От джаз през хип-хоп до ТikTok: Защо Америка продължава да създава културата
Автор
Woman.bg

От джаз през хип-хоп до ТikTok: Защо Америка продължава да създава културата

Всички сме чували понятието “американска мечта”. По дефиниция това означава вярата, че успехът и по-добрият живот ни очакват в Америка.

Реално всеки има свой вариант на американската мечта. Може би слънчев Лос Анджелис с розово небе от топлия вятър. Или пък коледен Ню Йорк, сякаш излязъл директно от романтична комедия. А може би “road trip” от един щат в друг? Във всеки случай Америка е нещо далечно, различно, нещо, което не се страхува да експериментира. Затова не е изненадващо, че именно тя е основоположник на някои от най-големите тенденции, превърнали се вече в есенциални части от ежедневието ни.

Да чуеш Америка

Какво по-американско от нежния звук на джаза? Мечтите, любовта и свободата говорят в джаза. Водещ началото си от Ню Орлиънс към края на 19 и началото на 20 век, това е един нежен стил, който те понася на своите музикални криле и те открехва за изцяло други светове. Джазът е врата към чувственото и истинското – врата, която позволява да бъде открехната само когато се чувстваме истински готови за това. Неслучайно и до ден днешен се сещаме за Луис Армстронг и неговото “What a wonderful World” само в специални моменти.

Несправедливата, нелека, но изграждаща ни като хора реалност пък вдъхновява гласа на улицата – хип-хопът. Възникнал в небезизвестния квартал Бронкс в Ню Йорк пред 1973 г., това е един жанр, който едва ли някога ще изчерпва всичко, което има да каже. От Тупак – вече години наред перфектна мотивация за тренировка, до Кендрик Ламар, който тепърва ще покорява още сцени и сърца. Хип-хопът говори без цензура, критикува, съпротивлява се и заявява идентичност смело и на всеослушание. Визуалният израз на този бунт в думи откриваме в графити, брейк денс, по-предизвикателни клипове и изпълнители, които се държат и изглеждат по определен “тежкарски” начин. Детайл от този модел на поведение е пушенето на цигари и затова не е изненадващо, че немалка част от хип-хоп почитателите са били активни пушачи. Днес всички можем да се съгласим, че пушенето не е толкова тренди, колкото е било в зората на хип-хопа. Традиционното палене на цигари вече е виждано като супер old fashioned и появата му във филми и музикални клипове рязко намалява.

Никотинът без дим – културна еволюция, не просто тренд

Друг тренд, обаче, завладява Америка, именно никотиновите паучове. Бездимната алтернатива на пушенето, която представлява пакетче с извлечен никотин, което се слага между  венеца и устната и се абсорбира чрез слюнката, набира все по-голяма популярност, превръщайки се в по-малко вреден навик. Един от големите лидери на пазара в Америка е именно бранда ZYN, който вдъхновява немалко криейтъри в социалните мрежи, а “паучването” само по себе си се превръща тренд, който създава цели общности точно както го е правил и хип-хопът в началото.  

Популярността на този тип продукти не се дължи само на любопитството на младото поколение, а и на промяната в обществените нагласи. В свят, в който димът е все по-малко приет – в офиси, заведения, дори на открито – хората търсят начини да запазят навика си, без да засягат другите. Никотиновите паучове се вписват идеално в тази нова етика на градския живот – дискретни, чисти и социално неутрални. В САЩ те вече са част от бездимната култура на поколението, което избира съзнателно, но не се отказва от удоволствието.

Да видиш Америка

Имало едно време златната ера на YouTube – предизвикателства, скечове, DIY видеа. Хора, които са неподправено себе си, забавляват се и с това забавляват и публиката. Платформата минава през различни етапи, появяват се нови трендове, изгряват имена, с които пораснаха и все още растат поколение след поколение. Това е една социална мрежа преди бумът на социални мрежи и на споделяне на съдържание. И в началото бе именно Америка – YouTube е основан през 2005 г. в САЩ от Стив Чен, Чад Хърли и Джавед Карим.

След това в хронологията на социалните мрежи идва с гръм и трясък Instagram. Началната точка е САЩ, годината е 2010, а имената – Кевин Систром и Майк Кригер. Всичко започва просто и ясно – реалистично и неподправено представяне на моменти от живота. С годините маниерът на постване в Instagram се променя из основи със стремежа към естетически координирано съдържание, което да отговаря на алгоритъма. Но движещата сила се запазва – човек иска да покаже себе си и как вижда света през своите очи. 

И така стигаме до TikTok – мястото, на което всеки се е озовавал неведнъж вместо да прави това, което е обещал. Онова бързо бягство от неприятно задължение, което много често прераства в няколкочасово безцелно скролване. И макар че тази социална мрежа, за разлика от предходните две, не води началото си от Америка (а от Китай!), сливането ѝ с американското приложение (и предшественик на TikTok) Musical.ly през 2017 г. предшества бума, който ще се развихри в САЩ през 2019–2020 г. и особено по време на пандемията. По-късно се утвърждава като една от най-влиятелните социални мрежи, особено за поколението Gen Z, и с него започва главозамайващата слава на редица песни, миймове, трендове и хора. Пример за такъв тренд са все по-нашумяващите “zynfluencers” – почитатели на никотиновия пауч, които превръщат любовта си към продукта в изцяло нова култура. От типичните за TikTok клипове с хладилници и торти за рожден ден с продукта, направени единствено, за да привличат повече аудитория, до напълно нова терминология като “upper-decker” или “lower-decker” в зависимост от това къде потребителят избира да постави пауча, ZYN се превръща не просто в модерен заместител на цигарите, но и във вратичка към изцяло ново общество.

Малко или много, Америка е част от ежедневието ни. От музиката до познатите бързи средства за развлечение, единствено от нас зависи да вземем позитивите от тази находчива култура и да се възползваме максимално. По този начин винаги ще сме в тренда. Все пак именно той движи света в днешно време, нали?