Прокуратурата разпространи снимки, на които ясно се виждат повредените колани, използвани при трагичния инцидент с 8-годишния Иван в Несебър. За случая пред Нова тв говори адвокат Ваня Радиева – защитник на Христо Раев, капитанът на лодката, който е единственият от тримата обвиняеми, пуснат под гаранция от 5000 лв. Останалите – касиерът Петко Стефанов и морякът Камен Тенев, остават в ареста.
Както вече е известно, 8-годишното момче от Разлог загина по време на парасейлинг на 19 август. В съдебната зала стана ясно, че именно Камен Тенев е бил този, който е поставил обезопасителните колани на детето, а впоследствие е изхвърлил в морето скъсаните елементи от сбруята.
Адвокат Радиева потвърди, че е видяла снимките, представени от прокуратурата. Тя описа, че на мястото, където единият от коланите се е закрепвал, е забелязала висящо конче и леко усукано въже. По думите ѝ не е видяла видими признаци на разплитане или други ясно изразени дефекти, които категорично да подсказват, че коланите са били в лошо състояние. Защитата изрази и съмнения, че е възможна външна намеса – саботаж от конкурентна фирма, тъй като въжетата и коланите са се съхранявали в лодка, до която много хора имали достъп.
,fit(980:735))
Освен това самите обвиняеми се съмнявали дали повредените колани на снимките наистина са техни. Адвокат Радиева разказа още, че клиентът ѝ бил изненадан от случилото се и трудно можел да повярва, че коланите са се скъсали, тъй като по думите му били сравнително нови – на едва две години. Той дори споделил, че лично ги е тествал, използвайки ги за теглене на автомобил.
От думите ѝ стана ясно, че капитанът Раев не е запознат изцяло с условията на трудовия си договор – подписал го, без да има копие от него. Назначението му било на 4-часов работен ден като "общ работник".
По-рано експертът по пещерно спасяване - Орлин Атанасов, направи професионален анализ на състоянието на съоръженията. Той посочи, че карабинерът, видим на снимките, може да се купи от всяка железария за един-два лева, но няма гаранция, че ще издържи дори на минимално натоварване. "Няма никаква гаранция дали той ще се отвори при 5-10-20 или 100 кг", каза той, уточнявайки, че съществуват сертифицирани алтернативи с товароносимост над 2200 кг, снабдени с предпазни механизми, които се продават за 20-30 лв.
,fit(720:1280))
Според Атанасов ремъци с товароносимост до два тона се използват в подобни дейности. Той подчерта, че сбруите, използвани в конкретния случай, не прилягат плътно около краката и кръста, което ги прави еднакво неподходящи както за дете, така и за възрастен човек с тегло 150 кг. Мнението му за състоянието на коланите беше категорично, като заяви, че те са "изключително амортизирани", изложени на солена вода, като в период около четири месеца в годината са директно под въздействието на слънчевите лъчи. По тази причина те задължително трябва да бъдат сменяни след всеки сезон.
Атанасов акцентира на това, че тези колани постоянно са изложени на солена вода, а през около четири месеца в годината са директно под въздействието на слънчевите лъчи. Поради това, според експерта, тези колани задължително трябва да се подменят след всеки сезон. Той подчерта, че продължителната им употреба в този вид представлява явен пример за безотговорност, продиктувана от стремежа за икономия на средства, което поставя под риск човешки животи.
Днес търсим отговори. С болка, с гняв и с надежда, че истината ще излезе наяве. Но още по-важно е утре да не търсим виновни в руините на поредната трагедия. Защото сигурността не е лукс, а морален дълг. И когато този дълг бъде пренебрегнат в името на печалба или небрежност, последствията стават необратими. Един живот е загубен, защото най-вероятно някой е решил да спести от най-важното - от ресурсите за безопасност. Никое дете не трябва да плаща с живота си цената на чуждото безхаберие!
Когато експерт заявява, че тези колани трябва да се сменят "задължително след един сезон", а реалността показва друго, мълчанието и бездействието се превръщат в съучастници.
Затова трябва да говорим! Трагичният случай с малкия малкия Иван е ужасяващ пример за това как нехайството и сметките на дребно могат да костват човешки живот! В този бизнес, където сигурността трябва да е на първо място, се оказва, че се работи с колани, карабинери и съоръжения, чието състояние би било неприемливо дори в ситуация без никаква реална опасност. Тук отговорността за човешкия живот трябва да бъде непреклонен закон, етичен канон, железен императив! Принцип, който не подлежи на пазарлък, на компромис или на заобикаляне. Защото тук всяко отклонение не е просто грешка. А потенциална смърт!