Радина Василева

Здравето зависи от много фактори – грижа към себе си, малко късмет и правилните специалисти, които да бъдат до нас, когато имаме нужда. Аз съм Радина Василева и като дългогодишен журналист в здравната сфера, моята мисия е да ви срещам именно с тях, както и да отговаряме на вашите въпроси в рамките на предаването „Код здраве“. Пишете ни на kodzdrave@woman.bg!

Код здраве: Мобилно приложение, спасяващо животи

21 февруари 2020 | 14:09
15669
0
0

„Едно общество е толкова силно, колкото е висока степента на взаимопомощ между отделните му членове." Тази максима изповядва и развива днешния гост на „Код здраве“, създавайки безплатното мобилно приложение iHELP, с което всеки може да спаси живот и да стане герой. Каузата му е да изгради национална мрежа за взаимопомощ. Чрез нея, когато човек се нуждае от спешна помощ, освен алармирайки тел. 112, може да подаде сигнал и на хора на близки разстояния, притежаващи познания за оказване на долекарска помощ, както и на близките и приятелите си, независимо къде се намират те в този момент.

Какво представлява приложението iHELP и на колко човека вече е помогнало разказва създателят му Христо Христов.

Кой е Христо Христов:
По професия е строителен инженер, като в момента е докторант по управление на проекти в УАСГ. Основно се занимава със социално предприемачество. Развива проекти в сферата на образованието и здравеопазването. Благодарение на мобилното приложение, което създава през 2014 г., е помогнал за спасяването на над 700 живота, а е едва на 32 години.



- Какво точно представлява iHELP?

- Основната ни цел е да изградим национална мрежа за взаимопомощ. Така за 5 секунди пострадалият може да алармира максимално много хора за случилото се. Те пък могат да се притекат на помощ, стига да знаят как се оказва първа помощ. Целта е да се опитат да съхранят живота на пострадалия, докато дойде линейката. От проучване, което направихме, стана ясно, че на линейката определено ѝ трябва време, докато пристигне на място и затова направихме това приложение. Чрез него за 5 секунди, в три прости стъпки се локализира пострадалият, посочва се какъв е случаят и се изпраща алармата до спешните му контакти, както и до всички регистрирани в приложението, които се намират в радиус до 500 метра. В спешните контакти не е нужно да се вкарват само близки, които разполагат с приложението. Тези, които го нямат ще получат SMS с информация, че се нуждая от помощ, както и линк към Google Maps с местоположението ми и инструкции как точно да се стигне до мен.

- За какви състояния хората използват най-често апликацията?

- Фокусът ни е върху внезапното спиране на сърдечната дейност, защото тогава човек разполага с между 1-7 минути за реакция, спрямо възрастта. До този момент имаме три реални аларми в България – на едно малко дете и две за възрастни, от София. А за Европа са близо 700. Преди две седмици, например, получихме аларма за свръхдоза от Лондон. Миналата вечер получихме за предпоставка за инфаркт в Хърватска. Опциите, за които сме създали бързи бутони за алармиране, са почти всички, които застрашават човешкия живот – не алармираме само за проблеми, свързани със здравето, но и за ПТП-та, пожари, бедствия.

- Изградил си истинска империя от последователи – над 8 500 души в България и близо 40 000 в Европа…

- Не съм сам, ние сме страхотен интернационален екип, на когото съм много благодарен. Както и на тези, които са активни потребители на iHELP, защото благодарение на тях в момента мрежата ни се развива. А тя никога няма да проработи, ако не се допусне до техните телефони. Защото отговорността е не само на лекарите, но и на всеки от нас като общество.

- Как ти хрумна да създадеш подобен тип продукт, който да бъде в помощ на хората? Ти тогава си едва на 26 години – възраст, в която не всеки мисли за другите, а по-скоро за себе си и изграждането на кариера, изкарването на пари… а приложението, което правиш, дори е безплатно…

- Идеята е на моя партньор, с когото се запознах в Лондон на start-up изложение и настръхнах от това, което чух. Казах му, че искам да развия този проект в България. Шест месеца водихме преговори, прибрах се в България и създадох iHELP Bulgaria. Така съм възпитан, че парите никога не са били фиксидея за мен, а по-скоро съм искал да се развивам и да давам. Научен съм първо да давам.

- Предостави ми интересна статистика, свързана с времето за спасяване на живот при спиране на сърдечна дейност. Разкажи ни в рамките на колко минути се отзовават iHELP потребителите и какво значи това за потърсилия помощ?

- По доклад на Спешна помощ средното време за пристигане на линейка у нас е 15-20 минути. Има още малко време – това, в което пострадалият обяснява къде точно се намира. А това е ценно време, което се губи и е немалък проблем. То може изцяло да бъде спестено чрез iHELP. Вече влязохме в преговори със системата на 112, те ни потърсиха и се надявам скоро да поставим началото на съвместната ни работа.

- Има ли случай, който никога няма да забравиш?

- Откакто се посветих на този проект, имам чувството, че Всевишният постоянно ме поставя в ситуации и тества мен, психиката и знанията ми. Вече може би са 14 човека, на които съм помогнал с двете си ръце. От гълтане на език, през изваждане на хора от катастрофи. Всяка една такава ситуация, която съм преживял, ме кара да съм удовлетворен, да чувствам, че пътят, по който съм тръгнал, си заслужава и ми е дала храна за душата, определено.

- Изброи критични ситуации, в които човек не може сам да отвори приложението и да започне да пише какво му е. Може ли очевидец да го направи в такъв случай?

- 90% от обажданията до тел. 112 са от очевидци. Ето затова ние категоризираме алармата – дали подателят се нуждае от помощ, или вижда някого, на когото трябва да се помогне. Страхът е фактор, който може да повлияе дори на медицински лица. За жалост ресурсът на държавата не е достатъчен и линейките се бавят. Ние правим следното – провокираме обществото и даваме знания за оказването на първа помощ. Всеки човек от 14-годишнна възраст нагоре може да придобие знание за тези пет елементарни действия и да ги поддържа с времето. Това знание със сигурност ще рефлектира върху страха във всички ни. Знанието намалява страха и увеличава увереността. Няма как 100% от обществото ни да превърнем в iHELP спасители, но нека да започнем с всеки десети, двайсети човек, който да обърне внимание, да се замисли и да пожелае да помогне. Така със сигурност броят на смъртните случаи в страната ни ще намалее. За 2018 г. в България са починали близо 90 000 души по всякакви причини, като това, което се твърди, е че 45 000 от тях е можело да бъдат спасени, ако са получили навременна намеса. И тук по никакъв начин не трябва да обвиняваме Спешна помощ. Помощта може да бъде оказана от човек като мен, като теб, който се е отзовал и се е опитал да съхрани живота на пострадалия, докато дойде линейката.

- И така всеки един може да стане герой, както сме написали на екрана зад теб. Това, което също правиш, е да обучаваш много хора на оказване на долекарска помощ. Имаш ли статистика колко са те?

- Над 5000. Като паралелно обучаваме и компании, като всяка една превръщаме в „Пазител на сърца“ и приобщаваме техните служители и семейства към iHELP. Паралелно обучаваме деца. Миналата година стартирахме кампанията „Пазители на сърца: Мисия училища“ и всяка седмица посещаваме ученици в училище, даваме знание и провокираме младите.

- Сигурно се чувстваш горд от постигнатото. Каква е крайната ти цел?

- Не се чувствам горд, а благодарен, свободен и щастлив, че работя по проекти, които ме карат да нямам търпение да се събудя сутрин и да започна работа. Крайната ми цел е да бъда добър пример за сина ми и да променя средата, в която живеем, към по-добро. Доста съм обиколил света и смятам, че тук определено можем да подобрим ситуацията. И останалите неща, с които се занимавам, са насочени към тази насока – да подобряваме средата, в която живеем.

- Това ли е смисълът на живота за теб?

- Смисълът е да давам.

Гардероб водеща:



Ако тази тема ви е била интересна, но и полезна – абонирайте се за „Код здраве“ в
iTunes
Spotify
Google Podcasts
Soundcloud
Overcast
Castbox
Pocket Casts
Както и през RSS 

Коментари

Добави Коментар

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.