Отслабване след раждането – не бързайте!

03 септември 2018 | 10:07
13478
0
0

По време на бременност всички жени без изключение натрупват килограми. Въпросът е обаче кои от тези килца са наистина излишни.

Някои родилки качват 6 кила за 9 месеца, други 25. Не се шашкайте – колкото и да сте качили, можете да ги свалите. Но кога и как трябва да се заемете с тази важна задача?

Проблемът с наднорменото тегло може да се предотврати и по време на бременността, ако се храните правилно и спазвате нормата си за калории. Американците измерват индивидуалната норма на енергийност на ежедневното меню на бременната по следния начин – ако сте на легло, умножавате теглото си по 24; ако водите предимно заседнал начин на живот – умножавате по 30; при активен начин на живот – по 44. Като цяло е нормално за 9 месеца жена с нормално телосложение да качи около 12 кила. Слабо момиче с дефицит в теглото може да качи до 16 кила, пълните дами трябва да се ограничат до 7-11 кила, а жените, страдащи от затлъстяване – да се стремят да запазят първоначалното си тегло.

Как се отслабва след раждането


С повечето натрупани килца родилката се прощава още при раждането. Нека ги сметнем:

- околоплодни води – 800-1500 мл.;
- плацента – 400-600 гр.;
- изразходвана от самото раждане енергия – около 600 гр;
- новороденото дете – минус 3-4 кила.

Общо около 5-6 килограма
. Възможно е да се разочаровате, когато видите резултата на кантара, но не бързайте да се отчайвате. През следващите седмици ще олекнете още. Около 3-3.5 кила ще изчезнат заради намаляването на обема на циркулиращата кръв, тъканна и междуклетъчна течност. Още един килограм ще си отиде заради възвръщането на матката към предишните ѝ размери.

В крайна сметка ще се окаже, че излишните „тлъстини“, ако сте в границите на нормата си, са съвсем малко – около 3-4 кила. Те са ви необходими за по-бързо възстановяване от раждането и за успешно кърмене, затова недейте веднага да се подлагате на диета. Изчакайте минимум два месеца (точно толкова трае следродилният период), през това време ще имате нужда от разнообразно и пълноценно хранене. Дори ако не кърмите, пак ви е рано да ограничавате поеманите калории. Вече след тези два месеца можете да преразгледате спокойно менюто си.

Постарайте се да избегнете най-разпространените грешки, които родилките допускат:

1. Не се опитвайте да свалите излишното тегло за рекордно кратко време. Това е вредно за здравето. Излишните килограми трябва да се свалят постепенно. Нормата е половин-един килограм седмично.

2. Не гладувайте. Когато тялото не получава необходимите за жизнената му дейност калории, то започва да се запасява с тлъстини. Обменът на веществата се забавя и стрелката на кантара замръзва на една стойност за дни и седмици. Но нискокалоричното хранене крие и друга опасност. Ограничавайки се в яденето, вие рискувате да развиете депресия, стомашно-чревни разстройства, подагра, остеопороза и проблеми със сърцето.

3. Хранете се пълноценно. В менюто ви трябва да има и въглехидрати, и мазнини, и белтъчини.

4. Избягвайте крайностите. Например пълното изключване на въглехидратите (хляб, зърнени храни, картофи, сладкиши) може да доведе до нарушения на обменните процеси, повишаване на нивото на холестерина и на пикочната киселина. При това няма да ви зарадва и отражението ви в огледалото – ще се отървете от известно тегло заради загубата на вода и гликоген (резервен източник на глюкоза в организма), но обемите ви ще си останат същите. След като отново включите въглехидрати в менюто си, свалените от течности и гликоген кила ще се върнат.

5. Намалете количеството на мазнините от животински произход менюто си (колбаси, краве масло, сирена) и откажете „бързите“ въглехидрати (кексове, торти, пасти, бонбони, сладолед). Зърнените храни и зеленчуците си ги запазете.

6. Поддържайте адекватно приемане на витамини и минерали. По време на бременността сте изгубили много желязо и калций, затова храната ви непременно трябва да съдържа тези елементи. Кърмещите майки възстановяват нужните запаси от желязо и калций за около половин година, некърмещите – за около 3 месеца.

7. Не пийте алкохолни напитки. Те не само са много калорични, но и пречат на окисляването на мазнините в организма.

8. Спазвайте стриктен режим на хранене. Не пропускайте хранения, хранете се по график.

9. Най-калоричните ястия яжте сутрин и през деня, за следобеда и вечерта оставете по-леките храни. Планирайте вечерята си, за да се нахраните минимум 3 часа преди лягане за сън.

Как да отслабват кърмещите майки

Ако натрупаните килограми са в рамките на вашата норма, нямате причини за безпокойство. Вие кърмите детето си – затова излишните килца много скоро ще „изгорят“ в процеса на лактацията. Поразпитайте приятелките си – много жени след раждане отслабват много бързо, като теглото им пада под това, което е било преди бременността. Това обаче не означава, че можете да се отпуснете спокойно. Има родилки, които започват да се закръглят след раждането. Често това е свързано с нерационално хранене.

Сигурно познавате родилки, които напълняват и се оплакват, че нищо не ядат! Само бисквитки… И изобщо не се сещат, че бисквитките носят 600 ккал. на 100 грама.

Енергийната стойност на менюто е основното, на което трябва да обърнете внимание. Навремето майките ни са чували съвета да „заложат“ на лактацията 500 ккал. дневно. Смятало се, че кърмещата жена има нужда от повече енергия от бременната – средно с около 350 ккал. Едва 20 години по-късно специалистите вече не са на същото мнение.



Днешните лекари смятат, че не е нужно да ядете много, за да кърмите детето си. Според западни спeциалисти 2 месеца след раждането е добре да орежете ежедневното си меню с 200-500 ккал.. Други диетолози са на мнение, че хранителният режим не е нужно да се променя. Във всички случаи препоръчително е да отложите мислите си за диета до шестия месец след раждането, когато детето вече може да се захрани с „външна“ храна. Ако майката продължава да кърми, не е нужно да се ограничава много – може да намали ежедневното си меню само с 50 ккал..


 

Коментари

Добави Коментар

Най-четени