Ако си готов да слушаш, истината ще ти се открие
Автор
Woman.bg

Ако си готов да слушаш, истината ще ти се открие

За него казват, че пише така, както ние сънуваме. И наистина, Милорад Павич е колос в изкуството на фантазията. След прочутия „Хазарски речник” и романа-клепсидра „Вътрешната страна на вятъра”, „Последна любов в Царирад” е само още един (но какъв!) повод да го обявим за факир. Унесен в дебрите на този причудлив свят, за чието разплитане картите Таро не помагат, читателят в началото се чувства неловко, сякаш е странник в собствения си живот. Но после му олеква. Защото съзнава, че всеки човек крие в себе си болка – свой малък глад, утаен под сърцето.

Да пишеш за Павич, значи да се упражняваш във възклицания. Да се възторгваш и да се гневиш, че е невъзможно да опишеш възторга си. Хрумвало ли ви е някога, че пасивната омраза е дар? В „Последна любов в Цариград” хората се делят на такива, които убиват, и такива, които мразят. Който не е надарен с омраза, е принуден да убива противниците си. А онези, които обича, Бог награждава едновременно с най-голямото щастие и най-голямото нещастие…

Докато следим приключенията на лудия поручик Софроний Опуйич от Триест, се срещаме с цяла плеяда герои и съответните ключове за тайните на картите Таро. Интригата се завърта около съдбите на две враждуващи фамилии и ни потапя до дъно в техните вражди и сексуални авантюри, майсторски преплетени с притчи и суеверия. Всеки герой осъзнава ролята и мястото си и читателят често остава смаян от посланията им, граничещи с абсурда. И от страстите, изопващи ненаситните им тела.

Павич има множествено амплоа. Поет, писател и драматург, специалист по сръбска литература от ХVII–ХVIII век, преподавател и гост професор в редица европейски университети… Освен това е преводач на Пушкин и Байрон, член на Сръбската академия за наука и изкуство и на Европейското дружество за култура. Нееднократно е сочен като най-достоен носител на Нобелова награда, но така и не я доживя, защото напусна този свят през 2009 година.

В негова памет пред чуждестранната библиотека в Москва, където има монументи на много световни писатели от Данте до наши дни, е издигнат бронзов бюст. Автор на нелинейна, интерактивна проза, Милорад Павич остава един от най-четените и най-превеждани балкански писатели. Което е странно, защото книгите му преливат от парадокси, символи и лабиринти. Единственото сносно обяснение за този успех е негово: „Моите книги приличат на шведска маса. „Вземаш си каквото искаш и колкото искаш, без значение от кой край на масата ще започнеш.”



Откъс

"Той чу как някъде в къщата момичето пее тихо, като през месечина, песента „Спомените са потта на душата”. И влезе. Тя го почерпи със захаросани цветя – рози и теменужки.
- Коя си ти? – попита я той повторно.
- Наричам се Йерисена Тенецки. Но все по-малко ми е ясно коя съм и все повече се чудя сама на себе си от това, което правя, и от това, което ставам. Вместо все повече, аз все по-малко познавам себе си. Превръщам се в странник в собствения си живот. И се радвам на това… А ти кой си?
- Има мигове на реката привечер, когато на една и съща мушица връхлитат и птица, и риба. Аз съм такава мушица, а това е такъв миг над реката. Но не си мисли, че ми е все едно кой ще ме изяде. Ти или някой друг.
Като изрече това, Софроний усети как цялото й тяло замириса на праскови и я целуна.
- Какво имаш под езика – трепна тя – камък ли?
- Да, тук пазя една тайна.
- Дай ми я, дай ми своята тайна! – каза тя и в новата целувка камъкът смени устата, остана в нейната. Тогава Йерисена каза през камъка:
- Всяка вечер ангел извлича душата ми от моя живот, от моето тяло, като огромна мрежа, пълна с улов. Снощи с тази мрежа извлече нов улов. С моята душа улови твоята душа.
После той откри, че тя си маже устните и пъпките на гърдите с една и съща боя, и в полунощ изхвърли в нея семе на дванайсет струи, точно както изби часовникът на кулата.
Така започна една велика любов. А от великите любови се старее бързо. От великите любови се старее по-бързо, отколкото от дълъг, тежък и нещастен живот. Йерисена яздеше на своя конник далече през непознати пространства и се връщаше уморена, радостна и задъхана от дългия път. А утробата й оттогава все откликваше на ударите на камбаната. От любов нямаше време да яде. Понякога простираше вечерята на гърдите на своя любовник и ядеше, хранейки го едновременно с любов и пюре. Сред общото нещастие и поражение те бяха щастливи, бяха успели и това никога нямаше да им бъде простено."

Автор: Юлия Петкова
-