През 2001 г. Джулия Робъртс спечели „Оскар“ за най-добра актриса за ролята си във филма „Ерин Брокович“. Победата ѝ беше напълно заслужена, но същата вечер тя можеше да получи и награда за най-красивата рокля на събитието.
За 73-ата церемония по връчването на филмовите награди Джулия избра тоалет от модна къща Valentino. Роклята направи такова впечатление, че се превърна в един от най-емблематичните образи от червения килим на „Оскарите“.
Още в момента, в който актрисата я носи през 2001 г., роклята се смята за винтидж, тъй като дебютира на подиума през 1992 г. като част от котюрната колекция на модната къща.
Тоалетът е изработен от луксозно черно кадифе, допълнен с прозрачен черен тюл на деколтето и бели кантове. Роклята има и дълъг шлейф от тюл, също украсен с бели ивици.
Докато актрисата позираше в този тоалет със златната статуетка в ръце, с перфектна прическа и грим, тя изглеждаше зашеметяващо. Това беше семпла, елегантна и женствена рокля, идеално подхождаща на събитието.
„Много изискана, в стила на филмова звезда от 40-те години“, така Valentino описва тази уникална рокля, вдъхновена от миналото.
Но как този тоалет попада при актрисата? Джулия, както много други знаменитости, работи със стилисти, а по онова време за церемонията я подготвя Деби Мейсън.
По същото време във Valentino работи Кристина Виера – тя е доверено лице на дизайнера и работи в бутика му на Родео Драйв по време на сезона на „Оскарите“ през 2001 г.
Малко преди церемонията Valentino казва на Виера: „Доведи ми Джулия Робъртс“, и тя се опитва да изпълни тази задача.
Според книгата „Създадени един за друг: модата и наградите „Оскар““, Виера забелязва черно-бялата рокля сред партида архивни дрехи, които Valentino изпраща от Рим до своя флагмански магазин в Бевърли Хилс като потенциални тоалети за „Оскарите“.
„Пробвах я и се разходих с нея“, признава тя.
„Качвах се и слизах по стълбите. Преди да изпратя, каквото и да било от името на Valentino, винаги го обличах. Трябва да се увериш, че актрисата може да се движи в рокля за „Оскар“. Valentino ми каза: „Хайде, иди и доведи Джулия Робъртс“. Затова трябваше да действам разумно. Трябваше да се уверя, че роклята ще изглежда добре. След това разбрах, че Деби Мейсън облича Джулия и осъзнах, че съм попаднала на златна мина.“
Виера и Мейсън се познавали отдавна.
Затова в понеделник – почти седмица преди „Оскарите“ – Виера се обажда на старата си позната и казва: „Казвам се Кристина Виера. Знам, че търсите рокля за „Оскарите“ и съм сигурна, че я имам“. Виера организира проба за Робъртс в бутика на Valentino в Бевърли Хилс.
„Просто си помислих, че е красива рокля“, спомня си Джулия Робъртс за черния тоалет.
След пробата обаче се оказва, че роклята е малко тясна, дори за стройната Робъртс.
„Трябваше да се коригира малко“, признава Мейсън.
„И съществуваше риск корекцията да не се получи.“
Затова, докато Робъртс избира резервен вариант, Виера организира втора проба в събота, буквално преди самите „Оскари“, които трябвало да се състоят в неделя, 25 март 2001 г.
След корекцията роклята е изпратена на Джулия. В навечерието на самата церемония – в неделя сутринта – пиар директорът на Робъртс се обажда на Виера и съобщава: „Поздравления! Джулия е във възторг от роклята. Отива на „Оскарите“ с Valentino“.
След церемонията актрисите често връщат тоалетите на дизайнерите, но Джулия успява да запази роклята за себе си. Години наред тя я съхранява в кутия под леглото си.
„Тя е под леглото ми, в кутия“, разказва Робъртс пред списание People.
„У дома имам малко пространство, което съпругът ми нарича колекция от исторически вещи. Мисля си: „Не мога да се отърва от това, ами Хейзъл?“ – споделя Робъртс пред изданието, че е запазила роклята за дъщеря си.
Самият Valentino нарича момента, в който Робъртс получава „Оскар“ за най-добра актриса в негова рокля, кулминация на 45-годишната си кариера: „Обличал съм толкова много хора, но трябва да бъда искрен. Човекът, който ме направи истински щастлив, е Джулия Робъртс. Когато тя получи „Оскар“ за „Ерин Брокович“, гледах по телевизията и бях толкова щастлив, че се появи в моя рокля“.