Настроенията в Холивуд през последния месец са съпоставими с изригването на гигантски вулкан. За жалост зачестилите „скандали“ с престъпления, случили се в миналото, не предвещават нищо добро за бъдещето на индустрията.
След огромния секс-скандал с продуцента Харви Уайнстийн, очернянето на водещи фигури от доскорошния елит на Холивуд продължава със страшна сила.
Но доколко основателно и доколко преекспонирано е всичко, което се случва?
Преди няколко дни Кевин Спейси беше обвинен от актьора Антъни Рап (известен основно с ролята си в "Стар трек: Дискавъри“) в сексуално нападение, извършено преди повече от 30 години. В следствие Спейси направи шокиращо за света (но не и за Холивуд, който през цялото време е бил наясно) признание, че през живота си е бил както с мъже, така и с жени, но е „избрал живота“ на хомосексуален мъж.
Той обясни още и че „не си спомня добре“ какво се е случило с Рап, тъй като е било твърде отдавна, но се извинява, ако е причинил вреди на 14-годишния тогава актьор.
Именно второто признание беше използвано за изместване на фокуса от сексуалността на Спейси. А това е твърде важен въпрос.
Защото всъщност това е първият актьор от топ-списъка на Холивуд, позволил си да излезе от хетеросексуалния образ, задължителен за получаване на големи роли.
Както и да го гледаме, това е огромна крачка за разчупване на закостенелите нрави в Меката на киното.
Но Спейси мигновено започна да плаща цената на искреността си. Той беше буквално изритан от политическия сериал „Къща от карти“ на Netflix, а продукцията, която не може изобщо да съществува без неговия актьорски гений, ще бъде прекратена в 6-ия си сезон. Предлогът за края на ангажимента на Спейси е „съмнения за сексуално насилие“. Но дали подтекстът всъщност не е неговата открита ориентация?
Спейси не получава и подкрепата от иначе шумната ЛГБТ-общност. Защото, според морализаторите в Холивуд, той е използвал случая да „се разкрие“ не когато получава „Оскар“ примерно, а на фона на сексуални обвинения от страна на малолетен. А според холивудските радетели за равенство и справедливост това хвърляло лоша светлина върху сексуалните малцинства.
"I'm sorry, Mr. Spacey, but your application to join the gay community at this time has been denied."
— Dan Savage (@fakedansavage) October 30, 2017
Много коментари привиждат притеснителна връзка между обвиненията в педофилия и признанието на Спейси.
Но в нападките из социалните мрежи се усеща по-скоро раздразнение, че топ-актьор проявява характер, немислим за повечето холивудски знаменитости, но не го прави, за да се хареса на морализаторите. Прави го за себе си.
Изнервящо, а и донякъде неразбирамо извън САЩ - е поведението точно на този морализаторско-левичарския фронт, който напоследък дебне от всеки ъгъл на холивудската индустрия.
Този морален стожер за равни права включва и известни имена, но като цяло в него няма нито една безспорна световна знаменитост. Обикновено става дума за „фундаменталисти“ на тема равнопоставеност. Някои техни убеждения граничат с абсурда, но едно е силно отчетливо – те се вживяват в ролята на новия „регулатор“ и настояват всеки да се съобразява с тях.
В един глас новите радикали се опитаха да обяснят на Кевин Спейси точно кога да „се разкрие“ и го обвиниха, че казал, че е „избрал“ да е хомосексуален. Според тях, не ставало въпрос за избор.
Подиграват го и че е чакал да стане на 57 години, за да признае, че е гей. Но никой не взема предвид неписания закон, че подобно признание в този бизнес все пак означава край на световната кариера.
Лесно е да морализаторстваш над случки от преди 30 години, които са абсурдни за доказване. Трудно е обаче да се издигнеш от никой до номер едно актьор в света с огромно влияние.
Благодарение на Twitter и Facebook властта на „общественото мнение“ вече е много голяма.
Именно туитовете на второстепенни актьори и обикновени кибици постоянно „сипваха масло в огъня“, докато унищожат напълно не само кариерата, но вероятно и живота на Уайнстийн. Тези морализатори, облечени в дрехите на „общественото мнение“, имат силата да накарат и актьорския талант на Кевин Спейси да замлъкне завинаги.
Холивуд измина много дълъг път в повече от 100-годишната си история, за да започне да се освобождава от диктата на цензурата.
Но сега индустрията се изправя пред това ново предизвикателство – и то е именно този хор от „морални стожери“, които не се съобразяват с единствения диктат, на който се трябва да се подчинява този бизнес, както и изобщо изкуството: на таланта и индивидуалните способности.
Това са хора, които смятат, че личното е общо и се борят за „квоти“.
Те нахално навлизат в частната територия на големите звезди, призовавайки ги за свръхотговорност и мисъл „за общото благо“. Под формата, че се борят за равенството на чернокожи, жени или деца, те са именно онези, които разрушават самата основа на Холивуд.
Тази основа е йерархична, и въпреки че е жестока, несправедлива и доминирана от „хетеросексуални бели мъже“ с власт и пари, все пак е работила успешно над 100 години.
Да, равенството е хубаво нещо, но равенството в областта на изкуство, съществуващо благодарение на тлъсти пачки, е пълна утопия – и нещо повече – утопия, която би могла да дискриминира именно най-талантливите.
А бъдещето пред Холивуд изглежда много тъжно, ако наградите започнат да се дават по квоти за цвят на кожата или пол, а ролите да се разпределят според моралните заслуги пред „обществото“.
Спейси вече плаща цената. Но кой ли ще е следващият?
Текст: Марина Стоименова
Четете още: Издадоха заповед за арест на актрисата Роуз МакГоуън!