Някога замисляли ли сте се колко часа трае работният ден на стюардесата? А откъде ви сипват вода на самолета? Представяме ви няколко интересни факта за стюардесите. Какво се крие зад учтивите усмивки на екипажа?

1. Смяната на стюардесите започва много рано. Полетите най-често са сутрешни, за да бъдат на борда навреме и в приличен вид, членовете на екипажа стават по изгрев слънце. Ако става дума за междуконтинентални полети, към недоспиването се добавя и умората от смяната на часовия пояс.



2. Закъсненията в полетите за екипажа са още по-неприятни, отколкото за пътниците. Пилотите и целият екип трябва да бъдат на самолета един час преди качването на пътниците. Преди това служителите прекарват няколко часа в терминалите на летището. Имайки предвид, че пълната смяна на персонала често става на няколко дни, това е доста уморителна работа.

3. Екипажът се сплотява много по време на полета
, което може да се стори странно на пътниците – все пак става дума за доста кратко време. Но служителите са принудени да се отнасят с доверие един към друг, защото знаят, че в критична ситуация ще трябва да си помагат.

4. Обслужването на пътниците е опция, предоставяна от авиационните компании, но не и основно задължение на стюардесите.

Те са там преди всичко за да осигурят безопасност по време на полета. Преди да бъдат допуснати на работа, членовете на екипажа преминават сериозна подготовка, включваща курсове по долекарска медицинска помощ и тренинги по аварийна евакуация. Пилотите, които се намират в предната част на самолета, не винаги могат да реагират на различните събития. Затова стюардесите са задължени да следят каква е обстановката в различните части на самолета и да докладват на командира за всички извънредни случаи. Често в задълженията им влиза и свързването с пилотската кабина по радиоточката на всеки 20 минути денем и всеки 40 минути нощем, просто за да е сигурно, че връзката работи. Въпреки това повечето пътници се държат със стюардесите като със сервитьорки.

5. Стюардесите обичат да им подаряват дреболии, например бонбони. Впрочем смята се за съвсем уместно да им предоставите ненужното списание, което току що сте прочели. Но не е задължително. Екипажът най-много се радва на спазването на елементарните норми за учтивост, така че не забравяйте репликите „благодаря“ и „моля“ и отговаряйте на приветствията с „добро утро“, вместо да се мусите.

6. На височина 10 хил. метра алкохолът има по-силно действие, отколкото на земята.

Затова по време на полет много пътници „прекаляват“ и дори не успяват да се усетят кога са се напили толкова. Много авиокомпании забраняват консумацията на алкохол на самолетите си, но дори ако имате тази възможност, съветваме ви да не пиете по време на полет. Това все пак е обществен транспорт. Сигурно не пиете ликьор или вермут в трамвая, нали?

7. Ако пътувате с домашния си любимец, сигурно ще ви помолят да го оставите в багажния отсек.

Това място не е приятно и едва ли някоя животинка би искала да прекара там дори два часа, камо ли пък цял ден. Любимецът ви ще се чувства застрашен и изоставен в затвореното непознато помещение, освен това там е по-студено, отколкото в пътническото купе, а при товаренето животното ще претърпи сериозен стрес. Така че взимайте питомците си на пътуване, само ако имате сериозна причина за това и им дайте приспивателно преди полета.

8. Не пийте вода на самолета, ако не ви я сипват от разпечатана пред вас бутилка. Качеството на водата често е доста съмнително. Не питайте стюардесите какво е кафето, хубаво кафе пият само пътниците на частни самолети. Напитката, която ще ви предложат, най-вероятно ще идва от огромна бъчва, сварена за 200 души. И не се ядосвайте, че някакъв продукт е свършил, когато количката стигне до вас – обикновено различните продукти са в съотношение 50/50, но вкусовете на клиентите са непредсказуеми. Ако имате някакви по-особени изисквания, посочете ги при закупуването на билета. Впрочем, първи на самолета получават храна пилотите. Те винаги ядат различни ястия, за да се избегне едновременно отравяне.

9. Преди излитане стюардесите ще ви покажат какви правила за сигурност трябва да спазвате.

При това никой няма да ви обясни на какво се базират тези изисквания. Всъщност всичко е много просто. Капаците на илюминаторите се отварят при излитане и кацане, за да има видимост към двигателите (в случай, че някой се запали). Сгъваемите масички трябва да се прибират, за да не се ударят пътниците в тях при внезапна маневра. Облегалките трябва да се изправят, за да не си ударят задните пътници главите в тях при кацането. Слушалките трябва да се свалят, за да чуете при нужда предупрежденията за авария или пожар. Освен това разработчиците на системите за сигурност смятат, че в евакуационната паника хората могат просто да се оплетат в кабелите.

10. И за финал – защо ни карат да си изключваме устройствата, дори и смартфоните в режим „полет“? Разбира се двигателите на самолета няма да се повредят от един изпратен СМС. Но спомнете си какви звуци издават колонките ви, когато телефонът ви приема обаждане или търси обхват. Заради тези смущения пилотите могат да не разберат какво им казва координаторът на летището.