Искате да отслабнете, но здравословно? Ето какво трябва и не трябва да хапвате

11 септември 2021 | 12:46
1572
0
Инстаграм, Unsplash, Pixabay
0

Знаем това, но помним ли, така ли живеем? „Ядем, за да живеем, не живеем, за да ядем”! През последните десетилетия презадоволената част от човечество се бори непрекъснато с наднормено тегло, а затлъстяването се превърна в болест.

Затлъстяване имаме, когато обиколката на талията при мъжете е над 94 см, а при жените – над 80 см. Независимо от ръста. Правилното измерване е на нивото на пъпа.

Диетолозите са на мнение, че кратковременните диети дават резултат, но успехът също е кратковременен. Начинът на хранене трябва да бъде променен, за да не се трупат излишни килограми и човек да остарява в добро здраве. Заедно с начина на хранене важна е и физическата активност. Ходенето пеша по 30 минути три пъти седмично, постепенното увеличаване на продължителността и интензивността на тренировките до постигане на скорост от 6 км в час, изминаването всеки ден по 3 километра, се счита от специалистите за добра интензивност.

Добър ефект дават и карането на колело, плуването, колективните игри като волейбол, футбол, баскетбол, тенис. При добро време спортът на открито е за предпочитане - сутрин, когато въздухът още не е замърсен толкова силно от автомобилните газове.Количеството на приеманите течности – 30 милилитра на килограм при здравите хора, 40 милилитра на килограм при затлъстелите, но не повече от 4 литра на денонощие. Препоръчва се негазирана вода, чието рН се доближава до 7. Алкалността или киселинността на водата може да се провери чрез тест с орални ленти, които се продават в аптеките.

Храненето трябва да бъде разнообразно и балансирано. От протеиновите продукти се препоръчва говеждо и овнешко месо, а също и риба – желателно е да не е фермерска, а дива, която е расла на свобода, яйца, млечно-кисели храни. Напълно и завинаги трябва да се изхвърлят от менюто бързите въглехидрати – сладкиши, сладки напитки, изделия от бяло брашно. Но понеже организмът има нужда и от въглехидрати, те трябва да се набавят от плодовете, за предпочитане – свежи.

Друго важно условие за поддържане на здравословно тегло е добрият и качествен сън. Лягайте си не по-късно от 23,30 ч. Продължителността на съня трябва да е 7-8 часа. Това е така, тъй като хормонът на съня мелатонин, се има свойството да топи мазнините. Спалнята трябва да е добре проветрена, най-добрата температура за добрия сън е плюс 19 градуса.

И така: кои продукти могат се консумират БЕЗ ограничения?

Всички видове зеле, гъби, краставици, домати, пипер.

Маруля, зеленчуци, спанак, киселец.

Чай и кафе без захар и без сметана.

Питейна негазирана вода.

Меса: овнешко, пуешко, телешко, говеждо. Добре е да се откажете от пилешкото, което през последните години съдържа много хормони и антибиотици. Ако държите на пилешкото, то трябва да е само домашно. Дива риба, отгледана в чист водоем.

Тиквички, патладжан, цвекло, моркови, зелен фасул, репички, ряпа, зелен грах. Зеленчуците могат да се консумират сурови, сварени, приготвени на пара, запечени, не се препоръчва да се пържат. Не се допуска при готвенето да се използват масла, майонеза, мазнини.

Продукти, които можете да консумирате, НО в умерени количества:

Мляко и млечно-кисели продукти с невисока масленост, ако имате възможност да си набавяте домашно произведени – така е най-добре. Но никога НЕ използвайте обезмаслени продукти!

Варени картофи, желателно приготвени на пара.

Бобови – стар фасул, грах, леща, малко пълнозърнести храни. Елиминирайте гриса, белия ориз, разтворимите каши.

Зеленчукови, месни, рибни супи с бульони.

Макаронени храни, приготвени ал денте – не повече от 6 лъжици на порция.

Хляб и тестени изделия – пълнозърнест или от едро сляно брашно, не повече от 1-2 филийки на ден.

Плодове, без тези, които са посочени за премахване.

Орехи, семена, яйца.

Умерено количество означава половината от вашата обичайна порция с позволени храни. Храната трябва да бъде колкото може по-натурална, грубо приготвена – по-добре е да не я досварите, отколкото да я преварите.

Храни, които трябва да ИЗКЛЮЧИТЕ или максимално да ограничите

Растително масло – допускат се до две супени лъжици в денонощие. И независимо от какво растение е, да бъде Не рафинирано.

Всякакви майонези, особено купешките, които са пълни с консерванти и разни други „подобрители”.

Изключете месо, отгледано с използване на хормони и антибиотици – по правило това са пилешкото и свинското.

Пушени меса, колбаси, колбаси, наденички.

Месни и рибни консерви.

Захар и мед.

От плодовете трябва да се избягват ягодите, бананите, гроздето, пъпешите, динята, фурмите.

Сладка, конфитюри.

Бонбони, шоколад – ако много ви се иска не повече от 3-4 блокчета черен шоколад със съдържание на какао 70-90 %.

Торти, баклави и други подобни сладкарски изделия. Печива, изделия от бутер тесто.

Сладолед.

Сладки напитки от сорта на „Фанта”, „Кока кола” и др.

Алкохол: допуска се по 250 мл. сухо червено вино, 50-100 гр. водка не повече от два пъти седмично. Бирата направо я забравете – пълна е с калории.

Това не е диета. Това е начин на живот. Но тъй като според диетолозите той е много полезен за здравето, няма да качвате неусетно излишни килограми, а ако вече сте ги натрупали постепенно с помощта и на спорта ще се освободите от тях.

Коментари

Добави Коментар

Най-четени