Наричаха го самозванец, но той спаси хиляди недоносени бебета

01 декември 2019 | 10:41
2454
1
Снимки: Wikipedia
1

Всички го мислели за луд. Наричали го самозванец, алчно и безскрупулно чудовище, печалбар, живеещ на гърба на чуждото нещастие. Обвинявали го в нарушаване на медицинската етика, но той тъжно се усмихвал и се връщал при малките си пациенти.

Неговото име е Мартин Коуни – човекът, спасил хиляди недоносени бебета.

Атракцията

На входа на чикагския панаир в периода през далечните 1933 г. и 1934 г. висял огромен надпис: „Инкубатори с живи деца“. Самата зала, в която били разположени самите инкубатори струвала на създателите 75 000 долара (съвременни пари – 1,4 милиона долара). Организатор на странното шоу бил Мартин Коуни, който с известна подигравка бил наречен „лекарят – инкубатор“. Той бил тъжен 60-годишен мъж с рядка и сива коса и силно изразена прегърбеност. Самият той, на шега, приписвал последния факт на това, че през целия си живот е бил надвесен над бебета.

През 1933 г. вестниците писали следното за тази необичайна атракция: „Тук ще видите странни малки същества (до 25 едновременно). Трудно е да се повярва, че някой ден те ще станат пълноценни хора. Те приличат повече на маймуни, отколкото на мъже или жени.“

Спасителят

По това време болниците не се грижели за недоносените деца, защото ги смятали за генетично непълноценни. Една жена, която тогава родила преждевременно си припомня: „Те просто отказаха да помогнат. Отговориха, че това дете изобщо не би трябвало да се роди.“ За щастие бащата на жената познавал мъж, който може да се грижи за бебето – Мартин Коуни.

Кувьозите (известни в миналото под названието инкубатори)

Те били чудо за онова време. Стъклото и стоманата защитавали децата, а горещата вода от котел поддържала нужната температура. Медицинските сестри трябвало да облекат децата, които се родили няколко седмици предсрочно, с дрехи от кукли, защото магазините просто не продавали толкова малки размери. Първите инкубатори били разработени през 1880 г. в Париж, а през 1903 г. Мартин ги пренесъл в САЩ. Той твърдял, че е студент на някакъв френски лекар, въпреки че нямал никакви потвърждаващи документи.

Поддържането и лечението на бебета било скъпо (15 долара на ден, което днес се равнява на около 400 долара) и Коуни предложил нов подход към финансирането. Той направил изложба на недоносени деца в инкубатори и взимал такса за вход. Входът струвал само 25 цента. Посетителите плащали, а бебетата продължили да живеят.

"Самозванецът"

Повечето медицински специалисти смятали, че Мартин е самозванец. Пренебрежително го наричали „шоумен“ и избягвали да си имат работа с него. Този „шоумен” от Прусия обаче спасил живота на приблизително 6500 бебета и успял значително да промени отношението на медицината към недоносените деца. В началото на 40-те години болниците най-накрая започнали да отварят отделения за лечение и грижи на преждевременно родените бебета.

Мартин починал през 50-те години на 20 век на 80-годишна възраст. „Шоуменът“ нямал спестявания и издъхнал в бедност. Да се грижи сам за децата – нещо което медицинската общност по онова време отказвала – било доста разорителна задача.

Четете още: 10-те Божии заповеди за родители от мъжа, който загина в газова камера

Още по темата

Коментари

1
  01 декември 2019 | 20:17 отговор
 

Евала на човека !

 

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.