Лувърът е светилището на европейската култура, съкровищницата на човешката цивилизация. Най-посещаваният музей в света не може да се оплаче от липса на приходи и авторитет. Едва ли точно парижкият дом на „Мона Лиза“, Венера Милоска, главата-сфинкс на фараона Джедафра и хиляди скъпоценни произведения на изкуството има нужда от поп и хип-хоп звездите Бионсе и Джей Зи, за да си прави реклама.
Само че точно това излиза.
Националният музей на Франция не просто стана снимачна площадка за новия хит на световноизвестното американско семейство - “Apes**t”, първи сингъл от общия им албум “Everything is Love“. Лувърът създаде специална 90-минутна туристическа обиколка за феновете на Бионсе и Джей Зи, или The Carters. Турът включва всички 19 произведения на изкуството, заснети в клипа, както и обяснения за тяхната символика. Това е логично следствие на взрива, което парчето отприщи в социалните мрежи броени часове, след като бе официално разпространено.
Това показва още, че музеят в Париж най-малкото има сериозно намерение да привлича повече американски туристи, а защо не и да отвори нова златна страница по отношение на маркетинга и рекламата. И то чрез съвременната икона Бионсе, която в САЩ е нещо повече от музикална суперзвезда.
Всички харесват Бионсе – тя е въплъщението на стремежите, мечтите и болките на американското общество. Тя е кралицата, която троши стъклото на патрулка с бухалка, за да протестира срещу политическото насилие, тя е феминистка, тя е щедра, директна и обожествявана.
„Apes**t” е поредната висока летва, която Бионсе покорява
Пред статуята на крилатата Нике от Самотраки – древногръцката богинята на победата, Бионсе пее за равно заплащане на мъжете и жените: „покажи малко уважение в чека ми, или ми плати справедливо”. Джей Зи пък рапира на фона на огромното платно на Жак-Луи Давид за коронацията на Наполеон за император, чието управление е свързано с колонизацията на големи части от Африка, Централна Европа.
Макар и съвършено заснет, клипът на „Apes**t” изглежда като сериозна демонстрация от страна на Бионсе и Джей Зи. Цветнокожи тела на белия мрамор. Лъскави златни ланци, пищни костюми и, разбира се, популярната дума “skrr” в рефрените, която на жаргонен език означава свистене на гуми на луксозен автомобил. „Ето, вижте ни, снимахме клип в Лувъра, това направихме, за това благодарим“.
Първата ми реакция, естествено, беше почти шокова. Две от най-ярките лица на комерсиалната музика застават пред хилядолетни произведения на изкуството и казват:
„Нашето място е сред тях. Ние сме водещите фактори – не в миналото, а тук и сега”
По въпроса успях да се скарам с две от най-близките си приятелки. Те твърдяха, че Queen B и съпругът й този път наистина са направили нещо значимо, вкарвайки афро-американската тематика през парадния вход на Лувъра. Аз пък твърдях, че всичко това ми се струва целенасочено и пародийно.
Има нещо потискащо, когато съвременни артисти започнат да се отъждествяват с цялото това огромно наследство
Бионсе и Джей Зи обаче не говорят само за себе си. Те имат предвид потиснатата култура на чернокожите, която в Лувъра просто не присъства – и че те притежават и влиянието, и парите, и таланта да поправят тази несправедливост. Те вече са сила, с която всички трябва да се съобразяват.
Видеото на „Apes**t” се спира детайлно върху спиращи дъха картини - портрета на парижката светска лъвица мадам Рекамие, картината на Ари Шефер по „Ад“ на Данте за Франческа от Римини, убита от съпруга си, заедно с любовника Паоло, „Пиета“ на Росо Фиорентино и други. Това всъщност са творби, изобразяващи бели мъже и жени, създадени от бели мъже, изобразявайки естетика и ценност на европейския човек през вековете.
Присъствието на чернокожите в избраните произведения е второстепенно – те са обслужващ персонал и роби. Единствената картина, която прави изключение, е „Портрет на негърка“ от френската художничка Мари-Гилемин Беноа.
Колко струва да снимаш в Лувъра?
Над 500 филма и музикални видеоклипове са заснети в изящния Лувър. Сред последните хитови ленти с кадри оттам са „50 нюанса освободени“ и „Жената чудо“. Комбинираните снимки в залите на двореца и в откритите му части струват около 18 000 евро за филмова продукция и 5300 евро за музикална. The Carters са наели екип от 50 души, което им е струвало още около 21 000 евро.
Лувърът има тарифи и те не са никак евтини – частен тур за до 50 гости възлиза на 11 700 евро, а ако искате да си направите коктейл при Стъклената пирамида на двореца, то ще трябва да платите 36 000 евро.
Процедурата за видеозаснемане изисква да се подаде молба с детайлно описание на активностите, за да се прецени дали снимачният процес няма да застраши специалната климатична среда и самите произведения на изкуството. Говорител на Лувъра обясни, че Бионсе и Джей Зи са подали молбата през май и бързо са получили одобрение, тъй като са показали силна концепция и ангажираност към някои от най-обичаните творби в колекцията.
Бионсе може да е над музиката, над политиката и над традиционния артистичен консерватизъм, но дали е над Лувъра? Националният музей на Франция демонстрира, че времената не са това, което бяха, поне по отношение на шумната реклама. Ако вие можехте да имате Бионсе на ваша страна, нямаше ли да сте доволни?
Автор: Виктория Димова