Автор
Ива Петрова

Приказка с горчив край: Конфликтът Израел-Палестина противопостави звездите на "Снежанка" и изпрати филма в изгнание

Когато преди девет години беше съобщено, че "Дисни" подготвя игрален римейк на "Снежанка", надеждите бяха високи, че филмът ще има зашеметяващ успех. Оригиналът от 1937 г. показа на света, че пълнометражните анимационни филми могат да бъдат също толкова вълнуващи и забавни като игралните и установи шаблона на принцесите на "Дисни", който оттогава е копиран и имитиран безброй пъти.

Плановете за филма бяха разкрити в края на 2016 г., след като игралните преработки "Злодейката", "Книга за джунглата" и "Пепеляшка" се доказаха като касови хитове - и за успеха му беше събран екип от най-добрите сценаристи и продуценти.

За съжаление обаче нещата доста се объркаха и филмът направи скромните 87,3 милиона долара през първия си уикенд - един от най-слабите дебюти за директен римейк на анимационен филм на "Дисни" досега.

Какво се случи с този филм за 270 милиона долара, който трябваше да бъде хит? Противоположните възгледи на двете му водещи дами - и разделението, което изглежда се появи в социалните медии след края на снимките - може би имат нещо общо с това.

Рейчъл Зеглър и Гал Гадот бяха избрани за ролите на Снежанка и Злата кралица през 2021 г. - и предупредителните знаци трябваше да бъдат забелязани още от самото начало, че възгледите на двойката за Израел и Палестина може да доведат до напрежение. 39-годишният израелски модел, превърнал се в актриса, Гадот е бивш инструктор в израелските отбранителни сили, която критикува световните лидери за първоначалната им реакция на атаките от 7 октомври. В реч по-рано този месец тя заяви, че активистите за Палестина "не осъждат Хамас, а празнуват, оправдават и аплодират клането на евреи" и каза в интервю за Variety: "Аз съм коренен жител на Израел."

От друга страна, 21-годишната Зеглър не крие подкрепата си за Палестина, като туитна "Палестина винаги ще бъде свободна" през май 2021 г. След това тя добави още един туит миналия август - непосредствено след излизането на трейлъра за приказния филм - и се оказа в съда, след като ръководителите изпаднаха в паника. "Благодаря за любовта и за 120 милиона гледания на нашия трейлър само за 24 часа", написа тя на 13 август. "И винаги помнете, свободна Палестина." Този туит вкара изпълнителните директори на "Дисни" в лудост и доведе до рязко увеличаване на смъртните заплахи, насочени към израелската звезда, което накара компанията да ѝ осигури лична охрана, съобщи Variety.

Продуцентът на "Снежанка" Марк Плат беше толкова загрижен, че летя от Лос Анджелис до Ню Йорк, за да говори със Зеглър лично относно присъствието ѝ в социалните медии. New York Times съобщи миналата седмица, че Плат е трябвало да ѝ напомни колко много надежди има във филма и кариерата ѝ, преди да я помоли да "публикува внимателно". Един вътрешен източник каза за Variety: "Тя не разбра последствията от действията си, доколкото това означаваше за филма, за Гал, за всеки."

Плат се прибрал вкъщи щастлив, че я е спечелил на своя страна - но месеци по-късно тя публикува пост в Instagram след изборите в САЩ, като нападна поддръжниците на Тръмп, на които се надяваше "никога да не познаят мира". Този пост, който вероятно би разстроил 49,8% от американците, които гласуваха за него - и вероятно огромна част от потенциалната публика на "Снежанка" - тя написа: "Да се **** Доналд Тръмп."

В интервю за Variety този месец за промотиране на "Снежанка", Гадот каза, че е започнала да публикува повече в социалните медии за Израел след атаките от 7 октомври 2023 г. - които дойдоха след приключването на основния график за снимки на филма.Тя използва Instagram профила си, за да призове за връщането на заложниците, отвлечени от кибуцим близо до границата с Газа. Тя каза в публикация в Instagram, че убиването както на "невинни палестинци, (така и) невинни израелци е ужасно", но малко по-късно изтри поста, след като се сблъска с негативна реакция от израелски телевизионен водещ.

Позициите им по дебата Израел-Палестина явно са разделили мнението сред фенове на двете актриси - които може би бойкотират филма заради възгледите на една от тях. Публикациите на Гадот в Instagram са осеяни с GIF-ове и коментари на тема Палестина, докато споменаванията на Зеглър в X са пълни с про-израелски поддръжници, които я наричат "невежа" и "антисемитка", докато ѝ казват, че няма да гледат филма.

Филмът е преследван от противоречия от самото начало, въпреки екипа от експерти, включително сценаристката Ерин Кресида Уилсън ("Момичето във влака"), режисьора Марк Уеб ("Невероятният Спайдър-Мен") и авторите на песните зад "Най-великият шоумен". Част от нещастието му беше лош късмет - от COVID-19, забавящ снимките с две години, до пожар в Pinewood Studios в Лондон, който повреди част от декора. Стачки също нарушиха повторните снимки, а усложненията на Гадот по време на бременността ѝ също означаваха, че те трябваше да бъдат пренасрочени.

Изборът на Зеглър като латино актриса - за главната роля, описана в оригиналната приказка на братя Грим като "кожа бяла като сняг, устни червени като роза и коса черна като абанос" - се оказа противоречив. Тя се нахвърли върху тези, които критикуваха избора ѝ, като "неудачници, обсебени от поддържането на чистотата на кръвната линия на анимационна принцеса", добавяйки: "Да, аз съм Снежанка, не, не избелвам кожата си за ролята".

Зеглър също критикува оригинала от 1937 г. в навечерието на неговото излизане, наричайки го "странен", че героят на Принца - "изваден от съвременния римейк в полза на крадец в стил Робин Худ" - "буквално преследва". Филмът е модифициран, за да направи Снежанка по-силна феминистка фигура, която мечтае да стане лидер - и поради тази причина тя представлява заплаха за Злата кралица - Гадот в сюжета на римейка.

Възможно е корените на неуспеха на "Снежанка" да се крият в нещо далеч по-фундаментално: филмът е продукт на една отминала ера. Когато проектът получи зелена светлина преди девет години и актьорският състав беше избран, обществената реалност изглеждаше съвсем различна.

В онези дни корпоративният свят прегръщаше с ентусиазъм политиките за многообразие, конфликтът между Израел и Палестина тлееше, без да експлодира в днешната кървава баня, светът още се адаптираше към феномена "Тръмп" в социалните мрежи.

Днешната действителност е коренно различна – всяко споменаване на дайвърсити модела е като бизнес самоубийство, заставането зад коя да е страна в близкоизточния конфликт сякаш гарантира професионално отлъчване, а платформата X се е превърнала в бойно поле, където актрисите от филма са обстрелвани с потоци от отровна омраза.

В списъка с обяснения за провала на мултимилионния проект, тази хипотеза едва ли е най-ласкавата – но тя може би е единствената спасителна сламка, за която ръководителите на Disney могат да се хванат, докато наблюдават как техният кораб потъва.