Автор
Кристина Кирова

Те просто са кофти хора: 5 качества на токсичния шеф

От Миранда Пристли ("Дяволът носи Прада") до Мистър Бърнс ("Семейство Симпсън") - образът на токсичния шеф е намерил мястото си в почти всеки блокбъстър, а тези два образа са просто капка в морето от примери.

Но макар да сме приели, че началниците по дефиниция са кофти хора, които единствено изискват и рядко ще ви потупат по рамото, истината е, че има 5 конкретни качества, които всеки токсичен лидер притежава. В новия си труд проф. Саймън Л.Долан се заема с нелеката да задача да определи много точно какви са точните причини един шеф да бъде токсичен и свежда качествата на този тип началници до 5.

View post on Instagram
 

"Има много фактори, които могат да допринесат за това един човек да бъде токсичен, но в основата на всичко е ниското самочувствие", казва проф. Долан като резултат от проучването си.

Той прави изследването и побира изводите си от него в книга, с цел да помогне на повече служители да разберат дали шефът им е наистина токсичен човек и какво могат да направят, за да намалят стреса си на работното място.

"Ръководството на един екип може да го направи успешен или да го срине до основи. Лошият лидер демотивира подчинените си и създава неетична обстановка за работа", казва още Долан.

А ето и кои са 5-те основни качества, които притежава всеки неспособен лидер:

1. Ревнува от успеха на подчинените си, защото се чувства застрашен.

2. Непрестанно е в състезание с другите и намира колегите, включително подчинените си не просто за конкуренция, а за истински врагове.

3. Често си приписва чужди заслуги.

View post on Instagram
 

4. Вечно се съмнява в качествата на колегите си.

5. Оценката му не се базира върху цялостния работен процес, а единствено върху последните резултати.

Най-големият проблем за повечето лидери, според проф. Долан, е свързан с тяхното разбиране, че за да ръководят екип, те трябва да притежават необикновени сили и дори свърхчовешки качества. Това схващане е погрешно и може да предизвика сериозни последствия върху психиката на човека, както и да има негативно отражение върху подчинените му и съответно върху работата на екипа.

Друг важен проблем е, че много шефове разбират професионализма като демонстрация на пълна липса на чувства и емоции. И това ощетява сериозно психиката, а на по-късен етап и физическото здраве.

Вместо да се изживявате като свърхчовек, лишено от емоции и душевност, проф. Долан съветва да подобрите максимално комуникацията си с всеки член от екипа. И разбира се, да отделяте достатъчно време за качествена почивка. Също така, макар и за да ръководите колегите си, е необходимо да имате самочувствие, никога не си позволявайте да прекалявате в тази посока.

"Добрият лидер трябва да бъде уважаван, уважаващ, подкрепящ и вдъхновяващ. Той е двигателят на един екип и е отговорен за мотивацията на подчинените", категоричен е проф. Долан.

Четете още: 10 признака, че сте по-умни, отколкото предполагате