Ренесансът е в разцвета си, а папата е могъщ държавник, арбитър и съдник на крале и императори. Но Светият престол никога не е бил такъв епицентър на престъпления, разврат и продажност, както е по времето, когато Родриго Борджия става папа под името Александър VI. Незаконният му син Чезаре Борджия се превръща в могъщ военачалник, а дъщеря му Лукреция – в истинска принцеса на Ватикана. Тримата образуват дяволското трио, останало в продължение на единадесет години на папския престол като кощунствена пародия на Светата Троица. С отрова, кинжал и интриги Борджиите се сдобиват с огромно богатство и безгранична власт, отдавайки се на разгул, престъпления и кръвосмешения.
„Борджиите” е документална биография на прочутия род, оставил кървава следа в световната история, а не поредният роман от автора на „Тримата мускетари” и „Граф Монте Кристо”, най-продаваният френски автор в света и най-екранизираният (с над 200 филма по негови творби). Александър Дюма е един от първите изследователи, които проучват документалните извори и написват исторически труд върху Борджиите. Тук не важи знаменитото правило на писателя, че историята е просто пирон, върху който закачва произведението си. Напротив, в тази си книга Дюма, освен че е превъзходен писател, е добросъвестен изследовател, който е събрал и систематизирал историческите факти, за да добием реална представа за личности като папа Александър VI и децата му Чезаре и Лукреция Борджия. А тяхната история е достатъчно интересна сама по себе си, за да има нужда от разкрасяване. „Борджиите” е от документална поредица на Дюма „Знаменити престъпления”. Книгата за пръв път излиза на български сега, в издание на „Персей”.
Времето на Ренесанса ражда не само творци като Леонардо да Винчи, Рафаел и Микеланджело, но и войни, беззаконие и разврат. Италия е разпокъсана на републики и херцогства, които враждуват помежду си, превръщайки се в лесна плячка за чужди агресори като френските крале. Но един е над всички - папата. От него зависи признаването на европейските монарси и цялата световна политика, а това означава власт и богатство. Именно затова Светият престол е примамлив за мнозина. В него се е прицелила дошлата от Испания във Франция фамилия на Борджиите. Фамилията дава трима папи: Каликст III (1455–1458), Александър VI (1492–1503) и Инокентий X (1644-1655).
Александър Дюма, а след него и всички историци и писатели, се концентрират върху периода 1492 – 1507 г. Това е от възкачването на Александър VI на Светия престол до смъртта на Чезаре Борджия. Тези 15 години са достатъчни Борджиите да извършат всичко онова, което ще ги превърне в легенда – всевъзможни престъпления, разврат и кръвосмешение помежду им. Сами с отрова или пращайки наемни убийци, те убиват не само неудобните им кардинали и аристократи, но и най-заможните, за да им отнемат богатствата. Александър VI е ловък държавник, но не по-малко умел отровител. Чезаре е смел воин и дипломат, но за да задоволи страстите си, отвлича девойки и момчета, които след това са хвърляни в Тибър. Лукреция е фаталната жена на Ренесанса, любовница едновременно на баща си и братята си, но и средство за завладяване на нови територии и затова папата я жени и развежда многократно.
Тихо и безшумно си отиват от този свят онези, които съдбата въвлича в стремителния вихър на амбициите на тези трима души – Александър, Чезаре и Лукреция Борджия.
Документална книга на Александър Дюма за пръв път излиза на български. Всички следващи романи, изследвания, пиеси, опери и филми се основават на нея
Едно от средствата например е намазан с отрова ключ, който винаги лежи на полицата на камината на папата. Когато Негово светейшество иска да се избави от някого от приближените си, той го моли да отключи определен шкаф, а понеже ключът влиза трудно в ключалката, човекът натиска по-силно и леко наранява пръста си с миниатюрното назъбено място на главата на ключа, като раната винаги се оказва смъртоносна. Също толкова опасен е и пръстенът с две лъвски глави, който носи Чезаре. Стискайки ръката на „приятел”, той леко премества главите на лъвовете, чиито зъби веднага се превръщат в зъби на отровна змия, и „приятелят” умира, проклинайки Борджиите.
Папата обявява Лукреция Борджия де Арагон за пожизнен губернатор на град Сполето и на цялото херцогство с всички произтичащи от това приходи, права и ренти. Благодарение на тази длъжност могъществото й и положението й в обществото нарастват толкова, че тя вече не се появява пред хората без кортеж от двеста коня, състоящ се от най-знатните дами и най-благородните кавалери на Рим. Освен това, понеже двойната любов на бащата към Лукреция не е тайна за никого, нейни най-покорни слуги стават първите прелати на църквата, постоянните посетители във Ватикана и най-близките приятели на Негово светейшество. Често може да се види как кардинал й подава ръка, помагайки й да слезе от носилката или от коня, или как архиепископи спорят за правото да отслужат меса в дома й.
Бързината, с която Лукреция изпълнява волята на баща си да се жени, му струва не един подарък – като град Сермонета и прилежащите му територии, който принадлежи на фамилията Каетани. Наистина, този дар първоначално е тайна, защото Борджиите трябва да се избавят от двамата собственици на това владение – Негово преосвещенство Джакомо Каетани, апостолически протонотарий, и младия, изпълнен с надежди кавалер Просперо Каетани. И двамата живеят в Рим и въобще не подозират нищо, смятайки – единият по силата на положението си, а другият, благодарение на смелостта си – че са едни от фаворитите на Негово светейшество, заради което Александър решава, че няма да има никакви затруднения. Речено – сторено. Джакомо Каетани е арестуван под някакъв предлог, заточен в замъка „Сант Анджело” и скоро след това – отровен, а Просперо Каетани е чисто и просто удушен в собствения си дом. Двете смърти следват толкова бързо една след друга, че нито един от братята не успява да направи завещание, заради което папата обявява, че Сермонета и цялото останало имущество на Каетани се прехвърлят на папската канцелария, която пък веднага ги продава на Лукреция за осемстотин хиляди дуката, а Негово светейшество връща тази сума на дъщеря си още на следващия ден.
Чезаре е надарен с толкова могъщ дар да убеждава, че дори човек, запознат с двуличието му, няма сили да му се противопостави, при това не толкова на красноречието на Чезаре, колкото на неговите искреност и добродушие, които той така ловко имитира, че дори предизвиква възхищението на Макиавели, който при всичките си таланти на политик неведнъж се хваща на въдицата му. След това той го описва в прочутата си творба „Владетелят”.
Александър и Чезаре се отравят погрешка с вино, подготвено за техни врагове. След една седмица папата умира. Чезаре е лекуван по същия начин, както и папата, но към очистителното и кръвопускането са добавени необичайни вани, поискани лично от Чезаре, защото е чул, че някога при подобен случай са излекували неаполитанския крал Ладислав. В една от стаите между пода и тавана са поставени четири масивни стълба, образуващи нещо като място за подковаване на коне. Всеки ден там довеждат бик, обръщат го по гръб и привързват краката му към стълбовете. След това правят разрез от фунт и половина на корема на животното, през който изваждат вътрешностите му, и влязъл в този жив съд, Чезаре взима в него кървава вана. След като бикът издъхва, Чезаре излиза, обвиват го с нагорещени чаршафи, след което, изпотил се, както трябва, той почти винаги усеща облекчение. Но смъртта на папата не може да не промени дотогавашния му живот.
Александър Дюма
Борджиите
документална биография
френска
първо издание
ISBN 978-619-1610-30-3
320 стр., 11.98 лв.