2021-ва година се очертава като годината на розето. Именно тази категория вина са спечелили все повече почитатели в България в годината на локдаун, сочат пазарните данни. Сомелиерите пък коментират, че ръстът се дължи на това, че розовите вина са подходящи за консумация и на обяд, и на вечеря и се съчетават много по-лесно с различни видове храна.

„От реколта 2020 успяхме да постигнем много добри резултати при розе вината. Във всички вина от сериите, които произвеждаме – Verano Azur, PIXELS, Face 2 Face имаме много интензивен аромат, като стиловете при трите отделни марки са ясно разграничими. Всяко едно от розетата подхожда на различен тип храна, обстановка и настроение.“, разказват от една от водещите изби на пазара New Bloom Winery.

Според винените експерти, интересът към розовото вино ще се засилва. Те развенчават и един от най-разпространените митове, свързани с розето - че това е бяло вино с капка червено. Този метод бе допустим единствено за шампанското розе. Преди няколко години OIV го разреши - но само за вина с географски произход в държави, в които това е традиционна практика.

В България не е така. Ние следваме технологичен процес за производство на розе, при който се използват червени сортове грозде по технологията на бяло вино. Гроздовият сок се оставя в контакт с ципите за кратък период от време и оттам идва и съответния розов нюанс на виното.

У нас модерни в последно време са розетата в стила на Прованс с по-бледи розови тонове. Именно такова е розето от сорта Гренаш в серията PIXELS на New Bloom Winery. То привлича още от пръв поглед с красив личи цвят. Ароматът му е с плодов финес с нотки на червени плодове – ранна череша и касис. Вкусът има свежо начало, елегантна структура и приятна дължина. Сочен и емоционален финал с плодов спомен, обобщават винените дегустатори. Препоръката е за съчетание с вегетарианска храна, паста, пица, бели меса, риба, пернат дивеч – фазан, пъдпъдък, специалитети от морски дарове на средиземноморската кухня и меки, консистентни сирена.

Розовата тенденция не е нещо ново в световен мащаб. Поредица знаменитости вече яхнаха розовата вълна и започнаха да правят розета. Още през 2011 г. Брат Пит и Анджелина си купиха 500 хка във Прованс, Франция и само за миналата година изкараха 60 млн. долара от продажбата на своя бранд розета. За да отпразнува рождения си ден поп принцесата Кайли Миноуг лансира свой винен бранд розово вино. Звездата от „Сексът и градът“

Сара Джесика Паркър също пусна серия вина, които включват бяло от Совиньон блан и розе. Тя си партнира с основателите на новозеландската Invivo, Тим Лайтбърн и Роб Камерън. Освен като акционер в компанията, звездата участва в цялостния процес по създаване на серията, от разработването на дизайна и етикетите до избора на винения бленд. Американският рапър Post Malone през миналата година лансира собствена френска розе марка - Maison No. 9, която веднага стана хит.

(в материала има продуктово позициониране)