Дизайнерката Евгения Борисова: Сватбената рокля на Цеци Красимирова е най-скъпата, която съм правила

Евгения Борисова бе дизайнерката, която успя да превърне мечтите на Цеци Красимирова за красива сватбена рокля в реалност. И сега Борисова разкри в социалните мрежи как се появил на бял свят приказният тоалет, за който всички говореха.

"Знаете ли, че... във Франция терминът Нaute couture („висша мода“) е защитен чрез закон и е дефиниран от Chambre de commerce et d'industrie de Paris (търговската камара на индустрията в Париж). Според техните правила, само компаниите споменати в списъка, съставян всяка година от комисия на Министерството на индустрията, могат да използват означението Нaute couture. Критериите за Нaute couture са установени през 1945 и подновени през 1992. За да бъдат включени в списъка въпросните модни къщи и да могат да използват термина Нaute couture в своите рекламни материали, те трябва да отговарят на следните изисквания", пише дизайнерката.

Какви са критериите? "Да произвеждат по поръчка за частни клиенти, с една или повече проби. Да имат ателие в Париж, в което работят поне 15 души на пълно работно време. Всеки сезон да представят колекция пред парижката преса, съставена от поне 35 тоалета за дневно и вечерно облекло. Въпреки това терминът Нaute couture е често използван от марки готови облекла и значението често се приписва навсякъде, без да се знае неговото значение", уточнява Евгения.

И допълва, че въпреки тези установени правила, днес се приема негласно, че "дори да нямаш официален лиценз за Нaute couture, може да се използва термина, ако: шиеш на ръка, имаш повече от две проби, моделът е създаден от самият автор, а не е изкопиран от друг дизайнер, моделът на изделието носи собствен почерк, роклята е уникат и е за индивидуален клиент, често се слага абсолютно незаслужено терминът при направата на вечерни рокли, нищо че в повечето случаи в нашите географски ширини те са конфекция, след като са налични в количества, размери и цветове".

Борисова споделя, че голяма част от висшата мода, представяна на модни ревюта рядко се продава. "Тя се прави предимно за да носи престиж на къщата. Това по принцип е и моята страст, но за съжаление няма почва в България".

"Най-красивата, скъпа и сложна рокля, която съм правила до момента в своята професионална кариера е роклята на Цеци Красимирова. Тя е абсолютно произведение на изкуството, предвид сложността, пробите и материалите закупени за направата ѝ. Нищо не беше спестено в нейната направа по желание на булката /нямах ограничение в бюджета/, а самата Цеци изнесе тази 30-35 кг конструкция върху крехката си фигура над 8 часа все едно е облечена с перце", разказва дизайнерката.

Роклята е била ушита за около 4-5 месеца в отделна стая, "скрита от погледите на любопитковци и за да не излязат папарашки снимки".

"Когато влизах в стаята, бях боса, защото на практика роклята изпълваше почти цялото студио и ме беше страх да не се замърси подът. Докато я шиехме, слагахме ръкавици за да не я изцапаме, защото много често от шиенето на ръка се пробивахме с иглите и течеше кръв.За да занесем роклята до машината за шиене /само машина с двоен транспорт/ бяха необходими трима. Двама носеха и държаха огромната конструкция, а един управляваше машината. При една от пробите видяхме, че 30 кг закачени на колана са непосилни за носене /дори само за два часа/ само от кръста и талията, затова създадохме укрепителна конструкция като тиранти, но от материала на роклята, чрез които разпределихме тежестта между талията и раменете".


"За направата на роклята поръчахме 600 метра специални щраусови пера с най-голямата дължина /нарича се PLY20/, за да не се вижда сатенената лента на обикновенните щраусови ленти и всичко беше пришито на ръка. Кристалите върху роклята, корсета и бюстието бяха ръчно пришити и тежаха около 7 кг."


Роклята я нарисувах аз, защото Цеци ми описа желанието си как иска да изглежда и аз усетих емоцията ѝ, но последните щрихи бяха желание на самата булка и ги направихме така, както тя ги иска. За да транспортираме роклята до Испания, Цеци взе решение да наеме ТИР, за да не я повредим".

"Цеци имаше възможност да си купи рокля от всеки един световен дизайнер, но избра български. Затова дадох всичко от себе си и резултатът беше шеметен. Благодаря, че имах възможност да създам тази рокля и да преживея тази емоция!"