Радина Василева

Здравето зависи от много фактори – грижа към себе си, малко късмет и правилните специалисти, които да бъдат до нас, когато имаме нужда. Аз съм Радина Василева и като дългогодишен журналист в здравната сфера, моята мисия е да ви срещам именно с тях, както и да отговаряме на вашите въпроси в рамките на предаването „Код здраве“. Пишете ни на kodzdrave@woman.bg!

Код здраве: За рака на дебелото черво

09 октомври 2020 | 12:06
10626
0
0

В днешния епизод на „Код здраве” Радина Василева разговаря с д-р Александър Маринов от Клиниката по гастроентерология и хепатология в Аджибадем Сити Клиник Младост за втория по смъртност рак в България. Ако най-опасен за мъжете е белодробният, а при жените – този на гърдата, то независимо от пола, на второ място е този на дебелото черво.

Колоректалният рак засяга предимно хора на възраст 60-65 години, но се наблюдава тенденция към засягане и на по-младите. Една от причините за това е напредъкът ни по отношение на по-ранна диагностика и профилактика. Когато заболяването се установи в ранен стадий като повечето видове, може да бъде излекувано. Сравнително трудно е обаче тези изменения да се открият навреме, защото първоначално болният няма никакви симптоми.

В началото изследванията, които се правят, може изобщо да не бъдат инвазивни. Но в доста от случаите ракът протича тихо и безсимптомно и биват установени чак в напреднал стадий. „За полипите на дебелото черво, които се считат за преканцероза (състояние на дебелото черво, което, ако не се открие, може да се превърне в рак), се счита, че могат да минат и 10 години преди да се изявят. В други случаи пък няма нито едно отклонение от кръвните изследвания при диагностициране на заболяването. Туморните маркери, които често пациентите по свое усмотрение си пускат, не са меродавни, защото могат да се използват само за проследяване ефекта от вече започнало лечение”, разяснява гастроентерологът.

Храната, която консумираме, както и начинът ни на живот, са фактори, които се считат за предотвратими. Ако спазваме някои принципи, можем само да си помогнем. В тази връзка д-р Маринов посочва консумацията на пушено и червено месо, които биха могли да увредят ДНК на клетката и съответно рискът от развитие на рак на дебелото черво да се повиши. „Хубаво е да бъдат ограничавани, но не и генерално изключени от диетата. Като цяло не обичам да ограничавам твърде много моите пациенти”, успокоява той. Затлъстяването и заседналият начин на живот също са самостоятелни рискови фактори, не по-малко важни.

Стандартите за скрининг се променят. На Запад например вече се смята, че първото изследване трябва да се направи на 40-годишна възраст. Ако пък някой пряк родственик е страдал от болестта, се счита, че трябва да направим първото си изследване 10 години преди възрастта, на която то е било установено при него. Кой е златният стандарт за диагностициране рака на дебелото черво, каква е клиничната картина на заболяването, къде обикновено боли и защо диагнозата поставя гастроентерологът, но за да се избере какъв да бъде подходът е необходим мултидисциплинрен подход – разберете от видеото по-горе.

Кой е днешният ни гост накратко:

Д-р Александър Маринов е лекар в Клиника по Гастроентерология към Аджибадем Сити Клиник УМБАЛ Младост. Член е на Европейското и Българското дружество по гастроентерология и активен участник във форуми и конференции в областта на гастроентерологията. Притежател на наградата „Млад лекар на годината“ за 2018г. и е един от наградените млади лекари в инициативата на 24 часа „Лекарите, на които вярваме“ за 2019 г.

Ако тази тема ви е била интересна, но и полезна – абонирайте се за „Код здраве“ в:
iTunes
Spotify
Google Podcasts
Soundcloud
Overcast
Castbox
Pocket Casts
Както и през RSS

 

Четете още: Код здраве: Юмейхо – терапия, която възвръща баланса

Коментари

Добави Коментар

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.