Едно от най-спазваните (и все пак не особено добре осъзнавани от публиката) холивудски правила гласи, че главните роли, изиграни от актьори-мъже, носят повече приходи в киносалоните, отколкото главните роли, изиграни от жени-aктриси.

Макар и под прицела на борците за равноправие, сред които актриси от „тежката артилерия“ като Мерил Стрийп, но и по-млади таланти като Натали Портман и още по-младата Ема Уотсън - правилото „мъже-актьори – повече интерес“ продължава да бъде приемано за “златно“ от продуцентите, независимо колко голяма е отдадеността на жените-актриси, независимо от техния талант – и дори - независимо от техния външен вид.
A в света на фантастичните герои и особено при филми, базирани върху комикси, разликата между интереса към женски и мъжки образи е още по-фрапираща, като масово се приема, че женските характери почти сигурно предвещават „боксофис провал“.

Простото обяснение е, че момчетата и мъжете във възрастовата група 14-25 години, които са приемани за основен таргет на този вид филми, просто не желаят да гледат на кино жени супергероини... Камо ли във филми, режисирани от жени!

Затова и първоначалното представяне в боксофиса на новия фатастичен „Жената чудо“ (Wonder Woman) този уикенд представлява... абсолютно чудо, което практически оборва дългогодишния стереотип.

За последните 40 години – от 1978 година насам – Холивуд е произвел по комикси 7 филма за Супермен, 8 филма за Батман (даже 9, ако броим „Отряд самоубийци“ от 2016), 7 филма за Спайдърмен (ако броим и „Капитан Америка: гражданска война“ от 2016, както и предстоящия Spider-Man: Homecoming)...

Сред всички тези филми за супергерои има само един за супергероини и той дебютира по света (а и в България) миналия петък, на 2 юни.

След близо 75 години съществуване (тъй като комиксът „Жената чудо“ съществува още от 1942 година), след провален опит за сериал и след недобре приета анимационна версия през 2011-а – най-после историята за героинята Даяна Принс получава заслужения интерес от страна на публиката – и критиката.

За да разберем колко озадачаващо добре се справя в боксофиса за първия уикенд от прожекциите си филмът на 45-годишната Пати Дженкинс, е необходимо да посочим някои данни:

За първия редовен ден на прожекциите по света, „Жената чудо“ донесе 38.78 млн. долара приходи в боксофиса. Предварителните прожекции докараха още 11 млн. долара. А само IMAX прожекциите в първия ден донесоха 3.7 млн. долара.

Последният филм, режисиран от жена, който се е доближавал до подобни печалби в първия си прожекционен ден, е „Здрач“ на Катрин Хардуик през далечната 2008-а. Тогава той донася 35.9 млн. долара.

Според изчисленията на Forbes, тези приходи днес биха се равнявали на 44 млн. долара, ако се отчете инфлацията, но въпреки това печалбите от целия изминал уикенд на „Жената чудо“ надхвълят тези от дебютния уикенд на „Здрач“.

Всъщност по приходите от 100 млн. долара изцяло за дебютния уикенд, „Жената чудо“ чупи рекорда и на „50 нюанса сиво“ на друга жена-режисьор - Сам-Тейлър Джонън, който през 2015-а изкара 85.1 млн. долара през уикенда.

Което означава само едно: Холивуд предлага изумително успешна комиксова адаптация с главна героиня жена – и най-успешния и печеливш филм, режисиран от жена до момента.


Само за сравнение - „Дух в броня“ със Скарлет Йохансон (отново комискс, отново суперизвестен и отново с главна героиня жена) направи дебют с приходи едва от 7 млн. долара през първия си прожекционен ден този март, спазвайки напълно продуцентското правило „жена-актриса в главната роля - равно на ниски приходи“ и финишира с 18.6 млн. долара уикенда.

Но „Жената чудо“ се класира по интерес и много високо изобщо сред всички касови фантастики, в които въобще има главни женски персонажи.

Пред нея са единствено последните две „Междузвездни войни“, продълженията на „Здрач“ от 2009, 2010, 2011 и 2012-а, както и четирите „Игри на глада“.

Разбира се, приходите от премиерния ден на „Жената чудо“ отстъпват на печалбите от премиерите на чисто момчешките комиксови „Човек от стомана“ (56 млн. долара в дебютния ден), „Батман срещу Супермен“ (81 млн. долара) и „Отряд самоубийци“ (65 млн. долара).

И все пак филмът е съпоставим с приходите на филмите на конкурентното студио Marvel Cinematic Universe „Железният човек“ „Тор: тъмният свят“ „Капитан Америка: Зимният войник“ „Пазители на галактиката“ и „Доктор Стрейндж“ - всичките с печалби от между 31 и 38 млн. долара в деня на премиерата.

Новата продукция на Warner Bros с участието на бившата „Мис Израел“ Гал Гадот в главната роля получи и най-добрите ревюта измежду всичките четири филма, създадени от киновселената на DC Comics, която включва „Човек от стомана“, „Батман срещу Супермен“ и „Отряд самоубийци“.

А най-интересното е, че филмът на Пари Дженкинс е успял да привлече към киносалоните в САЩ, според данните, зрителска аудитория от 52% жени срещу 48% мъже (при средно 60% мъжка и момчешка аудитория при филмовите версии на останалите комикси).

И още по-интересното: 47% от зрителите са били на над 35-годишна възраст – нещо почти нечувано за филм по комикс.

Тези данни ясно показват не само рухването на един стереотип, но и подчертават факта, че явно беше крайно време да се появи жена-супергерой, която да внесе макар и малко равноправие – било то единствено във фантастичния комисков свят на киното.

Автор: Мартина Стоянова