Във връзка с все по-ширещата се неграмотност, наскоро проведеното състезание по правилно писане и редицата спорове около премахването на пълния член (като резултат от масовата му неупотреба), ние от woman.bg потърсихме гледната точка на една учителка по български език и литература.

Тя има над 30-годишен опит в преподаването, а нейното мнение по наболелите въпроси около писмената (а и не само) култура на младите хора ни се стори интересно.

Тя се казва Надя Маджирова и е преподавател по български език и литература в 18 СОУ в София.

Г-жо Маджирова, на каква възраст са Вашите ученици ?

Повечето ученици, на които преподавам в момента, са в 10 клас, т.е. на около 16 години. Обучавам и един клас петокласници, които са на 11 г.

Как трябва да се преподава литература в училище?

Литература трябва да се преподава с любов и вдъхновение, със стремеж да се събуди интерес у учениците към текстове, които те трудно възприемат и разбират.

Kакво е лично Вашето обяснение за все по-ширещата се неграмотност?

Според мен увеличаването на неграмотността е обществено-социален проблем.

Родители с ниска култура не могат да мотивират обич към книгата. Част от децата не ходят на училище, други израстват в среда, в която дори не се говори български език.

Проблемът е сериозен дори при учещите, които се сблъскват с учебно съдържание, неподходящо за възрастта им, с учебници, в които обясненията са предложени на усложнен и неясен за тях език и стил.

Завишените изисквания, наукоподобието в информацията, малкото учебни часове за практически умения и трупането на знания, особено при по-малките ученици, води до демотивация, отказ от полагане на усилия и дори отвращение към училището.

Как се преподава любовта към думите?

Любовта към думата се преподава чрез внимание към конкретния художествен текст, чрез изразителния му прочит и анализ.

Как може да върнем децата към книгите, можем ли изобщо?

Любовта към книгата се създава в ранна възраст - чрез четенето и разказването на приказки. Едва ли във времето на Интернет можем да се надяваме съвременните деца да четат толкова книги, както в миналото.

Но и днес много ученици четат - може би по-различни художествени произведения и често пъти не на хартиен носител. В това няма нищо лошо.

Оказва се, че понякога им харесват и книги, предвидени от учебната програма, ако учителят успее да подтикне интереса им да ги прочетат.

Но задължителната литература винаги е проблем - точно защото е задължителна.

Образова или възпитава училището? Или и двете?

Училището трябва не само да образова, но и да възпитава. И това до голяма степен се постига чрез подбора на текстове, които се разглеждат по време на обучението.

За съжаление, новите учебни програми отстъпват на старите в това отношение. Предложените текстове не предизвикват достатъчно силно нравствено въздействие.