Радина Василева

Здравето зависи от много фактори – грижа към себе си, малко късмет и правилните специалисти, които да бъдат до нас, когато имаме нужда. Аз съм Радина Василева и като дългогодишен журналист в здравната сфера, моята мисия е да ви срещам именно с тях, както и да отговаряме на вашите въпроси в рамките на предаването „Код здраве“. Пишете ни на kodzdrave@woman.bg!

Код здраве: (Без)вредни навици при сърдечноболни, част 1

03 януари 2020 | 05:24
4366
0
0

България заема 68-о място в индекса на Bloomberg, който подрежда 169 държави въз основа на фактори, които допринасят за цялостното им здравословно състояние. Статистиката за здравето на народа ни не е обнадеждаваща, а напротив – за 2 години сме паднали с 5 места надолу в класацията.

В топ 3 на отличниците са Испания, Италия и Исландия. Същевременно у нас най-много българи умират от проблеми със сърцето. Част от рисковите фактори са диабет, затлъстяване, тютюнопушене и високо кръвно налягане – всеки от тях пряко свързан с начина на живот и изборите, които правим. И за да ви помогнем да направите най-доброто за себе си, посвещаваме два епизода на предаването „Код здраве“, в които говорим за вредните навици – хранителни, физически, психически и лекарствени, които да избягвате, ако сърцето ви не е „в релси“.
За всичко това водещата Радина Василева разговаря с един от топ кардиолозите на „Александровска“ болница доц. Стефан Найденов. Пациентите му го определят като човек с голямо сърце. За това свидетелстват и четирите престижни отличия „Лекар, на когото българите вярват“, които той получава от 2016 до 2019 г включително. През целия си професионален път доц. Найденов провежда и безплатни прегледи в цялата страна и служи за пример на мнозина свои колеги.

В част първа на предаването той обръща внимание на храната, която както може да ни разболее, така и да ни помогне да бъдем по-здрави. Ето и какво казва доцентът пред камерата на Woman.bg:

- Доц. Найденов, проучване на Медицинския факултет на Университета в Навара сочи, че именно заради средиземноморската диета, на която испанците и италианците наблягат, са двете държави-отличници в класацията, която споменах в анонса. Може ли наистина според Вас храната да оказва толкова голямо влияние върху здравето ни и кои са храните, които са противопоказни за сърдечноболните?
- Абсолютно съгласен съм с тези данни. Факт е, че храната може да повлияе риска от възникване на сърдечни заболявания, а при тези пациенти, които вече са преживяли такива, тя може да намали или да повиши допълнително този риск. Храната повлиява нивото на холестерола, на триглицеридите, на кръвната захар, на телесното тегло, на артериалното налягане. Всяка промяна в тези показатели може значимо да се отрази и на сърдечно-съдовата заболеваемост.Храните, които са полезни за пациентите със сърдечни заболявания: сред най-полезните са зеленчуците и плодовете – ябълки, кайсии, праскови, цитруси, бананите, богати на калий. От зеленчуците това са бобовите култури, царевицата, тиквата, картофите. Замразените, но добре съхранявани плодове и зеленчуци, също имат своите ползи. Също така особено полезни са и суровите ядки, които обаче не трябва да бъдат осолени. Морската риба също е за препоръчване. Консумацията на пълнозърнести храни, на овесени продукти, ориз и оризови продукти носят своите ползи. Млечните продукти, които са на основата на обезмаслено мляко, имат своята полза за пациентите с болно сърце.

- Предимно хората купуват мляко с 3.6% масленост, но ако правилно разбирам, ако те страдат от сърце, то трябва да се насочат към продуктите с 2% и по-нисък процент?
- Определено! Какво показват данните от клиничните проучвания, на които са били подложени хора, посредством средиземноморска диета, част от които и Вие споменахте – ако ние ежедневно консумираме плодове и зеленчуци, бихме намалили риска от исхемична болест на сърцето, сърдечно-съдова смърт или инсулт значимо – с 4% за всяка порция, а с 11% - рискът от инсулт. Този ефект се запазва до общо 5 порции плодове и зеленчуци дневно. По отношение на суровите ядки – само с 30 грама на ден намаляваме риска от сърдечни заболявания с 30%. Ако консумираме поне веднъж седмично морска риба ще намалим допълнително риска от сърдечни заболявания с 15%. Много важни са и фибрите – дори 7 грама на ден, приети с пълнозърнести храни, биха намалили риска от исхемична болест на сърцето с 10%, а този от инсулт- с 15%. Ако повишим приема им, до 10 грама на ден, ще намалим и риска от едно много значимо заболяване – захарния диабет. Затова, комбинирайки всички тези полезни продукти, можем значително да намалим риска от сърдечно-съдови заболявания, както и от много други.


Относно вредните храни и техните съставки – на първо място това е солта. Доказано е, че нашият организъм се нуждае от нея, но той може да функционира напълно нормално с около 1.5 грама сол дневно. Препоръчителните й количества са до 5 грама дневно, особено за пациентите с артериална хипертония, сърдечна недостатъчност и други сърдечни заболявания. А според едно не толкова скорошно проучване ние българите консумираме по около 12 грама сол на ден! Моят съвет е зрителите да помнят, че 85% от солта, която попада в организма ни, идва от готовите продукти, които купуваме от магазина. Това са най-вече полуфабрикати, колбаси, консерви, туршия, тестени изделия. Понастоящем солта е един от най-евтините консерванти, а от друга страна тя може да прикрие недотам добрите вкусови качества на някои храни.
Другите вредни храни – тестените изделия, които са на базата на многолистно тесто, сирената, прекомерната консумация на краве масло, сметанови продукти… практически трябва да изключим от менюто си маргарина, колкото и да е вкусен.

Продуктите, богати на палмово масло, също трябва да бъдат избягвани. Всеки от нас, включително и пациентите със сърдечни заболявания, трябва да консумира по около 200 грама плодове и още толкова зеленчуци на ден, разпределени в от 2 до 5 порциона. Добре е да приемаме и поне 30 грама сурови, неосолени ядки, напитките да са безалкохолни, поне веднъж седмично да хапваме и морска риба. Трябва да избягваме пълномаслените млечни продукти, газираните напитки, тъй като те са богати на захари и подсладители. Също така и храните, богати на наситени мастни киселини - това са животинските мастни киселини. Препоръките са те да съставляват не повече от 10% от общия ни дневен енергиен прием. Много вредни, не само за сърцето, но и за други органи, включително и за карциогенезата, са т.нар. транс ненаситени мастни киселини, чийто допустим прием е до 1% от общия калориен прием.
Правилният хранителен режим, съчетан с други здравословни мерки, могат да намалят болестите и смъртността от сърце с 50 на сто. Дори и най-съвременните терапевтични стратегии, лечението с различни медикаменти, може да намали тези фактори с не повече от 40%.

- Всичко, което казвате, е много впечатляващо, защото след всички тези данни става ясно колко много всъщност зависи от нас, за да бъдем здрави!

- Топката е в нашите ръце и то за дълъг период от време. Когато здравето бъде предоставено в ръцете на лекарите, бих казал, че вече е късно.

Следващият петък разговорът ни с доц. Найденов продължава относно другите навици, които да избягваме, ако сърцето ни не е „в релси“.

Вижте целия разговор във видеото:



Гардероб водеща:


Ако тази тема ви е била интересна, но и полезна – абонирайте се за „Код здраве“ в
iTunes
Spotify
Google Podcasts
Soundcloud
Overcast
Castbox
Pocket Casts
Както и през RSS

Коментари

Добави Коментар

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.