Автор
Филип Данауи

Кира Рост: Светът без реклама би бил свят без свобода

Кира Рост е сред доказаните имена в рекламния бизнес. Неотдавна гостува у нас като лектор в See It Be It - социална програма на фестивала Cannes Lions с фокус върху кариерното развитие на жените. Именно това е една от темите на разговора ни.

Рост знае как да преведе широка стратегия за маркетингова комуникация в дигиталната сфера. От септември 2013 г. тя е президент на Международната рекламна асоциация в Холандия. Към момента действа и като основател на AD.BUSINESS Amsterdam, където развива бизнес развитие за агенции в творческата индустрия. Тя е и сред организаторите на наградите Epica в Амстердам. Освен предприемаческите си начинания, Кира служи като гост-лектор по реклама и психология в The New School в холандската столица.

- Г-жо Рост, бяхте в България като лектор в See It Be It - социална програма на фестивала Cannes Lions с фокус върху кариерното развитие на жените. Темата на панела ви беше доста любопитн формулирана. Разкажете повече за нея.

- Моля ви, наричайте ме Кира. Темата на панела беше "Майната му, ще го свърша сама!", а в центъра бяха усилията, които положих, за да се върна на Cannes Lions като участник на една вече почтенна възраст и с минимален бюджет за павилион. Не говоря на сцена често за това се справям с притеснението като разказвам лични преживявания.

- Основни герои в See It Be It са жените в рекламната индустрия. Запозната ли сте с постиженията на популярни български жени, независимо от индустрията, в която се подвизават? Кои са те?

- Да, и как още! Само една, ако трябва да съм честна, и това е Кристалина Георгиева, която бе опонент на Йорен Дейселблум за управляващ директор на Международния валутен фонд. Разбира се, поддържам връзка с Мария Милушева, криейтив директорът на Noble Graphics, която не даде заден, щом й предложих тема с „Майната му!“ в заглавието. И понеже ми стана любопитно, питах Google за впечатляващи българки по света и искам да отбележа Саша Безуханова, почетен консул на Люксембург, и фотографката Христина Ташева, която живее в Холандия от години.

- Каква е социалната стойност на програми като See It Be It? Бихте ли дали пример за това как мисията за полово равенство и подкрепа на женит лидери променят индустрията?


- Програми като тази са изключително важни, и още по-важно е създаването и споделянето на истории, които да показват на младите специалисти, че успехът е пътуване, а не крайна дестинация. Давам ви веднга пример. Рейчъл Кенеди от агенция 180 Amsterdam участваше в See It Be It в Кан миналата година. Изкара си чудесно, научи много. След събитието си спретнахме нещо като афтърпарти, наречено The One That Got Away (#totga). Рейчъл дръпна най-вдъхновяващата реч за вечерта. Сред публиката имаше няколко мои студентки, които последствие ми споделиха, че вдъхновени от Рейчъл ще стартират кариера в рекламния бизнес.

- А вие как започнахте пътя си в рекламата? Какво намирате за вдъхновяващо в този бизнес?

- Никога не съм искала да се занимавам с реклама. Мечтаех да бъда пожарникар, или пилот на реактивен самолет. Но аз съм супер общителен човек, адски любопитен по природа. Най-вдъхновяваща в бизнеса за мен е науката за поведенческите модели на потребителите, кой и защо купува даден продукт.

- Какви са най-често срещаните проблеми, за които начинаещите в бранша трябва да бъдат подготвени?

- Сблъсквала съм се и продължавам да вирея в среда на доста тестостерон и снизходително отношение към творческите идеи на жените. Момичета, бъдете подготвени! Напишете си домашното и сритайте голямото его на мъжкарите с благородство.

- Половата дискриминация в бизнеса тенденция ли е?

- Аз отраснах с Барби и Кен като стереотип за двойка. Във всички рекламни кампании за поддържане на домакинството жените въртят парцала и не вдигат глава от печката. Следващото поколение също расте със схващането, че жените са работни пчели вкъщи, а мъжете са крале на бизнес имеперии и обичат лукса. Полагаме усилия да променим това, но както се казва, Рим не е построен за ден. Тук не става въпрос само за отношението „жени към жени“. Целта е да променим перспективата и към мъжете.

"Не ни достига самочувствие и се чудим дали ще се справим", смята специалистът Рост.


- Защо според вас жените са повишавани за постигнати резултати, а мъжете получават този шанс само за загатнат потенциал?

- Тук лека вина имаме ние жените, защото имаме навика да отхвърляме предложения да бъдем ключови лектори на мащабни сцени. През по-голямата част от времето не ни достига самочувствие и се чудим дали ще се справим,. Мъжете казват "Мога!“ с едно щракване на пръсти, въпреки че никога не са опирали до тази работа на практика. Tе просто скачат в дълбоко и действат.

- Какво прави жените по-добри лидери?

- Не приемам жените за по-добри лидер по подразбиране. Наскоро в Холандия голям холдинг реши да инвестира само в компании, в които +35% от мениджмънта са жени. Инициативата се нарича FundRight. Един от организаторите сподели: “Разнообразните екипи постигат по-добри резултати. Решенията, взети от мъже и жени, са по-ефективни. Ако в бизнеса си нямате жена за равностоен партньор, то значи и в личния си живот няма да сте наясо как да се държите с нежния пол."

- Разкажете повече за последната рекламна кампания, която ви развълнува?

- Не е трудно една кампания да ме просълзи, все пак живея близо до водата (смее се). За съжаление има и доста, които ме карат да се чувствам безпомощна пред определени модели на поведение. Ето ви пример: Boys Don’t Cry - White Ribbon.


- Какво би бил света без рекламата?

- Светът без реклама би бил свят без свобода. Рекламата ни дава опции. Без липса на конкуренция ще имаме един бранд тоалетна хартия с качество на шкурка и ще трябва да чакаме един час на опашка, за да си го купим. Правителствата ще контролират продукцията. От тв ефира ще се лее само безмозъчна пропаганда. Вестниците ще струват по € 10. Филмите ще са ниско бюджетни и аматьорски. Политическите лидери ще бъдат избирани на четири очи от партиите. Рекламата е жизнено важен фактор за свободния избор в съвременния свят. Ще имаме и значителен спад в пожарите, защото аз ще бъда пожарникар, а не рекламист.

- Намирате ли за притеснителна половата дискриминация в рекламното постранство? Например, когато става въпрос за лускозен автомобил, забавления с приятели и космически часовник, компаниите таргетират мъжете. Когато се гони ръст в продажбите на перилни препарати, продукти за кулинария и почистване, мишена са жените.

- Намирам тази дискриминация не само за притенсителна, но и за абсурдна. Не се припознавам в рекламите. Племенничките ми добива умопомрачително погрешна представа за това какво могат да постигнат. Племенниците ми приемат за неписан закон, че само жените трябва да чистят, готвят и т.н. Жените са двигател на 70-80% от всички покупки. Имайте предвид това следващия път когато представите жената като прислужницата в семейството.