Първолаците без право на избор на училище?!
През изминалата 2016 г. влезе в сила нов обнадеждаващ Закон за образованието с благородната идея да се даде автономия на училищата, като в процеса на обучение да се включват и родителите. Дотук добре. И както всичко хубаво у нас се гради, за да бъде изкривено и сринато до основи, същото се случи и с този закон. Още не бе изминала и година от неговото гласуване и той беше напълно и безапелационно подменен, обезсилен, деформиран и обезличен. Парадоксът е, че това се случи с помощта на подзаконови актове, наредби и правилници.
За какво става дума? През септември 2016 г. Министерство на образованието и науката прие Наредба № 10 от 01.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование. Това, което предизвика възмущение и негодувание от страна на родителите, е заложената в чл. 43 алинея 1, която бе представена преди броени дни от Столична община. В нея се посочва, че: "За осъществяване на приема в първи клас за всяко населено място с повече от едно училище, общините разработват система за прием, в която водещ критерий е близостта на училището до настоящ адрес на родителите/настойниците и/или най-краткото време за достигане до училището."
Неминуемо възниква и големият болезнен въпрос: Каква е причината МОН да заложи като водещ критерий за прием в първи клас близостта на училището до настоящия адрес?! "Намирисва" на установената вече абсурдна точкова система, формираща критериите за класиране и прием в детските заведения...
Мамо, запиши ме на детска градина - 'Мисията невъзможна' в БГ вариант >>
Кой го измисли това? Какви са основанията и причините за тази "ограничителна мярка"? Според зам. министъра на образованието Диян Стаматов близостта до училището бил в услуга на самото дете и затова именно този критерий щял да донесе полза на децата и родителите им, като направи пътя до съответното училище по-лесен, бърз и безпрепятствен.
Но дали всеки би се съгласил с обяснението на г-н министъра?! Едва ли... Затова и не можем да се учудваме от негативните реакции на болшинството родители на бъдещите ученици. И наистина, какво полезно или улесняващо, какво по-добро има в тези промени и тълкувания?! Напротив, според тези недомислици, урегулиращи приема на децата в първи клас, се въвеждат изисквания и условия, от които някои са излишни, а други – меко казано, недемократични и нехуманни.
Ограниченията, които се предвиждат, са противоправни дотолкова, доколкото са в противоречие с основни права на гражданите, прокламирани от Конституцията. Засегнати са, също така, сериозно правото на образование и на свободен избор кога, какво и къде да учат децата ни.
Въведените нови подзаконови актове са явно дискриминиращи по простата причина, че нормативно задължават децата ни да се образоват там, където е постоянното им или настоящото им местожителство. По този начин чрез редицата ограничения и задължителни изисквания бъдещите ученици дефакто се "закрепостяват" към дадено учебно заведение, което не води до нищо добро!
Излиза, че за сметка на учениците и качеството на тяхното обучение, от промените са облагодетелствани единствено и само училища, където има недостиг на кадри и ученици, най-вече поради лошата им репутация. Вместо да се инвестира в тяхното качество и ниво на преподаване, да се влеят нови и квалифицирани кадри, Министерството "връзва ръцете" на родителите и насърчава проявите на корупция, на активното и пасивното рушветчийство.
Едно от оправданията за налагането на тези промени от МОН е да се даде равен старт при началото на образованието. Аргументи, които са не само абсурдни, но и дискриминиращи. Дискриминиращи, защото огромната част от семействата с първолаци, които не могат да запишат децата си в частни училища, са принудени да се съобразят с нелепите изисквания. И абсурдни, защото резултатът е отнемане правото и свободата на избор на учебно заведение и на учители, както и на това какво да бъде качеството на началното образование на нашите деца.
Като продължение на абсурдите, с които МОН ни залива, е и поредната умишлена недомислица, сполетяла ни само преди броени дни. Недомислица, граничеща с престъпление срещу най-изконното, срещу таланта и духа в младия развиващ се човек.
Става дума за законови промени, касаещи установените към момента програмни схеми в неспециализираните училища. С тях се ограничава достъпът на децата до изкуствата – музика, танци, живопис, хор и т.н.
Свещен дълг на всяка една цивилизована държава е да служи на духа и културата, да работи неуморно и да тласка напред развитието и усъвършенстването на природния талант - божествен дар, заложен у всяко едно дете! За съжаление, у нас истината е друга. Оказва се, че е вярна приказката, че "пътят към Ада е постлан с добри намерения". Уж. Това, което се прави в законодателно отношение, е откровено не само безполезно, но и престъпно. Защото осакатява и посяга на най-свещеното - на духа и бъдещето на цяло едно поколение.
Коментари
10 | На магарето чуш | |
10 юни 2019 | 19:59 | отговор | |
Разбира се, че детето трябва да учи в близко училище, а не да пътува по 2ч на ден до него. Ако не одобрявате децата да учат в близко училище, защо не ги запишете в някой малък град на 30-50км, например Ихтиман? |
||
0 0 | ||
9 | ||
08 февруари 2017 | 20:02 | отговор | |
Другият Аз, съсредоточи се върху задачката на коментар 4, и ако можеш я реши.Ако живееш в цигански квартал, а искаш в елитно училище, или ще държиш приемен изпит, щото и други 2500 искат същото, или ще се преместиш в района му, ако то набира учениците си само от своя район. |
||
0 0 | ||
8 | Друг Аз | |
08 февруари 2017 | 18:16 | отговор | |
Ооох, колко е зле този сайт! Админчетата, оправете си сайта! Има проблеми с опресняването. Някой бот ще ви задръсти с коментари. |
||
0 0 | ||
7 | Друг Аз | |
08 февруари 2017 | 18:14 | отговор | |
Има училища с преобладаващи ученици цигани. Кво правим там? Местим си къщата в елитен квартал ли?! Това пък с кварталите е пълна глупост. Надявам се, че се четете, като пишете... |
||
0 0 | ||
6 | Друг Аз | |
08 февруари 2017 | 18:14 | отговор | |
Има училища с преобладаващи ученици цигани. Кво правим там? Местим си къщата в елитен квартал ли?! Това пък с кварталите е пълна глупост. Надявам се, че се четете, като пишете... |
||
0 0 | ||
5 | Друг Аз | |
08 февруари 2017 | 18:12 | отговор | |
Има училища с преобладаващи ученици цигани. Кво правим там? Местим си къщата в елитен квартал ли?! Това пък с кварталите е пълна глупост. Надявам се, че се четете, като пишете... |
||
0 0 | ||
4 | ||
07 февруари 2017 | 22:15 | отговор | |
Прост пример: училище с капацитет 500 деца има 2500 желаещи да учат в него. Как да реши въпроса? Или трябва да обяви приемен изпит, или да вземе деца само от района си. Какво предлагате, освен емоционални съчинения? |
||
0 1 | ||
3 | ||
06 февруари 2017 | 20:19 | отговор | |
Няма как всички деца да ходят само в добрите училища. В такъв случай как ще се подбират, с изпит? Точно в богатите уредени страни училищата са по райони. Районите са точно определени на картата. Районите с добри училища са скъпи и те са добри, защото родителите инвестират в материалната база и в заплащането на допълнителни и качествени учители. А не защото държавата е наляла там пари.Родители,които искат да са в тези училища специално се местят да живеят в скъпите райони. Вече след 5-ти клас училищата са с изпит. Друг пример са скандинавските страни, където държавата финансира образованието, но това е за сметка на огромните данъци. Вие какво искате, изпити от 1-ви клас, да плащате скъп наем в скъп район, или да живеете в Скандинавия? |
||
3 3 | ||
2 | Ася | |||||
06 февруари 2017 | 16:56 | отговор | |||||
Наредбата, за която се говори в статията е безпочвена. Ако се опитва да гарантира доброто обгрижване на детето, би могло просто да се предвиди начин, по който родителите доказват, че придвижването до училище е безопасно, че е осигурено достатъчно време за сън и почивка въпреки по-дългото пътуване. Наредбата е сегрегираща, но поне е издокарана в перспективата на грижа за малолетния. Първият коментар (този, чийто автор се е подписал като някакъв си там "аз") е наистина жалък напън на човек, който в някакъв момент на живота си е прехвърлил две статии на Айн Ранд и си е помислил, че вече е разбрал вселената. Това е същото като да се направи закон, че всеки трябва да избира работното си място на не повече от един километър от адресната си регистрация. Всеки човек е свободен да бъде точно там където си иска, стига да спазва законите на конкретното място. Българите са свободни да бъдат там където си поискат, Испанците - също, бегълците от войната - там, където могат. Границите са нещо направено от хората и пак от хората могат да се прекосяват. Най-фаталният механизъм на сегрегирането е, че учи децата да приемат границите като нещо непоклатимо, да приемат безвъпросно това, което "им е отредено от съдбата". А всъщност светът е прекрасен и отворен и границите са единствено в главите ни. Няма граница, която да ни пропусне ако не се осмелим да я прекрачим. И най-хубавото нещо за едно дете, особено ако родителите му нямат толкова много ресурси, е да има приятели деца, които знаят, че светът е отворен, приятелски и си струва усилието да го изследваш, вкусваш, опознаваш. Гетото е в главата на малките душици, които се страхуват, че някой по-умен ще вземе да дойде да ги измести и гетото, за съжаление, е в главата на тези, които дори и не са имали шанса да видят нещо по-различно. Надявам се, че разпознавате ограниченото мислене на селския функционер на бкп, които си мисли, че е чучнал на върха на еволюцията и изплашените душици, които го слушат и кимат покорно. |
||||||
3 4 | ||||||
|
||||||
|
1 | аз | |
06 февруари 2017 | 11:51 | отговор | |
Много лесно е да наречеш нещо, което не ти отърва "абсурдно". Какво по-естествено от това децата да учат в най-близкото училище. Като не ти харесва, винаги можеш да се преместиш или да избереш частно училище. То затова по другите страни има бедни и богати квартали. Искаш да живееш в гетото, ама детето да ходи в "елитно" училище. Ами протестирай пред общината, докато не направят кварталното училище елитно До 7 клас би трябвало държавните училищата да предоставят едно и също качество на образованието (друг е въпросът какво е на практика), тогава разликата ще е кой го посещава, а това ще зависи от квартала. И така ще се оформят и в България бедни и богати квартали. |
||
5 11 | ||