Как да предпазим децата си от късогледство?

25 май 2010 | 14:30
видяна 1799
коментари 0

Децата, които прекарват повече време навън и далече от телевизора, са по-защитени от късогледство, съобщава health.bg

Учени от Бостън твърдят, че дейностите на открито – не непременно спорт – ограничават развитието на късогледството при децата и младежите. Ръководителят на изследването д-р Джейн Гуайазда посочва, че една трета от американците страдат от късогледство, а процентите в някои части на Азия са много по-високи.

Според нея причините за късогледството вероятно са както генетични, така и свързани с околната среда, но то се среща обикновено при хора, които имат работа, свързана с взиране отблизо.

Авторите на изследването са анкетирали родителите на 191 деца на средна възраст 13 години. Семействата трябвало да отговорят на въпроса колко време прекарват децата им пред компютъра, пред телевизора и в четене. Зрението на децата било изследвано всяка година.

Резултатите от проучването показват, че късогледите деца прекарвали по-малко време навън – средно по 8,3 часа седмично, в сравнение с другите, които били на открито по 12,6 часа седмично.

Късогледите деца гледали и повече телевизия – съотношението е 12,5 срещу 8,4 часа седмично. Според учените причината е, че когато децата са навън, те гледат предметите от далечно разстояние, при което се блокира развитието на късогледството.

Прекарването на открито действа добре и защото слънчевата светлина предизвиква свиване на зеницата, от което се получава по-голяма дълбочина на фокуса и по-малко размазване, което се свързва с развитието на късогледството.

С други думи, очите виждат по-ясно на слънчева светлина и се предпазват от късогледството.

Учените са напреднали в знанията си за причините за късогледството при животните, включително и приматите. Според тях, образите, които се фокусират зад ретината, предизвикват удължаване на окото, което ги прави по-късогледи. Късогледството при животните може да се предотврати, като им се даде възможност да гледат надалече.

Обикновено късогледството се свързва с хората на умствения труд, които не спортуват и се движат малко. Някои данни наистина показват връзката между многото четене и късогледството, казва д-р Гуайазда, но новото проучване не потвърждава тази връзка. То показва, че невинаги децата, които прекарват повече време навън, четат или работят по-малко на компютър.

Още по темата

Коментари

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.