Как да изчисляваме калориите?

27 април 2011 | 17:51
10290
0
0

Вече на повечето хранителни опаковки не само в магазините, но дори и в заведенията за бързо хранене, можем да открием информация за калориите и какъв процент представляват от препоръчителния дневен пример.

Чудесно, това би трябвало да ни помогне да поддържаме идеално тегло, но само на теория.

На практика всеки един човек има различна потребност от енергия и изчисленията на базата на 2000 калории, могат по-скоро да ни заблудят. А дори само 50 калории дневно повече от тези, които са ни необходими, са достатъчни, за да натрупваме на година по 2-3 излишни килограма. Затова е важно да съставяме менюто си на базата на индивидуалната ни потребност от енергия. Как става това?

Необходимото ни количество калории зависи от няколко фактора:

- Показателят на обмяната на веществата.
- Нивото ни на физическа активност.
- Енергията, която е нужна за усвояване на храната.

Показателят на обмяната на веществата (ПОВ)

Това е енергията, която е необходима за поддържане на жизнените процеси в организма ни. Цели 60% от калориите, които тялото ни изразходва, отиват за осигуряване на дишането, температурата на тялото, работата на жлезите с вътрешна секреция, биенето на сърцето и т.н. За всички тези процеси са нужни средно 20 ккал. на килограм телесно тегло. Например, за да функционира нормално организмът на жена, която тежи 55 кг. са необходими 1100 ккал. всеки ден. В това се състои показателят на обмяна на веществата.

  

Трябва обаче да имаме предвид, че не само килограмите, но и много други фактори въздействат върху нашия ПОВ. След приключване на периода на растеж (след 20-та година), със всяко десетилетие живот, нуждата от енергия намалява с 2%. От значение са и индивидуалните особености. По-високите хора, например, изразходват повече енергия за поддържане на телесната си температура, тъй като имат по-голяма повърхност на тялото. Допълнително за поддържането на мускулите са необходими 5 пъти повече калории отколкото за мастните натрупвания. Това е причината в общия случаи мъжете да изразходват повече енергия от жените при една и съща физическа активност. Не на последно място е наследствената предразположеност.

Начини да повлияем на своя ПОВ


- Физическите упражнения – обмяната на веществата се засилва при интензивна или продължителна активност.

- Диетите могат да намалят нашия ПОВ. При рязко ограничаване на приетата храна, организмът ни преминава на авариен режим и започва да пести всяка калория. Затова е възможно да бъдем постоянно гладни и едновременно с това да дебелеем.

- Увеличаването на мускулната маса води до изразходване на повече калории, дори когато тялото ни е в покой.

  

Нивото на физическа активност (ФА)

Средно 30% от калориите, които приемаме отиват за физическа активност, като в тази категория се разпростира от почесването по носа до участието в изтощителен маратон. За да разберем, от колко енергия се нуждае тялото ни, за извършване на обичайните дейности, трябва да умножим нашия ПОВ на процента, който отговаря на нивото ни на физическата активност.

20% - заседнал начин на живот (голямата част от деня сте в седнало положение – на работа, пред телевизора или в колата).

30% - лека активност (кратка ежедневна разходка и извършване на основната домакинска работа). Добавете още 5%, ако веднъж или два пъти седмично правите упражнения.

40% - умерена активност (по-голямата част от деня сте в движение, работите по дома и градината).

50% - висока активност (спортувате редовно или работата ви е свързана с физически труд).

Калории необходими за усвояване на храната (УХ)

Популярната методика за определяне на калориите има един съществен недостатък. За да изчисли хранителната стойност на различните продукти, нейният създател американския химик Уилбър Атуотър, ги изгарял и измервал отделената топлина.

Само че, нашето тяло не гори храната, а я смила. Храносмилането – от сдъвкването до преминаването през червата – отнема различно количество енергия според вида на продукта. Затова не е без значение дали ще посегнем към шоколадовото кексче или порцията с мюсли, независимо, че калориите изписани на опаковките им са еднакви. Кексчето съдържа само рафинирани съставки – бяло брашно, бяла захар, мазнина. То се смила в стомаха ни за минути и калориите от него се усвояват почти на 100 %. Много повече усилия е необходимо да изразходва организма ни, за да обработи богатото на фибри мюсли и пак в крайна сметка няма да може да усвои около 25 % от калориите и ще ги изхвърли.

  

От значение е не само степента на рафинираност на храната, но и кулинарната обработка – сготвената храна се усвоява в много по-голяма степен от суровата. Затова, когато изчисляваме, от колко калории се нуждае организма ни, за усвояването на храната трябва да вземем предвид и двата фактора.

5 % - ядете предимно рафинирани храни – полуфабрикати, сладкиши, опаковани продукти, фаст фууд, бяло брашно, бял ориз.

10% - наред с рафинираните продукти в менюто ви са включени сурови плодове, зеленчуци, ядки.

15% - ядете само нерафинирани продукти – пълнозърнест хляб, семена, ядки, плодове и зеленчуци, предимно сурови или с минимална кулинарна обработка.

20 % - ако сте суровоядец.

Трябва да изберем варианта, които отговаря на нашия начин на хранене и да го умножим по общия сбор от нашия ПОВ и калориите, които изразходваме за физическа активност.

И така, да се върнем на отново на примера, с жената, която тежи 55 кг. Нейният ПОВ е 1100. Умножаваме го по 30%, тъй като тя прекарва деня пред компютър, но отива и се прибира от офиса пеша, грижи се за домакинството. Затова, калориите, които се нуждае за физическа активност са 330. За да компенсира неактивният си начин на живот, обаче жената се храни здравословно. Затова умножаваме нейният ПОВ по 15 % и получаваме, че за храносмилане, са й необходими още 165 калории. Накрая събираме всичко и получава нейната дневна дажба калории:

1100 (ПОВ) + 330 (ПОВ * ФА) + 215 (ПОВ * ФА* УХ) = 1645

Не бива да забравяме обаче, че макар и индивидуален, този начин за изчисляване на калориите, също е ориентировъчен. Преди всичко, трябва да се вслушваме в тялото си и неговите нужди. Всеки качен килограм означава, че сме приели 7000 калории повече, отколкото са ни били необходими. Всеки свален, съответно същото количество калории по-малко. Така най-вярно можем да преценим дали хранителните ни навици отговарят на потребностите на нашето тяло, пишат от hera.bg

Още по темата

Коментари

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.