Автор
Веселина Петрова

Важно е да знаете: Какви умения трябва да притежават бъдещите работници

Ако има нещо, което Тери Петцолд, специалист по подбор на персонал, знае, то е как да се откроите на пазара на труда и да бъдете нает. Е, той е убеден, че търсените технически умения не са всичко.

Петцолд има 25 години опит в набирането на персонал и в момента е управляващ партньор във Fox Search Group, фирма за набиране на изпълнителни кадри за технологични лидери.

"Вземете например бързия напредък в областта на изкуствения интелект. Само преди две години и половина всички казваха: „Трябва да наемем програмисти“, казва Петцолд пред CNBC Make It.

„Дори говорех на собствените си деца за „О, може би трябва да тръгнем по пътя на кодирането на тълпата“, шегува се той.

„Но шест месеца по-късно излиза ChatGPT и сега кодирането не е бъдещето.“

Разбира се, притежаването на актуални дигитални умения е важно за работниците в различни индустрии и нива на кариера, казва Петцолд.

„Ако се занимавате с маркетинг или сте в склад, трябва да разбирате технологиите.“

Но тъй като компаниите могат да обучават работниците си да познават технологиите, да се развиват, за да служат на техния бизнес, специалистът казва, че лидерите са най-заинтересовани от наемането на хора с различен набор от умения.

„Ще ви кажа къде е бъдещето“, казва той.

„Дори не е непременно в технологичното пространство. То е в меките умения. Емоционалната интелигентност – това е, което забелязваме, че е бъдещето на таланта.“

Емоционалната интелигентност или EQ е способността да управлявате собствените си чувства и чувствата на хората около вас. Това, което може да ви направи по-добри в изграждането на взаимоотношения и лидерството на работното място.

Кандидатите за работа със страхотни технически умения наистина успяват, когато могат да демонстрират висок EQ.

Добре е да сте специализирани в област на експертиза, като данни, сигурност, инфраструктура или корпоративни решения, например, „но наистина тези със силен EQ и тези меки умения и бизнес умения – това са бъдещите ИТ лидери,“ казва той.

Наемайки професионалисти с висок EQ, компаниите търсят хора, които могат да правят важни неща като: да обработват и дават конструктивна обратна връзка, да управляват конфликти, да водят критични разговори с елемент на спешност, да работят междуфункционално, убеждавайки колеги и други лидери, да представят ефективно идеите на лидерите си.

„Общите EQ умения, които забелязваме, наистина са свързани с комуникацията с другите и способността да се справяте с предизвикателствата и да излизате невредими“, казва Петцолд.

И допълва, че някои компании стават все по-добри в това да помагат на лидерите да развият по-силни EQ умения, особено за ефективно управление и справяне с предизвикателства или конфликти.

Добрите работодатели могат допълнително да развият уменията на работниците си, като предлагат програми за лидерство и поддържащи мрежи.