Въпреки че до старта на Евровизия 2025 остават близо три месеца, първият голям скандал вече е в разгара си и той е свързан с естонския рапър Томи Кеш и песента му Espresso Macchiato.
Причината за избухналия гняв в страната на художниците не се крие в геополитическите конфликти, а в стереотипните подигравки към италианската мафия.
Песента е смес от италиански и развален английски и според много критици изобразява страната по начин, граничещ с подигравка, като представя италианците като мафиоти, тъпчещи се със спагети и наливащи се с кафе.
Италианската Асоциация на потребителите Codacons отговори на това с искане за премахване на песента от конкурса. "Творческата свобода не трябва да бъде извинение за обидите към една цяла нация и нейния народ", гласи официалното становище на Асоциацията, призоваваща Европейския съюз за радио и телевизия да разгледа въпроса доколко уместно е песента на естонския изпълнител да участва на песенния конкурс "Евровизия" през май, който тази година ще се проведе в Базел.
Недоволството не спира дотук. Италианският сенатор Джан Марко Сентинайо, част от "Лигата" на Матео Салвини, активно се включи в дебата, като дори стартира кампания за изключване на Кеш от конкурса.
По думите му "този, който обижда Италия, няма място на Евровизия". Той дори отправи публично послание към рапъра в социалните мрежи, което гневно осъжда песента му.
Не всички в Италия обаче са съгласни с критичната позиция. Множество хора определеха песента като забавна, приемайки я като ценен жест на признание към италианската култура. Коментар като „Няма нужда да се притесняваш, няма нужда да си депресиран - като италианец, мисля да си направя татуировка от това“, в който се цитира част от текста на песента, говорят за положителното възприемане на песента.
Това не е първият път, когато "Евровизия" е в центъра на политически и социални вълнения. Миналата година протестите срещу Израел заради конфликта в Газа, както и изключването на Русия и спорните отношения с Азербайджан, доказват, че музикалният конкурс често надхвърля границите на чисто артистичната сцена и навлиза в пределите на геополитическата сфера.