Винаги съм харесвала и съм се възхищавала на силните, свободните и независими жени. И именно заради това обожавам Шанел – жената, която изгради живота си така, както ѝ харесва.
Трудностите, които сполетяват сирачето и успешната кариера на бизнес дама, оформят нейния уникален, смел и свободолюбив характер, който изпреварва времето, в което живее. Любовта и подкрепата на верни приятели и почитатели, интересът към културата, жаждата за нови открития и страстта към пътуванията определят формирането на нейната личност. И благодарение на всичко това тя успя да представи на жените нов стил, свободен от предразсъдъци и излишни елементи, вдъхвайки му свежи акценти, заимствани от мъжкия гардероб.
Джърси, жилетка, костюм от туид, плетен ансамбъл, малка черна рокля, двуцветни обувки, ватирана кожена чанта през рамо, перлени огърлици, небрежно хвърлени около врата... Габриел Шанел предложи собствената си визия за елегантност и положи основите на стила, който определи облика на съвременния женски гардероб.
Тя не само въведе в модата лаконични силуети със строги, изискани линии, удобна кройка, която не пречи на движенията, и дизайни, подходящи в ежедневието, но и разработи много други смели решения.
В чест на рождения ѝ ден, днес искаме да припомним някои от най-прогресивните и обичани от жените по целия свят нейни идеи.
Малка черна рокля
Днес всяка жена има малка черна рокля в гардероба си. Своят звезден статут и популярност това облекло дължи на мадмоазел Шанел. В началото на ХХ век иновацията на дизайнера се възприема като нещо революционно: както по отношение на силуета, така и в цветовата гама. От викторианските времена черното се свързва изключително с траур. Въпреки това, за Коко черното е въплъщение на чистата елегантност и тя, подкопавайки традицията, създава дрехи в този конкретен нюанс. Дизайнерът представи малката черна рокля за първи път през 1926 г. Дизайнът му се появява в американския Vogue, а редакторите кръщават роклята „Ford“ в чест на класическата черна кола от епохата, като твърдят, че тя „ще се превърне в един вид униформа за всички жени“. Е, Vogue не греши.
Костюм от туид
За мнозина модната къща Chanel се свързва с туид. И това не е изненадващо, защото костюм, изработен от този материал, и най-вече самото сако са едни от най-емблематичните творения на Коко. През 1923 г. Коко Шанел кани група журналисти в салона си на 31 Rue Cambon, за да представи нова колекция, включваща първия костюм на Chanel. Колекцията е възторжено приета, но костюмът в частност не получава заслуженото внимание. През 1939 г., когато избухва Втората световна война, Коко затваря магазина си и се мести в Швейцария. След завръщането си в Париж през 1954 г. тя отново представя костюма Chanel такъв, какъвто го познаваме днес и от тогава до днес той не губи своята популярност. Мадмоазел Шанел е една от първите, които взимат назаем мъжки дрехи и ги въвеждат в дамския гардероб. Сако без яка с дантелени елементи, вталени ръкави и метални копчета в комбинация с тясна пола - в следвоенния период такъв костюм е идеален за жени, които искат да направят кариера в света на мъжете. Освен това се превърна в перфектната комбинация от комфорт и шик. Този костюм беше обичан от Одри Хепбърн и Грейс Кели, но Джаки Кенеди, която беше в розов ансамбъл в деня на смъртта на съпруга си, го направи световно известен.
Чанта 2.55
Дизайнът на тази емблематична чанта датира от 20 -те години на миналия век. Коко Шанел, уморена да носи чанти в ръцете си, решава да създаде аксесоар, за който те няма да са необходими. Вдъхновена от каишките, открити на войнишките чанти, тя добавя тънки презрамки и въвежда предшественика на чантата 2.55 през 1929 г. През 1955 г. Коко Шанел се завръща в света на модата, като отново въвежда аксесоара в по-шикозен и елегантен дизайн. Чантата получава името си в чест на датата, на която е представена - февруари 1955 г.
Фирмен парфюм
Chanel No.5 все още се смята за най-успешния и разпознаваем аромат в историята на парфюмерията. Коко Шанел дава на аромата не цветен, а абстрактен характер: парфюмеристът Ърнест Бо включва в композицията, в допълнение към жасмина от Грас и розите, студени ледени алдехиди. Коко представя няколко проби за тестове и номер 5 (разбира се) печели. Той е пуснат в продажба през 1921 г. Официално първата модна къща, пуснала собствен аромат, е марката Paul Poiret. Но дизайнерът прави грешка, като отказва да напише името си върху бутилката. Шанел гениално го поставя на No.5, което отваря вратите на марката до изцяло нов пазар.
Двуцветните обувки
Преди Коко Шанел да представи двуцветни обувки в края на 50-те години, жените обикновено носят обувки, които съответстват на цвета на дрехите им.
Жената Chanel има нужда от обувки и Коко създава не обикновени такива, а двуцветни - в бежово и черно. "Новите пантофки на Пепеляшка", именно така ги нарича пресата веднага след дебюта им и всички модерни по това време “принцеси” се влюбват в тях. Независимо от факта, че емблематичните обувки на Chanel в два цвята са проектирани преди 60 години, те все още са едни от най-желаните от момичетата по света. Всеки сезон те са налични и присъстват в колекциите и веднага биват разграбвани. Какво ги прави толкова популярни през цялото това време? Проектирани през 1957 г. от самата мадмоазел, двуцветните обувки, които първоначално са били с каишка на петата, са предназначени да имитират мъжките обувки от това време.
Благодарение на контрастния цвят на пръстите обувките визуално правят стъпалото да изглежда по-малко, а кракът - по-дълъг. Умно, нали? Коя жена не би дала и мило и драго, за да изглежда дългокрака?