Радина Василева

Здравето зависи от много фактори – грижа към себе си, малко късмет и правилните специалисти, които да бъдат до нас, когато имаме нужда. Аз съм Радина Василева и като дългогодишен журналист в здравната сфера, моята мисия е да ви срещам именно с тях, както и да отговаряме на вашите въпроси в рамките на предаването „Код здраве“. Пишете ни на kodzdrave@woman.bg!

Код здраве: За рака на млечните жлези

16 октомври 2020 | 15:40
10352
0
0

Днес в „Код здраве” ще насочим вниманието си към месеца за борба с рака на гърдата – октомври. За целта водещата Радина Василева е поканила д-р Марселла Бонева, д.м. - специалист по Образна диагностика от УМБАЛ и ДКЦ "Софиямед", с която подробно обсъждат кои са изследванията, които е препоръчително всяка жена да си прави.

Защото вече знаем, че ранното откриване на рака на гърдата може да спаси живот. И ако трябва да сме съвсем конкретни – той се лекува в 90% от случаите, когато е открит своевременно. Макар и да представлява само около 20% от всички заболявания на гърдата, на рака на млечните жлези днес обръщаме по-специално внимание, защото немалко жени усещат в един или друг етап от живота си промяна в тази област. Нормално е и да си зададат и въпроса „Имам ли рак”. Нито една дама не трябва да бъде в неведение за болестта и начините тя да бъде открита.

По отношение на рисковите фактори на първо място е възрастта. След 50-55-годишна възраст все повече жени чуват диагнозата „рак на гърдата”, но вече се наблюдава и т.нар. подмладяване на заболяването, което бива открито и при пациенти около 30-годишна възраст. Причината се крие най-вече в повишаването на профилактичните прегледи. Друг рисков фактор е наследствеността. Всяка жена, която има наследствена първа линия с доказано такова заболяване, може да си направи генетични изследвания, за да види дали носи тази мутация или не, независимо от възрастта си. С повишен риск са и хората, които имат роднини – както от страна на майката, така и от страна на бащата, които са заболявали от рак на гърдата и от рак на простатата. Плътната млечна жлеза също попада в рисковите фактори, защото откриването на малките лезии е много трудно. „Затова изследването на една жена трябва да бъде комплексно”, категорична е д-р Бонева.

Жената сама, опознавайки своето тяло, също може да установи, че нещо не е наред и да потърси лекарска помощ. Най-алармиращият симптом е напипването на бучка, но той е късен. Други късни симптоми са придърпване, болка, хлътване, деформация на самата гърда, изтичане на секрет или кръв. „Не всяка бучка обаче значи, че имаме рак. За да се разбере това е необходимо да се потърси помощ от специалист. Изследванията и резултатите обикновено отнемат общо ден – време, което всяка жена трябва да отдели за себе си”, призовава д-р Бонева.

Методите за оценка на млечните жлези са два вида - образни, които не са инвазивни и биопсични, при които хистологично се верифицира дали става дума за туморно ядро. Мамографията се приема за златен стандарт по отношение на скрининг и диагностика на рака на млечните жлези. Има множество похвати, които се прилагат индивидуално, в зависимост от възрастта, фамилната обремененост, вида на бюста, настояща или планирана бременност. Кои са те, колко често трябва да посещаваме лекар, както и още полезна информация ще откриете във видеото.

Кой е днешният ни гост накратко:


Д-р Бонева се дипломира като магистър - лекар в Медицински университет - София през 2008г. От 2009 до 2013г . е специализант в Клиниката по Образна диагностика на УМБАЛ "Александровска". От 2010г. до 2014г. е преподавател на студенти IV курс медицина, студенти – ерготерапевти, англоговорящи студенти IV курс медицина. Водила е обучение на специализанти по Образна диагностика. Има участия в лекционни основни курсове на специализанти по Образна диагностика и на студенти – рентгенови лаборанти. През 2014г.  защитава докторантура на тема: „Нискодозова компютъртомографска урография“ към катедра по Образна диагностика на Медицински факултет - Медицински университет – София. Присъдена й е образователна и научна степен Доктор по Образна диагностика. Има спечелен ГРАНТ по програма Invest in the youth 2014 на Европейския конгрес по Рентгенология, Виена, Австрия 2014 г. За периода от 2012-2014г. има 24 научни публикации, 8 участия на конгреси и конференции в България, 13 участия на конгреси и конференции в чужбина и един изнесен доклад по покана на международни конференции.
 
Член е на БАР (Българска Асоциация по Радиология), ESR (European Society of Radiology), UEMS ( European Union of Medical Specialist – Radiology Section) и БЛС (Български лекарски съюз). 
От април 2014г. до момента работи като лекар-ординатор в Отделение Образна Диагностика – Софиямед. 

Ако тази тема ви е била интересна, но и полезна – абонирайте се за „Код здраве“ в

iTunes
Spotify
Google Podcasts
Soundcloud
Overcast
Castbox
Pocket Casts
Както и през RSS

Коментари

Добави Коментар

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.