С годините хората се променят. Порастваме, събираме се, разделяме се, преобличаме се, изнасяме се, пътуваме, помъдряваме, нанасяме се и в един момент ставаме повече. С един или двама повече.

Да избираме кола за себе си и за семейството са две много различни преживявания. В първия случай търсим нещо, което да подхожда на нашия характер, да е вълнуващо, да е красиво. Но когато дойде мигът да сложим детето на задната седалка за първи път, всичко се променя. У нас се събуждат много силни защитни инстинкти и изведнъж всичко, което сме харесвали в колата ни досега, започва да бледнее пред неща като системи за сигурност, въздушни възглавници и isofix точки. И в това няма нищо лошо, напротив. Както начинът на обличане се променя с годините в определена посока и се съобразява повече с местата, на които отиваме, отколкото с настроенията ни, така и колите ни стават по-практични.


Тази година на бял свят дойде новият Yaris. Четвърто поколение и горд наследник на оригиналната градска кола от Toyota с наивен поглед и необичаен километраж, вкопан в таблото. Днешният Yaris със сигурност бързо ще си намери семейства, които да го осиновят, защото освен много симпатичен, е практичен и сигурен. Но колко?


Новият Yaris има цели 5 звезди от Euro NCAP (Европейска програма за оценка на нови автомобили). Да, това е максималният брой. Всъщност, системата за оценяване е много лесна разбиране - колкото повече звезди, толкова по-добре. За да ги получи един модел, той преминава през серия от тестове, които са измислени и се извършват от екипа на EURO NCAP. Те представляват опростени ситуации, които са потенциално опасни за пасажерите или другите на пътя. Разбира се, в истинския живот сценарият обикновено е доста по-сложен и предлага доста повече обстоятелства, но тук фокусът е върху системите за сигурност, които ни дават производителите.


“Цялостно отлично представяне в защитата при катастрофа и добро оборудване с всеобхватна и стабилна технология за избягване на катастрофи”, са думите на EURO NCAP зад петте звезди. Те ги дават на новия Yaris заради добрата защита на шофьора и този до него, който трябва да знае дали завиваме на тази или следващата пряка, както и на децата на задната седалка. Отсъждат, че стандартното оборудване на новия Yaris ти дава защита при челен и страничен удар, защото идва с достатъчно системи за подпомагане на водача, и ако предусети опасност от катастрофа, асистира с допълнително спирачно усилие. Системата Pre-collision е допълнена освен с автоматично задействане на спирачките, и с асистенция в управлението на автомобила за намаляване на опасността от произшествие и тежестта на евентуалния сблъсък. Освен това “храбрият” Yaris, както го нарече една приятелка, която още кара първото поколение, има lane assist, който те връща в правия път, ако усети, че си се отклонил. Тоест, ако Yaris беше човек, щеше да от онези, които обичат да ти дават съвети винаги, независимо дали си ги търсил, и много често те спасяват от самия себе си, за което си им тайно благодарна.

Според философията на Toyota безопасността не е опция, а стандарт, и четвърто поколение е най-сигурният Yaris досега. Предлага се с няколко нива на оборудване, но дори в най-ниското, защитата е на първо място.


Колкото до практичност от гледна точка на семейство и возене на малки деца с всичките им принадлежности като колички, столчета, играчки и малки и големи раници във форма на различни животни, Yaris е напълно готов да влезе в ролята на родител. На пръв поглед багажникът изглежда малък, но количката от снимките влезе без проблем и около нея се намъкнаха още доста чанти. На задните седалки има isofix, вратите се отварят достатъчно широко, за да вкараш лесно детско столче, и понеже междуосието е по-късо, отколкото на седан, можеш лесно да подадеш на чудовището, което крещи отзад, падналата му играчка.

Още от първото си поколение Yaris е бил като хралупа, в която можеш да скриеш много повече неща, отколкото си предполагал. Днешният не отстъпва по нищо и в това отношение. Главният инженер на новия Yaris Ясунори Суезава разказва как екипът му е разгледал всички основни качества, които трябва да има една малка градска кола, и се е опитал да ги даде на Yaris 2020 - икономия на гориво, безопасност, простор, практичност и представяне. Така мотото на новия Yаris според него вече е “готов да тръгне по всяко време”.


Но преди всичко, новият Yaris се предлага и във версия хибрид. Toyota е производител със сериозен опит в света на хибридите - през 1997 пусна на пазара Prius, а днес, близо 15 милиона автомобила по-късно, прати новия Yaris на лов за още хора, които да преминат уверено към хибридната технология, а след това и изцяло на ток. През тези 23 години самозарядните им модели не спират да се развиват и сега пред нас е един пъргав и икономичен малък автомобил, който ти предлага да обикаляте града предимно на електричество. Защото е по-хубаво.

(в материала има продуктово позициониране)