Едно силно ново начало започва за Balenciaga.
Balenciaga обяви, че Пиерпаоло Пиколи ще бъде новият ѝ креативен директор – едно от най-дългоочакваните назначения в модната индустрия в рамките на непрекъснатите рокади между водещи марки. Пиколи, който прекара 25 години във Valentino и преосмисли съвременната висша мода чрез поетичен романтизъм и емоционално разказване, ще встъпи в новата си роля на 10 юли 2025 г.
Пиерпаоло Пиколи в Balenciaga изглежда като предопределеност. Много са визиите през годините и епохите, представяни от двамата дизайнери, които подсказват за вродени прилики и връзки.
Модната индустрия е единодушна в признанието си, че Кристобал Баленсиага (1895–1972) е дизайнер без аналог. Техническото му майсторство се е превърнало в модели, които с времето ставали все по-съвършени. През 1967 г., годината, в която испанският моделиер се оттегля, репортерката на информационната агенция UPI Алин Мосби го описва така:
„Роклите на Баленсиага... приличаха на дъска за гладене, обърната срещу вятъра. Това беше онзи гладък вид, майсторството на шевовете, плоските повърхности с едва загатната извивка, показваща бюста, безупречната конструкция, елегантната линия – всичко това правеше Баленсиага – без капка съмнение – най-великия създател на дамско облекло в света.“
Пиерпаоло Пиколи ще бъде петият дизайнер, който поема щафетата от големия моделиер, след Мишел Гома, Никола Гескиер, Александър Уанг и Демна Гвасалия. Подбраните тук изображения, които съпоставят работата на римския дизайнер с тази на Кристобал Баленсиага, подсказват за творческото им родство и показват колко естествено Пиколи, със своя ентусиазъм към цвета, подчинен на строг дизайн, се вписва като наследник на испанския моделиер.
По повод назначаването си, Пиколи споделя, че първото изображение, което е публикувал в профила си в Instagram, е прочутата булчинска рокля на Баленсиага от 1967 г. – овал от газар, скроен по диагонал, с шапка във формата на обърната кофа за въглища: едно изследване на простата елегантност, изразяващо убеждението на дизайнера, че „елегантността е елиминиране“. Пиколи видял това чудо – което описва като „шедьовър в историята на модата“ – на изложбата Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination в музея „Метрополитън“ в Ню Йорк. Според Пиколи, Баленсиага е „вероятно един от първите минималисти, а тази рокля за мен е манифест на онова, което Бранкузи твърди: простотата е решена сложност – нещо, което е и манифест на моята работа. Така че се върнах към този пост и, макар че не вярвам твърде в предопределението, усетих, че има нещо. Понякога трябва да тръгнем натам, накъдето несъзнателно вече вървим.“
Усещането е, че Пиколи се подготвя за вълшебната среща с магьосника на висшата мода, а ние, любителите на модата, я чакаме с нетърпение....