През последните дни, наред със стряскащите новини за резки скокове на броя заразени с коронавирус у нас, още един въпрос вълнува силно обществото ни – какво ни чака в близкото бъдеще след края на лятото, как ще учат децата ни, къде ще работим, отново ли ще преминем на режим хоум офис, докато по-малките малчугани ще щъкат около нас, а по-големите ще блещят очи пред мониторите в изучаване на поредния учебен материал.
Три са сценариите, които към момента МОН предвижда за началото на учебната година. Върху кой от тях ще падне избора на Министерството на образованието, ще стане ясно малко преди 15-ти септември в зависимост от епидемичната обстановка у нас и броя на заразените.
В най-добрия случай е учебната година да започне, както винаги досега – нормално, с присъствието на всички учители и ученици, включващо традиционните по повода тържества в дворовете на училищата.
Най-лошият сценарий е първият срок да стартира така, както приключи миналата учебна година – изцяло онлайн. Новите промени в Закона за предучилищното и училищно образование дават възможност учебната година да започне именно дистанционно. Вариантът обаче е особено притеснителен за родителите на бъдещите първокласници, чиито деца ще бъдат лишени от живия контакт при запознанството със своите първи учители и съученици.
От МОН предвиждат и компромисен вариант, според който учебната година ще започне с частично присъствие, а учениците ще ходят в училище на смени според випуска си. При така организирания график, часовете ще се редуват – част от тях ще се взимат дистанционно от вкъщи, а други – на място, в класната стая.
Същото важи и за детските градини, като се обмисля броят на децата в група да бъдат сведени до максимум 10, а времето им на присъствие в тях – намалено в рамките на няколко часа.
След понатрупания 3-месечен опит във виртуалните класни стаи директорите са категорични, че ще посрещнат предизвикателствата на новата учебна година с повече увереност и решителност.
На фона на горепосочените прогнози и планове у нас, които ще станат ясни малко пред 15 септември, Ню Йорк се готви да отвори училищата през септември при максимум три учебни дни седмично. През останалото време обучението ще е онлайн, съобщи кметът Бил де Блазио, като допълни, че родителите ще могат да избират дали децата им да посещават училище, или да се учат дистанционно.
Решението на кмета ще бъде одобрено от губернатора на щата Ню Йорк - Андрю Куомо, не по-рано от началото на август, след като 700-те училищни района в щата с 20 милиона жители представят подробни планове за отваряне на учебните заведения, и в зависимост от развитието на пандемията, която в САЩ продължава да се разраства.
Според предвижданата формула две групи ще имат часове на място в училището по два дни седмично, като се редуват. Всяка седмица едната група ще има трети ден в клас, в което също ще има редуване.
Учениците, учителите и целият училищен персонал ще бъдат задължени да носят маски.
Вижда се, че светът е запретнал десница в търсене на добра алтернатива в името на просвещението и културата на бъдещото поколение. Дали ще се справи, или не, това ще покаже времето.
Хубавото е, че сред гореизброените сценарии има и такъв, който дава възможност за смесен вариант, тъй като, по обясними финансови причини, след затварянето на училищата заради коронавируса, около 10 на сто от учениците у нас нямаха възможност да се обучават онлайн.
Още по-хубаво би било, ако държавата помисли как да помогне на тези семейства, които не могат да си позволят електронни устройства и интернет по домовете и да им протегне ръка. Да не забравяме, че страната ни усвои 750 млн. евро от еврофондовете за коронавируса за два месеца. Това са малко над 10% от средствата по фондовете от политиките за сближаване на ЕС за настоящия програмен период. Къде са останалите? Става въпрос за нашите деца. За бъдещето на България!
Четете още: Елементарна сметка: повече тестове - повече болни! Кой ни лъже за тази епидемия?