Главният перфекционист в модния свят Том Форд днес навършва 58 години.
Малко хора знаят, но Том Форд започва кариерата си като модел в телевизионни реклами. Имало е месеци, когато 12 реклами с участието на Форд са били излъчвани по телевизията. Преминава и през стажант в отдела за връзки с обществеността на модна къща Chloé. Именно тогава бъдещата звезда на Gucci и Yves Saint Laurent влиза в Parsons School of Design в Ню Йорк. През последната година от обучението си Том решава да се съсредоточи върху дизайна на облеклото, като започва да работи с дизайнерката Кейти Хардуик, а малко по-късно се мести в в Perry Ellis.
Том Форд и главната редакторка на Vogue Ана Уинтур
Перфекционизмът на дизайнера изобщо не е шега. Самият Форд определя обичайния си стремеж към идеалното като „почти психично заболяване“ и признава, че взима до пет вани на ден, като се грижи за външния си вид без никаква мярка.
С подобен хъс и упоритост той започва работа в почти фалиралата модна къща Gucci, като постепенно успява да я върне към предишната й слава. Той показа на света толкова смело и сексуално освободено Gucci момиче, че клиентите нямат друг избор, освен да се редят на дълги опашки в магазините на марката. Тогава в модната индустрия се шегуват, че всичко, което Форд докосва, се превръща в злато. За десет години в Gucci, Том успява да върне позицията на марката, да увеличи приходите ѝ и да увеличи стойността на къщата до 4,3 милиарда долара. Когато става известно, че Том напуска италианската модна къща, вестникът The New York Times публикува на първа страница снимка на Форд и новините за него.
„Честно казано, изглеждаше странно - в горния ъгъл имаше новина за Ирак и след това аз с моята мода...“, отбелязва Форд.
Следват четири години работа по колекции за Yves Saint Laurent. Новото хилядолетие заварва дизайнера вече като креативен директор на Saint Laurent. Том Форд работи със самия Лоран и разработва колекциите ready-to-wear. Въпреки факта, че френският моделиер не е харесвал особено много Форд, наричайки го „добър маркетолог“, критиците и купувачите посрещат колекциите му с ентусиазъм. Продажбите нарастват и всичко върви добре до 2004 г. През 2006 г. Том Форд пуска дебютния си аромат Tom Ford Black Orchid, като го представя в така характерния за него сексуално-агресивен стил.
През 2009 г. Форд решава да промени професията си и прави първия си пълнометражен филм. Неговият „Един самотен мъж“ с участието на Колин Фърт получава високо признание от критиката. А самият актьор е номиниран за „Златен глобус“ и „Оскар“. Том Форд снима лентата със собствени средства само за 21 дни и в интервю неведнъж признава, че за него филмът е възможност да се докосне до нещо вечно. „Под прикритието на нощта“ е вторият режисьорски опит на Форд.
Форд редува кинематографията с дизайна. Така през септември 2010 г. в бутика на Медисън Авеню той представя първата си едноименна и дългоочаквана дамска колекция. Сред моделите тогава са Бионсе Ноулс и Лорън Хътън. А ревютата и презентациите извън графика на седмиците на модата се превръщат в традиция за дизайнера.
С Джей Ло
През април 2018 г. дизайнерът пуска и първата си колекция часовници Tom Ford 001.
Китайците имат поговорка, че винаги трябва да оставят нещо недовършено, защото според тяхната философия, веднага щом завършите цялата си работа, животът ви ще свърши. Може би в този стремеж към съвършенство се крие тайната на "двигателя" на Том Форд, който не позволява на дизайнера да спира и да се задоволява с постигнатите резултати и винаги да върви успешно напред.
Превръщането на Gucci в марка за милиарди долари, стартирането на собствен лейбъл и превръщането му в не по-малко успешен от легендарните брандове с дълга история, култивирането на сексуалността, създаването на най-желаните облекла и аксесоари и създаването на естетически филми - всичко това е възможно за американския дизайнер Том Форд.
Том Форд с актрисата Джема Чан
Днес, в чест на рождения му ден, сме подбрали няколко негови цитата, които разкриват повече за личността му:
Работата на дизайнера е да извлече от въздуха настроението и да го превърне в нещо осезаемо. Нещо, което хората могат да си купят. Например, в каква рокля ще се превърне настроението от 11 септември? Какъв вид обувки?
Това е парадокс, защото, от една страна, седя тук и обсъждам какво ми позволява да намеря равновесие и да се чувствам щастлив, а от друга страна създавам неща, които имат срок на годност. Работя в индустрия, която може да направи хората нещастни и несигурни в себе си, защото нямат това или онова нещо. Затова на този етап от живота си се опитвам да създавам продукти, които имат бъдеще. Ако имате късмет, за да имате достатъчно приходи, за да притежавате тези неща, тогава те ще донесат чиста радост в живота ви. Но те няма да ви направят щастливи.
Добрата рокля съществува само за секунда. Е, максимум до края на партито. Модата е илюзия.
Като моден дизайнер, аз определено разбирам, че не съм художник, защото създавам нещо, което е направено, за да бъде продадено, маркетирано, използвано, и в крайна сметка се изхвърля.
Когато започнах да работя в модната индустрия, имах ясното желание да стана най-добрият дизайнер в света. Не разбирам хората, които нямат амбиции да станат най-добрите.
„Наемете само онези хора, с които бихте искали да вечеряте“ - това е най-добрият съвет, който съм получавал. В модната индустрия много хора получават работа само, защото са красиви. Аз вярвам, че най-важното е умението да общуваш.
Аз съм перфекционист. Тази работа е много егоцентрична по някакъв начин. В ролята си на дизайнер аз казвам: „Това е начинът, по който трябва да се обличате; Това е начинът, по който трябва да изглеждат домовете ви; Това е начинът, по който светът трябва да бъде. “ В крайна сметка, това е нашата цел: световно господство чрез стил.
Често ме питат какво ще правя, ако оплешивея. На такъв въпрос може да се отговори само така: "Ще лансирам нова модна линия с перуки".
Светът щеше да бъде много страшно място, ако се управляваше само от Деви.