Радина Василева

Здравето зависи от много фактори – грижа към себе си, малко късмет и правилните специалисти, които да бъдат до нас, когато имаме нужда. Аз съм Радина Василева и като дългогодишен журналист в здравната сфера, моята мисия е да ви срещам именно с тях, както и да отговаряме на вашите въпроси в рамките на предаването „Код здраве“. Пишете ни на kodzdrave@woman.bg!

Код здраве: Мит и реалност около Ковид ваксините

06 декември 2020 | 14:07
14276
0
0

С настъпването на Ковид-19 като че ли започнахме повече да проумяваме смисъла от ваксинопрофилактиката. Страхът накара мнозина да се редят на дълги опашки пред аптеките, други пък биваха записвани до номер 250 в списъците с чакащи за ваксини. В страната ни бяха доставени около 180 000 ваксини. Мнозина българи така и не успяха да вземат своята от аптеката поради изчерпани количества. Сега новото очакване е свързано с ваксина срещу Ковид-19. Няколко фармацевтични компании са на финалната права и скоро се очаква снабдяването на населението да започне. Въпросителните все още са твърде много – за количества, начин на транспортиране, цена, ефективност, странични ефекти и още, и още. За всичко това в днешния епизод на „Код здраве” водещата Радина Василева разговаря с д-р Валери Цеков, бивш заместник-здравен министър и настоящ председател на Българското сдружение по иновативна медицина.

„Количествата противогрипни ваксини, които бяха доставени на пазара, не стигнаха, защото хората правилно разпознаха риска от това да боледуват от грип и от Ковид в една и съща година. Не съм сигурен обаче, че общопрактикуващите лекари успяха да се справят достатъчно добре, защото немалко от тях се и разболяха. Все още има време до края на декември да се постави сега ваксината за тези, които са закъснели”, уточнява д-р Цеков. Относно предположенията, че БЦЖ ваксината помага по някакъв начин срещу заразяване с Ковид-19 той определя като притча и фалшива надежда. Според него не това, а пълното затваряне на държавата, което правителството предприе през март, е оказало своя положителен ефект и ниска заболеваемост. „Мерките са необходими и ги подкрепям напълно, даже мисля, че в известна степен закъсняха”, обобщава специалистът.

Имунизационен обхват от над 60% на популацията в страната може да ни осигури т.нар. стаден имунитет. Ако това трябва да стане в рамките на няколко месеца, означава, че трябва да се имунизират по милион-милион и половина души на месец. Според д-р Цеков това може да се постигне, ако не само личните лекари поставят ваксините, а всеки лекар в България. Приоритетни трябва да са възрастните хора и тези с придружаващи хронични заболявания, които са в най-рисковите групи, какъвто е съставеният план в Англия. „Проблемът за мен е друг – веротно е голяма част от населението да не желае да се имунизира. И ако този процент е висок, то как ще постигнем т.нар. стаден имунитет.

Трябва ни мощна информационна кампания, която вече трябваше да е стартирала...”, алармира д-р Цеков.

Доколко безопастни са ваксините, които в момента част от големите фармацевтични компании правят, колко са ефективни, кои според д-р Цеков са най-подходящите за страната ни на първо време и закъсняваме ли с осигуряването на имунизационния календар за децата – вижте всички тези отговори и още интересни данни във видеото.

Кой е днешният ни гост накратко:

Д-р Цеков е специалист с утвърден опит в областта на хемодиализата, нефрологията и вътрешните болести. Директор е на център за хемодиализа „Фърст Диализис Сървисиз - България". Преподава активно в Медицински университет- Пловдив. Освен това е директор на Здравноосигурителна компания "Надежда". Бивш заместник-министър на здравеопазването в кабинета на Сергей Станишев и народен представител от НДСВ в 39-то Народно събрание. Председател е на Българско сдружение по иновативна медицина.

Ако тази тема ви е била интересна, но и полезна – абонирайте се за „Код здраве“ в:
iTunes
Spotify
Google Podcasts
Soundcloud
Overcast
Castbox
Pocket Casts
Както и през RSS

Коментари

Добави Коментар

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.