През последните години се говореше за „лятна музикална суша“ и сякаш забравихме що е то „тотален глобален хит“. 2017-та обаче преобърна нещата, или по-скоро ги върна към добрите стари времена, когато лятото вървеше в компанията на безусловната, на абсолютната песен и всеки я разпознаваше.

През 90-те такива бяха „Macarena“, „Coco Jambo”, „No Communication“, „All That She Wants“ на Ace Of Base, там бяха Майкъл Джексън, Пъф Деди, The Prodigy, Nirvana. Макар че са вече доста стари, тези хитове все още се въртят из плейлисти, заведения и кътчета на съзнанието в очакване да бъдат извадени отново. И отново. През новото хилядолетие летните хитове зазвучаха от пултовете на диджеите, а интернет разби оковите на музикалната индустрия, давайки път на нови и независими изпълнители.

Онлайн платформите осигуриха огромно разнообразие от музика. Вече можеш да достигнеш до публиката, без задължително да подписваш договор с голяма компания и да ползваш техните канали. Вече можеш да слушаш каквото поискаш през телефона, без да се налага да купуваш дискове от магазина. В този смисъл композирането на тотален хит, който да се слуша едновременно по цялото земно кълбо, стана сложна работа – може би последният такъв беше Gangnam Style на Psy.


И изведнъж „Despacito” взриви света.

Хитът на пуерториканецa Луис Фонси и Deddy Yankee (DY), който прокламира „бавничкото“ приближаване на телата в латино ритъм, е същински червей в главата. И напомняне какво беше, когато навсякъде се разнася една и съща песен, забива ти се в съзнанието и остава там, дори да не ти харесва. Това винаги е парче с простичка и притегляща мелодия, с припев или рефрен, който не спираш да си тананикаш, макар да ти се иска поне за ден да не съществува.

Уж всички я мразят, а всички я слушат

Въпреки критиките, че е създадена за хора без претенции и музикален вкус, още преди десетина дни „Despacito” се превърна в най-популярната песен в интернет, с колосалните 5 млрд. гледания. Но постиженията не спират дотук. „Despacito” се задържа начело на класациите в над 45 държави и оглави в продължение на рекордно дълъг брой седмици Billboard Top 100. Това е най-популярната песен на испански език на всички времена.

Украсена с танцувален клип и ослепителна красавица - Зулейка Ривера, Мис Вселена 2006 - „Despacito” неочаквано седна на музикалния трон в епохата на интернет, вирусно, както се казва. Превръщайки се в глобален феномен, този уж невинен летен хит всъщност се превърна в нещо друго.


Първо Джъстин Бийбър ремиксира парчето на английски език и „Despacito” превзе САЩ. Появиха се десетки кавъри, включително и на Кристиян Костов. Македония не остана по-назад от големите и направи собствена версия - хитът “Депресито” на Ланчо и G-Man. Македонската версия има лек политически оттенък и определено представлява пародия, каквото вече има много – но дори те са камъни в кошницата Фонси и Deddy Yankee. Лоша реклама няма.

Лоша е намесата на политиците

Малайзия забрани излъчването на хита по обществените радиостанции и телевизионни канали, защото е „неислямски“. Текстът и видеото бяха окачествени като „неприлични и агресивно-сексуални“, което влияело зле на младежта. Председателката на женското крило на Малайзийската илямистка партия Амана - Атриза Умар коментира, че „Despacito” е „порнографска“, неподходяща за деца и вредна за обществото, макар да признава, че повечето хора не разбират текста.

Какво скандално има във въздишките на изпълнителя, че иска да „вдишва бавничко тялото“ на приятелката си, да й шепне на ухо“, „ да я съблече бавничко с целувка“ и да направи „ръкопис“ от тялото й? Само да вметнем - Малайзия е страна, в която се спазват стриктни морални закони и достъпът до различни западни материали не за първи път се блокира. Наскоро премиерата на филма „Красавицата и Звяра“ на Дисни беше отложена, докато цензурата отреже „гей момент“, който се усещал във филма.

След това обаче президентът на Венецуела Николас Мадуро реши да присвои „Despacito” за партийна пропаганда. Предстоят избори, а страната е врящ котел от бедност, безработица и ужасяваща инфлация. Мадуро очевидно искаше да предложи нещо весело на своите сънародници, изтормозени да живеят на купонна система и в постоянен недостиг на стоки от първа необходимост. Екипът му просто сменил текста с апел за гласуване на изборите - “бавничко да вземеш бюлетината“


За съжаление, това са поредните опити на властите в отделни страни да посегнат на международната култура.

Добри или лоши, смислени или глупави, летните хитове нямат никакво друго предназначение, освен да се въртят до откат. Те са създадени, за да веселят и да разтоварват. Хората помнят лятото с мястото, където са прекарали ваканцията, със забавленията и музиката, която ги е озвучавала. Летните хитове са просто летни хитове и трябва да си останат такива. Защото не се знае кога ще дойде следващият такъв.


Ирина Петрова