Автор
Woman.bg

14 детски въпроса, на които възрастните не знаят как да отговорят

Детските въпроси могат да накарат всеки възрастен да занемее. Понякога малките човечета питат такива неща, че се чудим дали да ровим в Гугъл, или да припаднем на място. Подбрахме за вас 14 коварни детски въпроса, прилагайки правилните отговори към тях.

1. Възрастните по-добри ли са от децата?

Децата толкова често биват сравнявани с възрастните, че всяко едно дете рано или късно си задава този въпрос. Трябва да му обясните, че възрастните не са по-добри или по-лоши, просто са различни. Но всички възрастни някога са били деца и дълбоко в душата си са останали донякъде такива.

Непременно обяснете на детето, че възрастните могат да бъдат различни – добри и лоши, весели и мрачни, дружелюбни и раздразнителни. Детето не бива да има доверие на някого, просто защото той е възрастен.

2. Защо стрелките на часовника се въртят в тази посока, а не в обратната?

Възрастните приемат много неща за даденост, но малкият човек може сериозно да се интересува защо нещо е точно така, а не иначе. Покажете на детето модел на слънчев часовник и му кажете, че в древността хората са определяли времето по него, а именно по часовниковата стрелка се е въртяла сянката на гномона.

Още по-добре ще е да му покажете слънчев часовник в действие, стига времето да е слънчево. За целта достатъчно ще е да забиете една пръчка в земята и да начертаете около нея кръг, може да се получи и с пластмасова чиния и забит в центъра й молив.

3. Защо всички хора не говорят на един език?

За да обясните на детето съществуването на различните езици, не е нужно да му разказвате за Вавилонската кула. Но теорията за общия праезик, която се поддържа от много съвременни учени, ще ви помогне.

Кажете, че едно време хората били много малко, живеели заедно и говорили на един език, затова измисляли заедно как да нарекат нещо, което не са виждали досега. После хората станали повече, разделили се на групи и заминали по нови места. Различните групи, срещайки нещо ново, измисляли различни думи за него.

4. А животните също ли говорят на различни езици?


Обяснете на детето, че животните нямат език в онзи смисъл, в който ние го разбираме. Котката от Африка лесно ще разбере една българска котка. При птиците обаче речта се доближава повече до човешката и учените са доказали, че много птици от един вид говорят с различен акцент.

5. Какво е времето?


Не се задълбочавайте в теория на времето, достатъчно е да дадете просто обяснение. Кажете на детето, че времето е измислено от хората, за да могат те да измерват живота си. Дайте примери от живота как без представа за време човек не би знаел на колко е години, колко време да вари картофите или как да си уговори среща с някого. Обяснението може да се превърне в забавна игра: „А какво щеше да стане, ако нямаше време?“.

6. Защо аз съм аз?


Когато детето започва да се осъзнава като личност, то непременно си задава въпроса, защо е именно такова, каквото е. Това може да засяга както външния му вид, така и характера, навиците или пристрастията му.

Обяснете на детето, че всеки човек е неповторим. Външният вид и някои черти на характера се наследяват от семейството, а възпитанието става както у дома, така и в детската градина и училището. Освен това детето може да приеме навиците на приятелите си, а всичко, което то чете и гледа, също оставя у него своя отпечатък. Получава се уникална личност – има хора, които си приличат, но и те не са еднакви.

7. Защо сте ме родили?

Този въпрос може да бъде зададен както от любопитство, така и от чувство за обида. В първия случай кажете на детето, че мама и татко се обичат и затова са решили да направят семейство и да си родят бебе, за да го обичат и да се грижат за него. Ако детето е на над 4 години, можете да му разкажете историята на рода си.

Ако обаче въпросът е зададен с контекста „Защо сте ме родили, щом сега не искате да ми купите играчка?“, това е сигнал, че детето иска повече внимание или се учи да манипулира чувствата ви. В такива случаи просто не се поддавайте на тази провокация.

Важно: никога, дори и на шега не казвайте на детето, че се е „получило“ случайно. То трябва винаги да усеща, че е било очаквано на този свят, че е нужно и обичано.

8. Защо възрастните лъжат, след като е лошо да се лъже?

Едва ли ще можете да обясните на детето какво е благородната лъжа, така че честно му кажете, че възрастните също могат да сгрешат и да постъпят неправилно. И ако възрастните лъжат, това е лошо. Ако детето ви разбере, че сте го излъгали, непременно му се извинете. То не трябва да остане с впечатлението, че вие винаги сте безгрешни, а то е винаги виновно.

9. Защо Пешко/Мими не ме харесва?


Сблъсквайки се за пръв път с това, че някой от връстниците му се заяжда с него, нарича го глупаво или грозно, детето може искрено да недоумява защо не го харесват другите – все пак е израсло в семейна среда, където всички го обичат и хвалят.

Кажете на детето, че всеки човек допада на едни и не се харесва на други, това е също толкова естествено, колкото факта, че малчуганът обича сладолед ванилия, а майка му – шоколадов. И непременно го уверете, че чуждата антипатия към него не го прави лошо. Дайте и пример – ако всички харесваха само червенокоси, как щяха хората с друг цвят на косата да си търсят половинки?

10. Как да взимам правилния избор?

Започвайки да осъзнават понятията „правилно“ и „неправилно“, децата се вълнуват от въпроса за избора – как да вземат правилния избор, ако не знаят предварително какво ще стане? Постарайте се да обясните на детето, че когато прави избор, трябва да слуша сърцето и интуицията си. Лесно е да запомни, че правилният избор е онзи, който го прави щастливо – само че с уговорката, че няма да направи друг нещастен.

11. Защо Луната понякога се вижда през деня?

Всички деца знаят, че Луната „свети“ нощем и много се учудват, когато я видят през деня за пръв път. Това е чудесна възможност да обясните на детето движението на планетите. Не е нужно да изпадате в подробности, можете да опростите теорията, но все пак да кажете истината. И по възможност да го направите под формата на игра.

Включете в играта и таткото. Сложете го в центъра и го наречете Слънце. Мама – Земята – трябва да обикаля около татко, а детето – Луната – около мама. Когато таткото и детето се окажат едновременно срещу вас, спрете играта и покажете на детето, че сега Слънцето и Луната могат да светят едновременно – затова то вижда Луната и през деня.

12. От какво е направена дъгата?

Едва ли ще успеете да обясните на детето как се пречупва светлината, така че смело му отговорете, че дъгата е направена от вода и светлина. Още по-добре ще е да му покажете. Чудесна дъга можете да направите, пръскайки вода от маркуч в слънчев ден. Но има и друг вариант.

Изберете слънчев прозорец, сложете на масата срещу него чаша с вода, а на пода – бял лист хартия. Напръскайте с пулверизатор прозореца с гореща вода, после местете чашата и листа хартия, докато не видите на листа дъга.

13. Тоалетната в самолета направо на земята ли се изсипва?


Много деца, посещавайки за пръв път тоалетната в самолет, веднага питат дали съдържимото се излива направо на земята. Много възрастни също са сигурни, че тоалетната в самолета работи по същия начин като тази във влака.

Обяснете на детето, че в самолета има специални резервоари за запазване на отпадъците, които се изпразват и почистват след кацане.

14. Какво ще стане с човек на Марс без скафандър?


За Марс се говори едва ли не на всяка крачка, така че не се учудвайте, ако детето изведнъж ви пита какво ще стане с човек без скафандър на Червената планета.

Може веднага да ви дойде на ум сцената от „Зов за завръщане“ – и тя не е твърде далеч от истината. На Марс кръвта на незащитен с костюм човек наистина ще кипне заради силно разредената атмосфера и налягането от 640 Ра.