимни срещи, играчът дори може да „докосва“ партньорката, ако разполага със сензорен екран, а при желание може да й се обясни в любов по микрофона.

3. С помощта на стратегически игри можете да се научите да управлявате град или цяла страна



През 1984 г. Уил Райт, 24-годишен дизайнер на игри, създал първата си игра „Raid on Bungeling Bay“. В нея играчът трябва да управлява хеликоптер, унищожавайки враговете и избягвайки вражеския огън. С всяко ниво противниците ставали по-силни, а заводите произвеждали все по-мощни ракети, самолети и кораби.

След това Райт решил да си направи експеримент със същата идея, създавайки играта „Micropolis”. В нея се иска играчът да построи от нулата град с къщи, фабрики, магазини и инфраструктура. Ако населението нараствало твърде бързо, на пътищата се появявали задръствания, а когато се повишавало нивото на безработицата, стандартът на живот падал и жителите можели да се вдигнат на бунт.

Уил поканил в проекта свои колеги дизайнери, които били вдъхновени от идеята. През 1989 г. играта била усъвършенствана и излязла на пазара под ново име - „SimCity”. Отбелязала потресаващ успех – била продадена в огромен тираж през първата година, а по-късно били създадени и още няколко допълнения и приложения. Уил Райт веднага станал всепризнат гуру на игровия дизайн. Почти десет години по-късно излязло и друго негово творение – играта „The Sims”, която става култова.

4. Комбинациите от бутони откриват нови възможности



Опитните геймъри знаят някои комбинации от бутони, с които могат да „излъжат“ играта и да ползват допълнителни възможности.

През 1985 г. японският програмист Кацухиса Хашимото адаптирал играта „Gradius” на корпорация „Konami” за Nintendo Entertainment System. За да улесни тестването, направил промени в кода на играта, които му позволявали още със старта да получи пълен набор оръжие с натискането на определена комбинация бутони. По-късно този трик бил наречен „кодът на Konami”.

Може би програмистът издал тайните си кодове на някой свой приятел. Много скоро изданията, посветени на видеоигрите, започнали да публикуват материали за трика, с който играчът може да получи 30 виртуални живота вместо три.

Кодът Konami все още се използва в десетки игри, така че можете да го пробвате при желание.

5. Игрите могат да ви направят богати



Ролевите онлайн-игри са се появили още в край на 90-те години и са позволили на милиони почитатели на виртуалната реалност да се сражават помежду си, да преследват чудовища и да търсят различни артефакти.

Постепенно феновете на подобни игри се досетили, че хобито им може да им носи доходи. Започнали да продават един на друг виртуални ценности (например оръжие и екипировка) за реални пари чрез интернет-търга eBay. По оценки на аналитиците в тази индустрия в момента участват около 400 хил. души, 85 % от които китайци. Китайските геймъри изкарват 10-часови смени игра, за да спечелят повече предмети и да ги продадат на желаещите.

Тази система изобщо не се харесва на големите корпорации, разработващи видеоигри. Но са принудени да се примирят, тъй като такива „професионалисти“ спомагат за привличането на стотици играчи-любители – колкото е по-оживена играта, толкова по-бързо се развиват персонажите.

В някои азиатски страни тази практика се е разраснала до толкова плашещи размери, че например китайското и японското правителство са приели закони за виртуалната валута поради растящия брой хакерски атаки и мошеничества в геймърските общества.

6. Виртуални пришълци едва не са станали причина за фалит на компания



През 80-те години компания „Atari” е един от лидерите в разработките на видеоигри. Игровият гигант печели около 2 млрд. долара през 1982 г., като по-голямата част от дохода идва от продажбите на играта „Space Invaders“ за приставка Atari 2600. Но само година по-късно всичко се променя драстично – компанията съобщава за загуби в размер на 500 млн. долара, след което следва 2-годишен спад в продажбите. „Atari” е на прага на фалита.

Това се случва основно поради една причина – собственикът на „Atari” корпорация „Wagner” купува за 20 млн. долара правата за разработка на игра по мотивите на филма „Извънземното“ от „Universal Pictures“. След подписване на договора разработчиците имат на разположение само 6 седмици за създаване на играта, поради което тя излиза на пазара доста „сурова“, със скучен сюжет и редица бъгове. Потребителите не намирали виртуалните извънземни за достатъчно убедителни.

Освен това се появили много нелицензирани носители, предлагащи по няколко игри едновременно. В резултат на това търговците били принудени да намалят цените, което ударило „Atari” по джоба. Когато „Nintendo” пуснала своята NES (Nintendo Entertainment System), най-големият проблем било да се убедят родителите, че е по-добре детето им да има една приставка с една игра, а не множество игри, на които да посветят цялото си свободно време.

7. Игрите могат да ви съсипят живота



Нормално е човек да изпитва удоволствие, играейки аркади и ролеви онлайн-игри. Но ако „виртуалната реалност“ стане за него по-важна от околния свят, това е сериозен проблем.

През 2005 г. кореецът Ли Сеонг Сеоп починал от сърдечен удар, след като играл без прекъсване „StarCraft” в продължение на 50 часа в интернет-кафе. За жалост броят подобни случаи по света продължава да расте и според статистиката в различни страни от 3 до 30 % от геймърите страдат от игрова зависимост.

Психолозите смятат игроманията за нещо като алкохолизъм или наркомания – човек се потапя напълно във виртуалното пространство, прекарвайки все повече време пред екрана, от което страда реалният му живот.

В Южна Корея и Китай има специални клиники за игромани, а китайското правителство дори финансира разработката на компютърна програма, която да не позволява на потребителите да играят повече от 3 часа без прекъсване. Ако това не помогне, роднините на зависимия могат да го насочат за принудително лечение, включващо консултации, медицински процедури и дори шокова терапия.

8. Хляб и зрелища!



След пускането на NES компания „Nintendo“ решила да не повтаря грешката на основния си конкурент „Atari”, който трябвало да се оправдава през световната общност за играта си „Custer’s Revenge“. В играта една от мисиите на генерал Къстър, американски военачалник, сражаващ се срещу индианците, била да прави секс с индианка. При това героят бил показан гол. Този сюжет предизвикал възмущението на защитниците на правата на коренното население на Америка, както и на феминистките организации.

„Nintendo“ започнала да провежда политика за предварително уведомяване на широката публика за сюжета на всички игри, пускани на американския пазар. Специално за САЩ от игрите били изрязани някои еротични и жестоки сцени.

През 1993 г. всичко се променило с излизането на „Mortal Kombat“, в която героите провеждат безмилостни и кървави двубои. Когато под натиска на общественото мнение „Nintendo” била принудена да замести виртуалните пръски кръв с пот и да премахне фаталния резултат за загубилия, продажбите рязко започнали да спадат. По същото време „Saga” пуснала своя версия на играта, предлагаща отново това, заради което потребителите харесвали стария „Mortal Kombat“. Новият продукт станал много по-успешен от този на „Nintendo”.

От 1995 г. разработчиците на играта започнали да си сътрудничат с компания „Sony” - точно тогава се появили мощните конзоли PlayStation, които позволили възможностите за бой да се вдигнат на ново ниво.

9. Игрова приставка може да почисти стаята ви



През 2005 г. компания „Nintendo” представя една от революционните си разработки – конзолата Wii. Вместо с натискане на бутони игрите се управляват със специален Wii-джойстик, който представлява пулт с вграден акселерометър. Последният определя скоростта на движение и предава сигнала към конзолата чрез Bluetooth. Това позволява например реалистична игра с виртуална тенис-ракета.

При това любители са адаптирали Wii-пулта за управление на множество електронни устройства, което го превръща в истинска „вълшебна пръчица“. С негова помощ можете да се проявите като ди-джей или да управлявате прахосмукачка „Roomba”.

10. Видеоигрите могат да съдържат скрити еротични сцени



През 2004 г. компания „Rockstar Games“ пуска на пазара петата част на играта „Grand Theft Auto“, в която играчът отново може да краде коли, да участва в престрелки и боеве. В новата версия обаче са добавени възможности за флирт и свалки.

Скоро след началото на продажбите 36-годишният хакер Патрик Вилденборг открива в кода на играта някои любопитни моменти. Променяйки ги, той могъл да види еротични сцени с участието на главния герой и приятелката му.

Патрик пуснал своя вариант на кода в интернет и го кръстил „Горещо кафе“. Поначало „Rockstar Games“ отрича да има участие в създаването на скритите еротични сцени и настоява, че програмистът ги е направил сам. Други хакери обаче намират подобни фрагменти в адаптации на играта за други платформи. Възрастовите ограничения за играта незабавно биват променени, а много магазини свалят „GTA” от щандовете.

През 2009 г. компанията бива обвинена в измама на потребителите. За да закрие делото, „Rockstar Games“ изплаща 20.1 млн. долара.