Учебната година започна. Засега присъствено. Факт е обаче, че и родители, и учители треперят как и кога училищата ще затворят врати и всички отново ще минат на т.нар. онлайн обучение.
През последната една година много експерти алармираха, че този начин на учене не е добър за децата - нито от гледна точка на усвояване на материала, нито от гледна точка на тяхното психическо развитие.
По тази тема споделя своето мнение и Димитър Павлов, тв и радио водещ.
"Личното ми мнение е, че онлайн обучението ще доведе до създаването на послушни поколения с робско мислене, без собствено мнение и начин за неговото отстояване. Може и да бъркам, надявам се да бъркам", коментира Павлов в интервю за "България днес". Според него налагането на онлайн обучението в момента е станало "болезнено, изключително рязко, недомислено и изключително грешно, поне в частта му за най-малките".
Павлов споделя още, че в държавата ни има голям проблем с планирането. Когато той трябвало да запише детето си в детската градина, се оказало, че няма места. И са го посъветвали да му извади фалшиви бележки за болести. Естествено, преценил, че това е нередно, все пак години наред си плаща данъците в тази община. И накрая записал наследника си в частна детска градина. Но ако той има възможността, какво се случва с хората, които я нямат, пита Павлов риторично.
Според детския психолог Михаил Михайлов, пандемията е довела не само до загуба на мотивация за учене сред децата, но и до нов феномен – ученици, които отказват да се върнат присъствено на училище. Експертът коментира за БТА, че ситуацията около пандемията с COVID-19 не е провокирала повече психически оплаквания сред децата и младежите, но е породила нов тип проблеми в тези възрасти.
Учениците в предюношеска и юношеска възраст са идвали в психологическите кабинети предимно по два повода, свързани с пандемичната обстановка – загуба на мотивация и отказ да се върнат в училище, казва Михайлов.
Първият проблем, който е свързан със загубата на мотивация, е засегнал дори ученици, които винаги са имали положително отношение към училището и към ученето. По думите на Михайлов, това се дължи на обстоятелството, че училищната среда не е само място за усвояване на знания, но и пространство, в което до голяма степен се развива социалния живот на децата – там те изграждат връзка със своите връстници, с формалните авторитети (каквито са учителите), с институциите (каквото е училището). Там се изграждат приятелства, любовни отношения, изгражда се идентичността, самооценката.
Друг фактор, който влияе на мотивацията, са самите учители. Ако те загубят своята мотивация или желание за работа, това се усеща много ясно от учениците и им влияе, смята още експертът.
Остава ни само да се надяваме, тази учебна година да бъде повече присъствена, отколкото онлайн. За да не се налага да търсим помощ от психолог за децата си...