Автор
Теодор Муховски

10 грешки, с които шефът демотивира служителите си

Отношенията между служителите и шефа в работната среда са сложна работа. Ако ръководителят подцени ситуацията и не овладее навреме възникналото напрежение има голяма вероятност да загуби ценни кадри от екипа си. Затова е важно всяко едно неразбирателство да бъде потушавано още при избухването му.

Има няколко сигурни начина директорът да унищожи мотивацията на служителите си и те да го напуснат скоро. Ето кои са 10-те грешки на шефа:

Разбира от всичко

Голяма грешка е шефът да се вземе насериозно и да е прекалено упорит и налагащ се. В началото това може и да вдъхва респект, но в последствие подчинените му ще започнат да му се дразнят и да не го слушат. Той ще си мисли, че методите са му по-добри от тези на останалите, че той е човекът с много опит. Добре е да се вслушва в мнението на другите, да ги уважава повече и да се опита да взаимодейства смислено с тях. Егоизмът не винаги е добро решение.

Неглижира отношението със служителите си

Ако началникът загуби обратната връзка с подчинените си, тогава самият служител ще се почувства не на място. Мотивацията му за работа ще намалее, той ще се почувства ненужен, всичко това ще го демотивира и желанието му за работа ще се изпарява ден след ден.
Затова е важно шефът да се опита да се държи еднакво с всички, да бъде толерантен и съпричастен с проблемите и да се опитва да ги решава заедно със служителите си. Екипната работа е много важна, а индивидуалната може да доведе до сътресения.

Управлява чрез микромениджмънт

Управлението на хора не е лесна работа. Голяма грешка е шефът да започне да проверява постоянно своите подчинени дали си вършат съвестно работата. Това може да доведе до свръх голямо напрежение, да възникнат непредвидени конфликти и да се стигне до молби за напускане. Ръководителят трябва да балансира и да не прекалява със своята власт. Добре е да дава повече свобода на своите служители и да им се доверява повече. Ако някой не си изпълнява съвестно работата, това ще си проличи и без да се намесва постоянно.

Не иска да прави промени

Тенденциите постоянно се сменят и поговорката, че "едно нещо щом работи, не трябва да се пипа" не винаги е вярна. Ако някой направи предложение за промяна в цикъла на работа, шефът е добре да го изслуша и да го осмисли. Може да се окаже, че идеята е много добра и ще подобри качеството на работа, а от там и приходите. Новите работници може да имат друга визия на нещата, която да бъде по-печеливша. Затова на всяка промяна трябва да се гледа по-сериозно.

Не може да създаде мощна фирмена култура

Фирмената култура е важна, за да може да се подобри качеството на работата. Привличането на нови хора в екипа е от първостепенно значение, защото това е генериране на нови идеи. Свежата мисъл винаги е за предпочитане.

Поставя себе си на първо място

Егоизмът трябва да се премахне. Шефът трябва да е наясно, че някои хора могат да мислят по-добре от него. Затова той трябва да ги изслушва и приветства техните идеи. Не е добре да взима постоянно решения на своя глава.

Не съчетава правилно балансът между работа и личен живот

Голяма грешка е ръководителят да не признава личният живот на служителите си. Той трябва да се съобразява и с това, все пак всички са хора като него. Ако на някого му се наложи спешно да отсъства, той трябва да е съпричастен с проблемите му. Със забрани и рестрикции нещата определено няма да се получат и е възможно част от служителите да се махнат от компанията.

Постоянна критика

Ако един шеф прекали с критиката, той ще се превърне във враг на колектива. Когато някой си върши добре работата е важно шефът да го поощри с някоя добра дума или да го стимулира финансово. Ако някой допусне грешка, добрият мениджър не трябва да го напада, а внимателно да му обясни как да не я допуска отново.

Има прекалено високи изисквания от служителите си

Добрите мениджъри познават отлично хората си и знаят какво могат. Те трябва постоянно да ги мотивират с цел постигането на още по-високи резултати. Голяма грешка е, ако шефът се опита да надцени някого, това го демотивира и рискът от провал е доста по-висок.

Да има свой фаворит

Ако шефът си има свой любимец и често пъти го фаворизира пред останалите, това ги дразни изключително много. Така се създават групички и е възможно служителите да се разделят на врагове и приятели. Затова ръководителят трябва да е безпристрастен и да оценява еднакво качествата на всички. Не трябва да допуска разделения във фирмата, а е добре да се стреми всички да са от един отбор.