Бърнаут, паник атаки, хронична умора, безсъние, тревожност - всичко това са симптоми, с които голяма част от съвременното общество се среща. След като част от компаниите преместиха служителите си в дистанционна форма на работа, по време на пандемията, балансът между личния и професионалния живот за много хора беше напълно нарушен.
Според данни на LinkedIn хората, които не успеят да открият баланса между работата и личния си живот, са изложени на 4 пъти по-голям риск от бърнаут, отколкото останалите късметлии. Как да не изпаднете в депресия, да се предпазите от бърнаут и в същото време да продължите да се развивате? Отговорите можете да откриете в този материал.
1. Планирайте и си поставяйте цели
Важно е ясно да дефинирате целите си и съзнателно да разпределите времето си, така че да се съсредоточите върху това, което е наистина ценно за вас. За целта можете да разделите целите си на по-малки цели и да си правите ежедневен анализ на резултатите.
Но внимавайте да не прекалявате с целите: целите са важни, но не трябва да се превръщат в основен фокус на живота ви.
Именно в баланса между концентрацията, "фокуса" на вниманието и състоянието на покой се намира хармонията
2. Подредете приоритетите си
Всеки ден си правете списък със задачи и определете приоритетите си сред тях.
Заемете се със спешните задачи веднага, за важните, тези, които са насочени към резултати в дългосрочен план, оставете малко повече време. Когато разделите нещата на "важни"/"спешни" - ще стане по-лесно. Веднага ще разберете какво трябва да се направи днес и какво може да се остави за по-късно, в дните, когато сте по-свободни.
3. Отделете време за почивка
Много е важно да оставите време за почивка и релакс в графика си. Включете в него масажи, редовна физическа активност, стречинг, медитативни практики. Внимателно следете състоянието си и коригирайте натоварването според нуждите си.
Можете да поддържате високо ниво на ефективност само ако сте заредени с енергия.
4. Защитете личните си граници
Не забравяйте да защитите личните си граници, за да сведете до минимум нивата на стрес в живота си.
За всеки от нас те са различни, няма единна форма на комуникация между вас и света.
Ето и един пример: бихте могли да проверявате пощата си в определени часове на деня, а не постоянно, можете да не вдигате телефона си рано сутрин или в извънработно време, бихте могли да си правите и дигитален детокс, по време на който да не използвате социални мрежи. Тези правила ще ви помогнат да останете концентрирани върху основните си задачи, без да разпилявате вниманието си.
5. Бъдете активни
Здравето и усещането за благополучие са източникът, основата за реализиране на потенциала на човека. Следователно различни видове дейности и натоварвания са полезни за тялото. Направете си график за тренировки и отбележете активностите си в календара. Опитайте се да отделите поне по 10-15 минути за упражнения на ден, както и за медитация.
Не забравяйте, че физическата активност намалява нивото на тревожност, облекчава стреса.
6. Позволете си да анализирате живота си
Резултатите от проучване на британски учени показват, че продуктивността на хората, които отделят 15 минути на ден за размисъл, се е увеличила с 23% в сравнение с тези, които не го правят.
Не приемайте съвета буквално: започнете работа с дневник, в който ще записвате всичките си мисли, описвайте и записвайте емоциите си на хартия. Например, как сте се чувствали през деня, колко време сте отделили за конкретна задача, какво сте направили добре и върху какво все още си струва да работите.
7. Ценете труда си и празнувайте победите си
Бърнаутът често се свързва с факта, че човек не цени достатъчно резултатите от работата си. Затова е важно редовно да следите динамиката на вашите успехи и не забравяйте да се награждавате за постиженията си. Емоцията на благодарност има положителен ефект върху човешката психика, върху целия организъм.
Каквото и да правите, важно е да обичате себе си. Това е тайната на личното щастие, ключът към успешната кариера. Да обичаш себе си означава да се вслушваш в себе си, да уважаваш желанията си, да защитаваш личните си граници.