Среднощното похапване - проблем или полза?

29 декември 2009 | 13:35
5112
2
2

На почти всеки се случва да се събуди нощем с изгарящо чувство на глад в стомаха.

Някои го контролират, други са превърнали нощното хранене в обичай и дори навик, а трети пък имат конкретна цел, с която го правят.

За да прецените най-добрия вариант за вас, трябва да си изясните ползата от среднощното хранене конкретно за вашия случай.

Изграждането на желаното тяло зависи от възможността да се поддържа правилен енергиен баланс чрез постоянен и умерен енергиен прием.

Това на практика означава, че следва да се избягва приема както на повече, така и на твърде малко калории.

А кое е желаното тяло?

Всеки преценява сам за себе си. Следва ли да се приемат среднощните закуски като част от нормалния хранителен режим или всячески трябва да се избягват?

На този въпрос отговорът също не е никак сложен - ако се занимавате с бодибилдинг или целта ви е просто да качите мускулна маса, похапването късно може да използвате за свой плюс.

Ако обаче се опитвате да ваете фини форми, то среднощното посещение в кухнята може да се превърне във ваш заклет враг.

За перфектен енергиен баланс се приема състоянието на организма, в което разликата между енергийните изисквания и зареждания е нула, или когато си доставяте точно толкова енергия, колкото ви е необходима.

И тук, както във всикчо, има приемливи граници, в които енергийният баланс може да варира.

Това зависи от теглото и физическата активност, но ние се спираме на общоприетото състояние.

За билдърите е съществено важно никога да изпадат в краен енергиен дефицит.

Това от своя страна означава, че значение има не само количеството калории, а и това кога се приемат и колко пъти тялото изпада в калориен дефицит.

Организмът реагира и чрез разграждане на мускулите с цел набавяне на енергия, когато е оставен без храна.

Затова хората, които желаят да натрупват мускулна маса, се хранят често и през деня, и дори през нощта.

Не може да се каже еднозначно дали среднощното ядене е перфектно, но при желание за натрупване на мускули то определено помага много.

Защо е толкова трудно да се качи мускулна маса?

Науката доказва, че сънят не трябва да се разглежда само като възстановителен период.

От казаното дотук обаче не следва изводът, че за покачване на мускулна маса трябва да се яде безразборно като часове, количество или като качество на храната.

Застъпваме единствено и само среднощните зареждания, които трябва да са под формата на белтъчни храни, т.е. протеин.

Можем да ги обобщим с името "нощен протеин". Това е белтъчна смес от разнородни по произход белтъци.

Идеята на приема на такъв тип храна е, че е по-бавно смилаема и така осигурява на организма постоянни порции хранителни вещества.

С други думи тялото в процеса на покой и възстановяване не достига до разграждане на мускулна маса.

Такъв протеинов микс се предлага като хранителна добавка, но може да се направи и при смесване на няколко вида храни с високо белтъчно съдържание в едно хранене - например яйца с извара.

На другия полюс, срещу застъпниците на среднощните похапвания, се намират мненията на хората, целящи топене на мазнини, или просто тези, които притежават този вреден според тях навик, без да им носи никакви дивиденти.

Към хитринките за отказване на среднощно похапване съвсем смело можем да дадем следните предложения:

- Измийте зъбите си веднага след вечеря, а не чак преди лягане. Това често предизвиква асоциацията, че когато измием зъбите си, сме приключили вече с храненето.
- Не си позволявайте да вечеряте пикантни ястия - те увеличават апетита и контролирането изисква повече воля и усилия.
- Преди лягане заредете стомаха си с течности. Те ще притъпят чувството на глад.
- Ако смятате въпреки всичко, че гладът е станал непоносим, отделете време и вложете усилия във физическо натоварване или разходка - обикновено след тренировка апетитът намалява.
- Не дръжте вкъщи или на видно място висококалорични храни или такива, които се опитвате да избягвате, за да не се изкушавате излишно.
- Поддържайте настроението си добро, защото е общоизвестно, че хората в лошо настроение или в депресия по-често прибягват до излишни похапвания в различно време на денонощието.
- Лека закуска преди сън - две-три хапки месо с резен лимон, могат да ви помогнат да се справите с глада, като едновременно с това съдействат за полезни процеси като активизиране на растежния хормон през нощта.

Храненето при спазващите диета за намаляване на теглото е нещо повече от поглъщане на храна.

За да се извлече най-доброто от тренировките или от хранителния режим, е много важно да се знае каква храна се приема и по кое време на денонощието.

Хранителните комбинации, които изберете, ще определят дали ще качвате чисти мускули или груба маса мускули в комбинация с подкожна мазнина, дали ще отслабвате или ще заддържате тегло.

Решението е едно: планирайте. Най-удачният вариант е да правите малки по обем хранения, но често в рамките на деня.

А дали ще похапвате посред нощ е въпрос на навици и личен избор.

Източник: bb-team.org

Коментари

2 THC+DMT
  22 януари 2010 | 13:28 отговор
 

kakvo???? krosirane s 50 km sutrin.... 4ove4e ti izob6to ima6 li muskuli tolkova golqmo kardio natovarvane i to sutrin ima mnogo negativen efekt vurxo anabolnite procesi i ka4vaneto na muskulna masa ako iska6 muskuli zabravi za kardioto i nablqgai na silovi uprajnenia kato 6tangi i lostove sled tqx za raztqgane na muskula... i striktno spazvai hranitelen rejim da qde6 pove4e proteini sd trenirovka

 
1 Георги Динков,София
  30 декември 2009 | 07:01 отговор
 

Случвало ми се е през нощта дасе събудя и да изпитвам глад,който потушавам с една ябълка.Имаме нови съседи,които приз нощта ме събуждат,ходейки се на гости след 24часът.Не се ядосвах отначало,но по-късно с течение на тяхното арменско гости започнах да си трупам негативно преживяване и действително,ми се отваряше апетит за ядене и несъзнателно поглъщах всичко,коетоми се набиеше в очи.Не съм се замислял за мускулите си,въпреки натоварванетоми всяка сутрин с50км кросиране в т.н.ПАРК НА СВОБОДАТА.Като любител на маратона тренирах за масовите прояви на София.Идеята за мускулите като афиширане на сила и поглъщане на протеин през нощта ми допадна...

 

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.