Той е мачо. Спретнат до педантичност, облечен чисто и до съвършенство издокаран. Сваляч от класа. Със смело и напористо поведение. Винаги готов да отстъпи мястото си на всяка красива дама в автобуса и дори да й подаде ръка на слизане от него. Но ухажор от онзи, по-мъжествения тип, с доволно напращели мускули, нахакано подаващи се изпод късите ръкави на шикозната му блуза. И с не по-малко нахакано поведение. Самочувствието му е високо. В някои случаи дори и в повече. Неговата дума е закон. И никога, ама никога не плаче.
Няма дама, която да не е набелязвал, без да е подхващал на сладка раздумка. Стига да му пусне, той е готов на всичко за нея. Докато не задоволи докрай сексуалния си апетит. И така до следващата млада кошута, попаднала неволно пред ловджийския му обектив.
Дами и господа, представяме на вниманието ви най-големия мачо в Европейския съюз – българския мъж.
Или поне това сочат данни на изследването на Евробарометър „465 Gender equality” за 2017 г. Според проучването българинът е не просто мъж, а си е направо мъжкар от класа. Той задминава дори традиционно известни с промъжкото си разбиране за живота страни като Италия и Испания. Всъщност изводът е базиран преди всичко на сериозно залегналия в обществото ни стереотип, свързан с половото разграничение в сравнение с този на гражданите на другите страни ЕС.
Според резултатите 62% от анкетираните българи (и мъже, и жени) приемат за напълно естествено мъжът да плаче. Цели 32% от участниците в изследването обаче категорично отричат това право на силния пол. С тези показатели страната ни се нарежда на последно място в целия ЕС, като до нас се нареждат държави като Румъния, Литва, Словакия и Хърватия... За разлика от тях страните от Западна Европа и Скандинавския полуостров проявяват най-висока толерантност към емоционалните мъже.
Цели 99% от гражданите на Швеция приемат за съвсем естествено това един мъж да рони сълзи. На следващите места в класацията са Холандия, Финландия и Люксембург, както и Италия (85%) и Испания (94%), които изненадващо също се нареждат в горните места на класацията. Всъщност последните две са и голямата изненада в проучването, тъй като до този момент именно те се причисляваха към страните от ЕС с най-консервативно и патриархално мислене.
Друг от въпросите, който ни изстрелва на челна позиция по разделение на мъжки и женски задължения, е отношението към семейството. 81% от нашенците са категорични, че основно задължение на слабия пол е да се грижи за домакинската работа, а още толкова смятат, че приоритет на мъжа е да печели пари за цялото семейство.
И, забележете, едва 17% са анкетираните българи, които смятат, че ролята на жената не е да стои зад печката и да гледа децата, а да се развива в професионален план. Същият процент сочи като задължение единствено на мъжа грижата му за финансовата издръжка на семейството.
За сравнение, 10% от анкетираните шведи например, пращат жената в кухнята, а мъжа – в офиса.
Единственият показател, по който не заемаме челна позиция, но отново сме сред водещите в класацията страни (четвърто място), е възприятието за степента на чувствителност при мъжете и жените. На въпроса "Смятате ли, че жените са по-склонни да вземат емоционални решения от мъжете 83% от анкетираните българи за отговорили категорично „да“. На първо място със същия положителен отговор е Унгария с 87% отговорили „да“, следвана от Чехия и Словакия. Това е ясен показател, че обществото ни все още живее със стереотипа, че жените са подвластни на чувствата, а мъжете – на разума.
На запитването бихте ли казали, че във вашата компания се обръща достатъчно внимание на въпроса за равното заплащане между мъже и жени, сме на дъното на класацията с 23% отговорили „да“ и 28% – не и 32% – това не е въпрос в моята компания.
И понеже, така или иначе, по-горе захванахме темата за мачовците у нас, очакваме да ни споделите в коментарите по-долу виждането си по въпроса каква е разликата между нахакания мачо и истинския мъжкар?
Четете още: Как мъжът от ловец се превърна в плячка