8 от най-задаваните въпроси преди инвитро процедура

02 август 2018 | 16:32
видяна 11299
коментари 0

Няма по-голямо щастие за една жена от това да бъде майка! Да си свидетел как едно мъничко, току-що появило се, създание ежеминутно и непрестанно расте в прегръдките ти, превръща се в Човек, е велико преживяване, постоянно докосване до съвършенството на природата. Чудо, което всеки миг се случва пред очите ти и изпълва сърцето ти с най-великото щастие на земята.

За жалост не са малко двойките с репродуктивни проблеми и невъзможност да се сдобият с рожба по естествен път. Смята се, че близо 250 хил. са двойките с намалена или липсваща способност да създадат потомство към момента. След години неуспешни опити, за повечето от тях инвитро оплождането се оказва единственият и последен шанс да се сдобият със своя рожба. В България годишно се раждат около 1500 деца, благодарение на техниките на асистираната репродукция, а се извършват над 4500 инвитро цикъла. През последните три десетилетия по света са се родили 5 млн. бебета, благодарение на асистираната репродукция, или т.нар. "инвитро процедура" (IVF). Половината от тях са родени през последните 6 години. Това сочат най-новите проучвания.

Решението да се подложиш на такава процедура обаче невинаги е толкова бързо и лесно. То е съпътствано от редица опасения за здравето и куп тревожни въпроси, които всяка жена, копнееща за бебе, си задава:

1. Кога двойките с репродуктивни проблеми трябва да потърсят специализирана медицинска помощ?

Ако е изминала година и половина, след като двамата са решили да си имат рожба, а очакваният резултат го няма. Тогава е препоръчително да се обърнат към специалист по репродуктивна медицина. Огромен процент от тези хора казват, че не знаят дали имат проблем. Но те всъщност имат – не могат да осъществят желаното забременяване. Причините за това при всяка двойка са различни и към тях подходът е индивидуален. Диагнозата "стерилитет" обаче не се поставя с лека ръка. Опитът показва, че при нормалната популация за една година би трябвало да забременеят 85 % от двойките, а за две – 100 %. Затова едва след 12 месеца на неуспешни опити може да се говори за стерилитет. И трябва да се вземат мерки.

2. Какво включва подготвителният етап, през който пациентката трябва да премине преди инвитро процедурата?

Преди пункцията пациентката се инструктира кога точно да спре приема на храна и течности, като това ограничение продължава до отиването в болницата в посочен предварително час. Със съдействието на медицински екип тя преминава през няколко задължителни процедури: клизма, отстраняване на окосмяването от интимните части и поставяне на абокат. Самата пункция на фоликули се извършва с вагинален достъп, с ултразвуков контрол и под краткотрайна венозна анестезия, приложена от анестезиологичен екип. На нея се дължат и голяма част от подготвителните процедури, а сред тях е и задължителната предварителна консултация с кардиолог и анестезиолог.

3. Какво представлява инвитро процедурата?

Необходимо е преди всичко да се направят нужните изследвания на двамата партньори и да се установи от къде идват проблемите със зачеването. На базата на изследванията се избира най-подходящия метод за асистирана репродукция. За целта първо се стимулира образуването на множество яйцеклетки в женския организъм. На по-късен етап с помощта на аспирационна игла, поставена на накрайника на ултразвуковия апарат, се преминава през вагината, като по този начин се осигурява достъп до яйчниците.

Течността от фоликулите се аспирира и се предоставя на инвитро лабораторията, където се определя броят на добитите яйцеклетки. Процедурата продължава, докато се провери съдържанието на всички фоликули и от двата яйчника. Съответно се взима семенна течност от партньора и се оплождат яйцеклетките. Яйцеклетките и получените след оплождането ембриони престояват няколко дни извън женския организъм при специални условия на съхранение. За да се осигури комфорт на ембрионите, този "престой" е при условия, максимално близки до тези в човешкия организъм. Това става чрез инкубатори, поддържащи телесна температура, определени нива на влажност и концентрация на СО2. Следва ембриотрансфер, което е същинското поставяне на ембриони в кухината на матката. Десет дни след ембриотрансфера се прави кръвен тест за бременност, отчитащ т.нар. бета ЧХГ. На 14-ия ден се прави уринарен тест за бременност. При положителен тест за бременност се прави ултразвуков преглед около 20 дни след ембриотрансфера.

4. Какъв е шансът да забременея от инвитро процедура?

Благодарение на развитието на техниките, IVF успехът достига средно до 25-35% на опит. Въпреки това, има много фактори, които могат да повлияят на резултатите:
- възраст на жената - след 40-годишна възраст вероятността за успех намалява до 10-15%, а при 42-43-годишните се измерва в единици. След 45 шансовете са много малки;
- състоянието на ендометрума (маточната лигавица) също е определящо;
- наднорменото тегло също е фактор, който може да влияе за неблагоприятен отговор на яйчниците от приложените лекарства;
различни метаболитни нарушения – например болести на щитовидната жлеза могат да окажат неблагоприятно влияние върху резултатите.

5. Кои са причините, които могат да доведат до стерилитет?

Причините за появата на стерилитет са различни. Те могат да бъдат както генетически, така и в резултат на външни фактори. Начинът на живот е сред основните фактори. Лошите навици – алкохол и цигари, пречат на забременяването. Ако работите за бебе, трябва да се откажете от тях. Килограмите също са фактор. Понякога е достатъчно да се свалят само няколко, за да забременее жената. Стресът и вредното въздействие на околната среда обаче са фактори, които трудно може да се избегнат от влюбените двойки. Както и чисто медицинските причини за стерилитет – като липсата на овулация, запушени или увредени маточни тръби, проблеми с лигавицата на матката или с маточната шийка при жените. И, разбира се, проблемите със сперматозоидите при мъжете. Причина за "трудното" забременяване много често се оказва и отлагането на самата бременност. След 28-годишна възраст яйчникът започва да "старее". Следователно – намалява и яйчниковият резерв.

6. Какви са изискванията от бъдещия татко?

В деня на пункцията партньорът предоставя семенна течност, като условието е той да е спазвал полово въздържание в продължение на 3 до 5 дни преди процедурата. През същия период е препоръчително той да е избягвал и приемът на алкохол в големи количества. Важно е обаче двойката да знае, че полово въздържание - по-дълго от 7-10 дни - не е добре да се спазва преди даването на материал, тъй като това може да влоши показателите на семенната течност.

7. Ако партньорът ми е възпрепятстван в деня на процедурата, какво може да се направи?

Съвременната медицина е намерила и решение за случаите, в които в деня на пункцията партньорът е възпрепятстван. Отсъствието му не е пречка за провеждането на инвитро процедурата, дори и да не може да даде материал, защото семенната течност може да се замрази и запази до подходящия момент. Практиката е сходна като случаите, в които инвитро процедурата се извършва не с партньорски, а с донорски генетичен материал.

8. Какво е възстановяването след пункция?

След пункцията на фоликули жената остава за няколко часа наблюдение в болницата, като след втория час вече може да приеме и малки количества вода и храна. Следва раздвижване и ултразвуков преглед. Възможно е след пункцията пациентката да изпитва дискомфорт и дори болка, да има леко кървене. От съображения за сигурност, а и заради различната реакция на упойката, е препоръчително да се избягва шофирането в следващите 24 часа. Бъдещите родители са в непрекъснат контакт с лекуващия лекар и ембриолога, които ги информират как се развиват ембрионите.

Четете още: Изповедта на първия човек, дошъл на този свят с инвитро

Още по темата

Коментари

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.